گرایش به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با محوریت کمک به محیط زیست و ارتقای سلامت شهروندان و رغبت به ورزشهای عمومی و همگانی سبب شد تا شهرداری گرگان مسیر دوچرخه سواری را در یکی از شلوغ ترین تفرجگاه های جنگلی این شهر ایجاد کند.

بر اساس این طرح که اواخر پاییز سال ۹۷ به تصویب اعضای شورای شهر رسید، شهروندان گرگانی در ازای پرداخت مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار ریال امکان اجاره یک دستگاه دوچرخه و استفاده از آن در مسافت ۴ کیلومتری تعیین شده در الگندره را خواهند داشت.

کارشناسان معتقدند جانمایی نامناسب و غیر استاندارد با شیب بالا و عدم توجه به مباحث ایمنی سبب شده تا تعدادی از دوچرخه سواران در این مسیر دچار سانحه شوند که بروز این حوادث در روزهای اخیر و با رشد حضور گردشگران تابستانی شکل تصاعدی به خود گرفته است؛ موضوعی که اعتراض عضو شورای شهر گرگان را نیز به همراه داشت.

 علی اصغر یوسفی بدون اشاره به رقم سوانح ایجاد شده برای دوچرخه سوران در این جاده گفت : مسیر ابتدایی دوچرخه سواری النگدره بسیار خطرناک است و سبب شده تا میزان حادثه برای دوچرخه سواران زیاد شده و اعتراض شهروندان را بهمراه داشته باشد. 

وی بیان کرد : اصلاح این مسیر برای ایجاد امنیت در دوچرخه سواران ضروری است و در صورت نیاز ایستگاه اول این مسیر باید تغییر کند.

عضو شورای شهر گرگان افزود: یکی از اهداف ایجاد این مسیر، افزایش سلامتی برای شهروندان بود اما ایمنی پایین آن سلامت شهروندان را دچار آسیب کرده است.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان بعنوان متولی اصلی این طرح بروز این سوانح را تایید کرده اما آن را به نابلدی دوچرخه سواران نسبت می دهد.

احمدعلی سالاری به شیب خطرناک مسیر نیز اعتراف دارد ولی هرگونه تغییر و اصلاح این جاده را به آینده نامشخصی موکول می کند.

وی گفت: پیمانکار فعلی مسیر دوچرخه سواری قول داده مسیر دوچرخه سواری را ایمن و یا ایستگاه را جابجا کند اما در حال حاضر چنین کاری ممکن نیست.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان افزود: منابع طبیعی مخالف تغییر ایستگاه دوچرخه سواری است و اخذ موافقت این سازمان نیازمند پروسه طولانی است.

رییس هیات دوچرخه سواری گلستان هم با قبول مشکلات جانمایی بخشی از این مسیر گفت: رکاب زنی برای دوچرخه سواران حرفه ای در این مسیر دشوار نیست اما ورزشکاران عادی برای حرکت در پیچ های تند و شیب های زیاد آن دچار مشکل می شوند.

مجتبی زنگی اظهار داشت: وجود این طرح برای رونق ورزش دوچرخه سواری مطلوب و امیدوارکننده است اما فعالیت افراد کم تجربه در این مسیر برای سلامتی آنها خطرناک است.

با وجود مشکلات در طرح فعلی، شهرداری گرگان لایحه انجام مطالعه و امکان سنجی طراحی مسیرهای دوچرخه سواری به مسافت ۱۰ کیلوکمتر در شهر گرگان را با مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صحن شورای شهر ارایه کرده که به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

هر چند گسترش ورزش دوچرخه  سواری با ایجاد تسهیلاتی مانند خطوط ویژه دوچرخه‌ سواری در خیابان‌ها و راه‌اندازی جایگاه‌های بیشتر مناطق تفرجگاهی برای گسترش ورزش همگانی و حفظ محیط زیست ارزشمند است اما توجه و تاکید بر ایمن سازی مسیر باید بیش از همیشه مورد توجه مدیران شهری گرگان قرار بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.