مختار مهاجر روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی و همایش کلزاکاران شرق استان گلستان در روستای آق آباد گنبدکاووس اظهارداشت: برای رونق کشت در استان نیاز به تناوب زراعی است به این معنی که برای مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌های خاکی باید در یک مقطع مشخص، نوع کشت محصول را در زمین تغییر داد.

وی با اشاره به وجود حدود ۳۷۰ هزار هکتار مزارع گندم در این استان گفت: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای تناوب زراعی، کشت کلزار در استان به ۱۰۰ هزار هکتار معادل یک چهارم مزارع گندم در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ می‌رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: مبارزه با علف‌های هرز یک بحث جدی به حساب‌ می‌آید چرا که باتوجه به نوع آب و هوای استان، رشد علف‌های هرز بیش اندازه و کنترل آنها سخت بوده و مقابله با علف‌های هرز با روش شیمیایی نیز باعث افزایش مقاومت در خاک می‌شود 

مهاجر اضافه کرد: تناوب زراعی هر چهار سال یک بار با کشت کلزا در یک چهارم مزارع گندم، باعث مدیریت آفت خاک و مبارزه با بیماری‌های گیاهی می‌شود و کمک می‌کند تا عملکرد مزرعه توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود:‌ با توجه به نوع کشت دیم در شمال استان می توانیم در راستای سیاست تناوب زراعی توسعه کشت کلزا را داشته باشیم که نتیجه آن افزایش تولید گندم خواهد بود و در کنار آن از کشاورزان تقاضا داریم نسبت به بیمه محصولات خود کوتاهی نکنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در پاسخ به سوالات برخی از کشاورزان حاضر در این نشست در رابطه با توزیع کود و خرید بذر گفت: با وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۲ هزار تن کود میان کشاورزان استان توزیع شده و بقیه کود مورد نیاز کشاورزان نیز بزودی در اختیارشان قرار می‌گیرد و ۵۲۰ تن بذر برای استان نیاز داریم که تا الان ۳۴۰ تن بذر وارد استان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به سهمیه ابلاغی اختصاص ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به کشت کلزا در سال زراعی  ۹۹ - ۹۸ گفت:‌ در کشت کلزا عملکرد مناسبی در زمین‌های کشاورزی شمال این شهرستان حاصل شده و به عنوان نمونه در آی‌تمر، نارلی‌داغ و داشلی‌برون عملکرد این محصول دو برابر سایر محصولات کشاورزی بود.

غلامعلی نورا با اشاره به اینکه سال‌هاست شاهد کشت گندم، جو و غلات در گنبدکاووس هستیم افزود: تلاش داریم در کنار تولید این محصولات، افزایش درآمد کشاورزان را نیز داشته باشیم که این امر با اختصاص یک چهارم مزارع به کشت کلزا محقق می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان توسعه کشاورزی حفاظتی است که باعث توسعه پایدار و استمرار تولید می‌شود و شخم حفاظتی و کم خاک‌ورزی برای حفظ بقایای گیاهی در حال انجام است.

وی گفت: تلاش داریم در سال‌های‌ پیش رو بحث یک نواختی کشت گندم را در منطقه نداشته باشیم و تناوب کشت کلزا باعث پایداری غلات به ویژه گندم و جو به عنوان اصلی‌ترین کشت منطقه می‌شود.

در سال زراعی گذشته کشاورزان گلستان ۵۷ هزار هکتار کلزا کشت کردند که از این سطح ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول را برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروخته شد و این استان در تولید دانه روغنی کلزا در دو سال اخیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. 
زراعت کلزا یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد.
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.