به گزارش ایرنا، کاشت هندوانه موسوم به اترک و خربزه ای به نام "زامچه" که در نواحی شمالی گنبدکاووس از دیرباز مرسوم بوده و درشتی و در حین حال شیرینی این دو محصول هم زبانزد مردم منطقه و دیگر شهرهای همجوار و حتی برخی استان ها می باشد، این روزها فصل برداشت آن فرا رسیده و روانه بازار مصرف شده است.

هرساله در فصل بهار افزون بر هزار هکتار از اراضی زراعی مناطق شمالی گنبدکاووس به زیر کشت هندوانه و خربزه می رود که امسال نیز به دلیل بارش های خوب سال آبی ۹۸ - ۹۷  و به گفته رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان افزون بر دو هزار هکتار هندوانه که ۵۰ درصد آن آجیلی و ۵۰ درصد نیز خوارکی می باشد و حدود ۱۵۰ هکتار خربزه کشت شده است.

عزیر جاوید روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیش بینی تولید هندوانه از هر هکتار تا ۵۰ تن و در بخش خربزه نیز حدود ۲۰ تن است که با توجه به سیاست های وزارتخانه، کشاورزان علاقه مند به کشت این دو محصول باید ارقام زودرس بکارند تا با مشکل کم آبی مواجه نشوند.

با این حال این روزها در گنبدکاووس بازار هندوانه و خربزه گرم است و هر روز صدها دستگاه خودروی سواری و وانت در نقاط مختلف این شهر بالاخص ورودی های آن به دنبال فروش مستقیم محصول خود هستند.

بسیاری از کشاورزان گنبدی به دلیل بعد مسافت مزرعه تا بازار و جلوگیری از آسیب رسیدن به خربزه ها، آنها را با انواع خودروهای سواری حمل و برای فروش به شهر می آورند و حضور انبوهی از خودروها با بار خربزه یا هندوانه و یا پهن بودن بساط فروش این دو محصول در نقاط مختلف شهر از صحنه هایی که این روزها به وفور در گنبدکاووس امشاهده می شود.

اگرچه امسال به برکت بارش های خوب سال آبی ۹۸ - ۹۷ و تولید خوب محصو،ل قیمت هندوانه و خربزه به گفته کشاورزان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است اما تولید خوب محصول جبران کاهش قیمت ها را کرده است.

اقبال نظری یکی از کشاورزان خربزه کار گنبدکاووس که از روستای مرزی خیرخواجه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم از محصول مزرعه دو هکتاری خود را برای فروش به شهر آورده به خبرنگار ایرنا گفت: بحمدالله امسال به دلیل بارش ها خوب سطح زیر کشت هندوانه و خربزه در منطقه افزایش یافته و به همین میزان تولید آن هم بیشتر شده است.

وی افزود: اگرچه افزایش تولید محصول، سبب کاهش قیمت آن شده اما میزان تولید در واحد سطح که امسال هر هکتار خربزه بالای ۲۰ تن برداشت دارد، جبران کاهش قیمت را می کند با این حال با توجه به افزایش هزینه های تولید، عایدی کشاورزان از این محصول کم شده است.

اقبال نظری اضافه کرد: اکنون بسیاری از خربزه ها و هندوانه های تولیدی کشاورزان توسط دلالان و بعضا توسط مغازه داران با نصف قیمت سال قبل خریداری می شود در صورتی که همین محصول را با حداقل دو برابر به مصرف کننده می فروشند و یا با انتقال آن به استان های همجوار تا پنج برابر قیمت خرید نیز می فروشند.

به گفته وی، هم اکنون دلالان یا مغازه داران، هر کیلوگرم خربزه درجه یک را از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان و هندوانه درجه یک اترک را نیز از ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می کنند.

با این حال گنبدی ها این روزها شاهد برداشت دو محصول خوشمزه و لذیذ فصل تابستان از گروه صیفی جات هستند که خوردن آن نشاط بخش گرمای این فصل در منطقه و دیگر نقاط کشور است.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با دارا بودن ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم تولید محصولات بخش کشاورزی در استان گلستان و کشور است.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.