رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: قیمت خانه‌های نوساز به جهت گرانی مصالح افزایش پیدا کرده و قیمت آن کاهش پیدا نخواهد کرد ولی خانه‌ای که قیمت آن 20 میلیون تومان است ولی دو میلیارد تومان به فروش می‌رسد، نتیجه تورم و توقع انتزاعی فرد از بازار است.
علی مرادزاده در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در حال حاضر فصل رهن و اجاره مسکن است و قیمت آن بیش از 10 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین بازار خرید و فروش مسکن نیز به جهت کاهش معاملات، با کاهش قیمت مواجه شده است.   وی افزود: پیش‌بینی آینده مشخص نیست، تحلیل‌گران در این زمینه نظرهای متفاوتی دارند زیرا خرید و فروش مسکن به مولفه‌های زیادی بستگی دارد، ممکن است بازار رهن و اجاره تا اواسط شهریور همچنان داغ بماند و بازار خرید و فروش نیز در پایان شهریور ماه پیش‌بینی می‌شود که به یک تعادل نسبی برسد.   رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد در خصوص علت رکود و افزایش قیمت بازار مسکن بیان کرد: بیشترین علت این رکود مربوط به بحث‌های سیاسی است زیرا تکلیف مردم با وضعیت منطقه و بحران‌های ساختگی مشخص نیست ولی تا چند وقت آینده خیال مردم راحت خواهد شد و شرایط به روال قبلی باز خواهد گشت و معاملات به سر و سامان خوبی خواهد رسید.   مرادزاده خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مسکن به چند عامل بستگی دارد؛ یکی از این موارد، افزایش نهاده‌های ساختمانی است که این مصالح نیز چند دسته تقسیم می‌شود که شامل، مصالح ساختمانی و هزینه‌های اداری است. علاوه بر این هزینه‌های تحمیلی دیگر به مردم، تورم و افزایش عمومی قیمت‌ها نیز در این مساله موثر است.   وی اضافه کرد: افزایش شدید قیمت مسکن، به دلیل حجم زیاد مبادله پول بسیار به چشم می‌آید اما در واقع نسبت به سایر کالاها، تورم کمتری داشته است، بعضی از کالاها 300 درصد افزایش قیمت داشته اما مسکن نهایتا 100 درصد دچار افزایش قیمت شده است.   رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد تصریح کرد: کسانی که مصالح ساختمانی خریداری می‌کنند و خانه‌ای جدید می‌سازند، مسلما قیمت تمام شده آن زیاد است اما برای خانه‌هایی که در گذشته ساخته شده است، افزایش قیمت مصالح تاثیرگذار نیست، بلکه به افزایش عمومی قیمت‌ها و بالا رفتن میزان عمومی تورم وابسته است.   مرادزاده عنوان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر و بستن سایت‌های دیوار و شیپور، قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و حباب کاذب در ساختمان‌های کهنه‌ساز از بین رفت و سبب کاهش قیمت‌ها شد. قیمت خانه‌های نوساز به جهت گرانی مصالح افزایش پیدا کرده و قیمت آن کاهش پیدا نخواهد کرد ولی خانه‌ای که قیمت آن 20 میلیون تومان است ولی دو میلیارد تومان به فروش می‌رسد، نتیجه تورم و توقع انتزاعی فرد از بازار است.   وی ادامه داد: معمولا به دلیل اینکه خانه‌ها با قیمت پیشنهادی افراد به فروش نمی‌رود مجبور به کاهش قیمت آن هستند و اکنون نیز شاهد این موضوع هستیم و با کند شدن شیب صعودی تورم، قیمت‌های مسکن نیز کاهش پیدا کرده است.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد در خصوص نقش دلالان مجازی در سایت‌های دیوار و شیپور گفت: حذف این واسطه‌ها نقش مستقیمی در کاهش قیمت و واسطه‌گری ناسالم داشته است. ما خود دلال هستیم و شغل ما این است ولی دلال سالم هستیم و کسی که قانون‌گذار برای او حریم و حق الزحمه تعیین کرده است، ولی کسانی در دیوار قیمت‌گذاری می‌کردند که اینکاره نبودند و قیمت‌ها اینگونه افزایش پیدا می‌کرد.   مرادزاده بیان کرد: خوشبختانه با بسته شدن این سایت‌ها مردم مجبور به مراجعه به واسطه‌های واقعی و متخصص شدند و قیمت‌ها کارشناسی می‌شود و نمی‌توان خارج از عرف قیمت‌گذاری کرد و اینگونه در قیمت‌گذاری به ثبات خواهیم رسید و خریداران واقعی می‌توانند فروشندگان واقعی را شناسایی و معامله‌ای سالم صورت بگیرد.   وی در خصوص میزان مشاوران املاک موجود در مشهد اضافه کرد: حدود 14 هزار واحد صنفی مجوز گرفته‌اند و تعدادی از آنها به دلیل رکود موجود از بازار خارج شدند و در حال حاضر ده هزار واحد فعال در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.