رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در این همایش بر لزوم حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد و گفت: گاومیش از نظر اقتصادی اهمیت بالایی دارد و می تواند برای تولید محصولات با ارزش پروتئینی مانند شیر و گوشت نقش فراوانی داشته باشد.

مختارعلی عباسی اظهار داشت: گاومیش توانایی بسیار بالایی برای سازگاری با محیط دارد و در کنار هزینه پایین نگهداری، می تواند از ضایعات کشاورزی و مواد خشبی (علوفه چوبی) برای تغذیه استفاده کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این مراسم ترغیب سرمایه گذاران و معرفی مزایای پرورش این حیوان برای ایجاد فرصت های شغلی جدید را از اهداف برگزاری این همایش اعلام کرد و گفت: گلستان به دلیل برخورداری از مناطق دارای آب بندان، رودخانه، تالاب، ساحل دریای خزر و شبه جزیره میانکاله، دارای ظرفیت مناسب پرورش گاومیش و افزودن بر تولید بیشتر گوشت قرمز است.

مختار مهاجر اظهار داشت: گلستان از سرمایه‌گذاری در صنعت پرورش گاومیش با هدف توسعه کمی و صنعتی و گسترش برنامه‌های اصلاح نژادی جمعیت این پستاندار استقبال و حمایت می‌کند.

به گفته وی گلستان دو هزار و ۱۰۰ راس گاومیش دارد که بخش عمده آنها در بندرگز، گُمیشان، کردکوی، گنبدکاووس و ترکمن نگهداری می شوند.

مهاجر تولید محصولات لبنی و با ارزش و استفاده از بقایای گیاهی به ویژه گیاهان خَشَبِی (علوفه چوبی) و تولید گوشت و شیر با استفاده از منابع خوراکی ارزان قیمت را از مزایا و فواید پرورش گاومیش دانست و گفت: وجود این قابلیت ها باعث شده تا گاومیش به دام هزاره سوم معروف گردد.

به گزارش ایرنا، صنعت گاومیش داری گلستان بیشتر به شیوه سنتی اداره می شود که در سال های اخیر جهادکشاورزی استان برای صنعتی شدن پرورش آن برنامه های ویژه را از جمله حمایت بانکی از سرمایه گذار، اصلاح نژاد گاومیش، رکودگیری و توزیع نهاده های یارانه دار به اجرا درآورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.