به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ محمدرضا سراوانی روز دوشنبه و به مناسبت بزرگداشت هفته ناجا (۱۱ تا ۱۷ مهر) درجمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز امنیت موجود در مناطق مرزی کشور و استان گلستان، مرهون همکاری و مشارکت دو سویه مرزبانان و مرزنشینان است و اگر به هر دلیلی مرزها خالی از سکنه شوند، امنیت پایدار حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسوولان جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته خدمات خوبی در مناطق مرزی استان گلستان داشته اند، گفت: با این حال هنوز برخی کمبودها و مشکلات در این مناطق وجود دارد که بایستی مسوولان با نگاهی ویژه و البته با کار و تلاش مضاعف برای رفع و یا کاهش آن تلاش نمایند.

سرهنگ سراوانی اضافه کرد: نیروهای مرزبانی هنگ مرزی اترک گلستان علاوه بر انجام وظایف محوله که اصلی‌ترین آن حراست از حدود و ثغور کشور است، اما با دیگر ادارات و نهادها از جمله منابع طبیعی و محیط زیست نیز همکاری دارند.

وی تصریح کرد: در سایه تعامل و همراهی مرزنشینان گلستان که انصافا از بهترین مرزنشنیان کشور محسوب می‌شوند، با مرزبانان، امنیت و آرامش خوبی درمناطق مرزی این استان حاکم است و جرایم و حوادث مرزی مانند عبور غیرمجاز عابر یا احشام از مرز، قاچاق موادمخدر و قرص‌های روان‌گردان در دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته به حداقل رسیده است.

فرمانده مرزبانی اترک گلستان همچنین با قدردانی از رسانه‌های ارتباط جمعی در انعکاس اخبار مرزبانی و آگاهی‌بخشی به مرزنشینان برای رعایت قوانین و مقررات مرزی، گفت: در واقع رسانه‌ها به دلیل ارتباط بین مردم و مسوولان، مرزبانان بیان واقعیت ها و حقایق هستند که اخبار را درست و به موقع به اطلاع مردم می‌رسانند.

سرهنگ سراوانی افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران گلستان و منطقه گنبدکاووس در سال‌های اخیر و درسایه تعامل خوبی که با مرزبانی داشته‌اند، نقش موثری در افزایش آگاهی مرزنشینان این استان نسبت به قوانین، مقررات و حریم مرزی و در نهایت کاهش جرائم و حوادث مرزی ایفا کرده‌اند.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد هنگ مرزی اترک گلستان اضافه کرد: در نیمه نخست امسال با تلاش ماموران مرزبانی مقدار سه کیلوگرم انواع موادمخدر، هشت قبضه سلاح شکاری غیرمجاز، ۹۹ دستگاه گیرنده امواج ماهواره‌ای و ۴۷۶۰ لیتر سوخت قاچاق ( عرضه خارج از شبکه توزیع) کشف و ضبط و از خروج غیرقانونی ۴۰۰ راس دام به خاک ترکمنستان جلوگیری شد.

سرهنگ سراوانی با تبریک هفته ناجا، از تدوین ۴۰ برنامه توسط هنگ مرزی اترک خبر داد و گفت: برگزاری نشست با مرزنشینان، طرح مردم‌یاری، ویزیت و سنجش سلامت مرزنشینان به صورت رایگان، عیادت از بیماران، نشست خبری با رسانه‌ها و سخنرانی فرماندهان در مصلی‌های نمازجمعه از مهمترین این برنامه‌ها است که در مناطق مرزی درحال اجرا می‌باشد.

وی با اشاره به کاهش فعالیت ایست و بازرسی مرزبانی در سه راهی اینچه برون گنبدکاووس از چند هفته گذشته، افزود: این ایستگاه در چارت سازمانی مرزبانی پیش بینی نشده و بر اساس مصوبه چند سال پیش شورای تامین استان گلستان دایر شده بود، با این حال پیگیری لازم بر اساس درخواست‌های مردمی برای فعالیت شبانه روزی این ایستگاه درحال انجام است.

فرمانده هنگ مرزی اترک گلستان که مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در گلستان و مازندران نیز می‌باشد، روابط مرزبانان دو کشور ایران و ترکمنستان را خوب توصیف کرد و گفت: با این وجود اتباع دو کشور بایستی به قوانین یکدیگر احترام بگذارند.

سرهنگ سراوانی اضافه کرد: مرزنشینان ایرانی باید بدانند که عبور غیرقانونی به کشور همسایه، قابل ریسک نیست و مرزبانان آن کشور بدون تردید به سمت آنها شلیک مستقیم می‌کنند و یا در عبورهای مجاز همراه داشتن مواد مخدر هر چند به مقدار اندک و یا قرص‌های کدئین‌دار، با مجازات‌های سنگین از سوی ترکمنستان همراه است.

سرهنگ سراوانی تصریح کرد: مرزبانان هنگ مرزی اترک گلستان از سال گذشته تا الان، پنج تن از اتباع ترکمنستان را که از مرزهای خشکی و دریایی به صورت غیرقانونی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده بودند، دستگیر کردند.

هنگ مرزی اترک گلستان، مسوولیت حراست از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان را درمحدوده این استان به طول تقریبی ۳۵۰ کیلومتر برعهده دارد و مقر آن در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق گلستان است.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.