شرکت آب منطقه ای گلستان از کشاورزان و اهالی حاشیه رودخانه پایین دست سد وشمگیر خواست در مدت رهاسازی آب سد، از نزدیک شدن به مسیر رودخانه خودداری کنند.

استاندار گلستان در نشست شورای اداری اواخر مرداد ماه سال جاری بر تعمیر دریچه های خروجی آب سد وشمگیر تاکید کرد و افزود: این طرح از سال ها قبل نیازمند تعمیر و تعویض بوده ولی معلوم نیست چرا در همه این سال ها از کنار چنین موضوع مهم و تاثیرگذاری بی تفاوت عبور شده است.

هادی حق شناس، تعمیر دریچه های سد وشمگیر را یکی از اولویت های اصلی طرح های پیشگیری از سیل در استان عنوان کرد.

سد وشمگیر دارای چهار دریچه در خروجی اصلی است که دو دریچه اصلی آن از سال‌های قبل در حال تعمیر است.

یکی از مشکلاتی که در سیل اخیر در استان گلستان وجود داشت، پُر شدن مخزن سد وشمگیر و در پی آن باز نشدن دریچه‌های آن برای رهاسازی آب از مخزن بود.

به گزارش ایرنا، سد وشمگیر با ۴۷ سال قدمت، قدیمی ترین سد استان گلستان به شمار می رود و ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه دارای حق آبه از این سد هستند.

سد وشمگیر درسال ۱۳۴۹ با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید و با طول تاج ۴۳۰ متر و حداکثر ارتفاع ۲۰ متر از پی، از نوع خاکی همگن با مصالح سیلتی و رسی بوده و اکنون دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی است.

مخزن فرعی شماره دو سد وشمگیر با ظرفیت ۱۲ میلیون متر مکعب درسال ۱۳۶۲ احداث شد و در سال ۱۳۶۹ نیز مخزن سوم با ظرفیت ۶ میلیون متر مکعب ساخته شد.

 این سد با یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی در گذشته از حجمی معادل ۹۶ میلیون متر مکعب آب برخوردار بود ولی به دلیل رسوبات، ظرفیت آن به کمتر از ۴۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

سد وشمگیر در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان ۳۶۰ هزار نفری گنبدکاووس، بر روی رودخانه گرگانرود احداث شده و فاصله آن سد تا ساحل دریای خزر ۷۰ کیلومتر و تا مرز ایران و ترکمنستان ۲۴ کیلومتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.