دکتر نادر گوگلانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به استقرار تیم دامپزشکی به صورت تمام وقت در میدان دام گنبد، شهروندان حتما دام مورد نیاز خود برای عید قربان را از این محل تهیه و از خرید دام از فروشندگان سیار به طور جدی اجتناب کنند.  

وی با اشاره به اینکه دو تیم ثابت و دو تیم سیار دامپزشکی کار نظارت بر سلامت دام و ذبح آن در عید سعید قربان را در گنبد برعهده دارند گفت: نظارت بر سلامت دام (معاینه بالینی) در محل میدان بزرگ دام گنبدکاووس توسط چند تیم کارشناسی و پزشکی انجام می شود.   

وی افزود: سلامت تمامی دام هایی که به این میدان وارد می شوند، از حیث معاینات بالینی توسط تیم های مستقر در این میدان مورد بررسی قرار می گیرد.  

رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس از شهروندان خواست تا جایی که می توانند دام های خود را برای عید قربان با نظارت بهداشتی در کشتارگاه ذبح کنند تا از سلامت لاشه اطمینان کافی داشته باشند.

گوگلانی اظهار داشت: درصورتی که شهروندان دام خود را در محل زندگی ذبح می کنند با مشاهده برخی علایم پوستی بر بدن دام، اسهال دام، وجود کیست بر جگر و شش ها و عضلات دام و یا تغییر غیر طبیعی رنگ گوشت می توانند با شماره تلفن ۳۳۳۸۲۴۵۱ دامپزشکی گنبدکاووس تماس بگیرند تا تیم های سیار با مراجعه به محل، بازرسی از لاشه را به صورت رایگان انجام دهند.

وی با اشاره به گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری های مشترک از حیوان به انسان به شهروندان توصیه کرد حتما لاشه دام های خود را بعد از ذبح ۲۴ ساعت در دمای معمولی یخچال (چهار درجه بالای صفر) نگهداری کنند تا جمود نعشی آن برطرف شود و بعد مصرف کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان باید در هنگام خرید دام به وجود کنه بر روی بدن حیوان دقت کنند و باقی مانده لاشه دام را هم به صورت بهداشتی دفن کنند تا از نظر محیطی مشکلی ایجاد نشود.

رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس گفت: شهرداری قرار است با نصب بنر در چهار نقطه ورودی شهر محل خرید و فروش پوست دام را مشخص کند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و افزون بر نیمی از جمعیت آن را اهل سنت (ترکمن ها) تشکیل می دهد که عید سعید قربان از اعیاد بزرگ آنان به شمار می رود.  

۳۰۴۲/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.