در حالی شاهد قیمت های 16 تا 26 هزار تومانی رب گوجه فرنگی در بازار هستیم که قیمت خرید هر کیلو گوجه فرنگی از کشاورز گلستانی کمتر از 800 تومان است.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، گلستان یکی از 10 استان برتر کشور در تولید گوجه فرنگی است. قیمت های نامتعارف رب گوجه فرنگی در بازار استان نارضایتی مردم را به همراه دارد، این موضوع در حالی است که کشاورزان هم از قیمت پایین خرید گوجه فرنگی خود گلایه مند هستند!

البته موضوع گرانی های رب به سال گذشته هم باز می گردد. در آن سال نیز گوجه با قیمت های کمتر از 600 تومان از کشاورزان استان خریداری شد اما در چند مرحله شاهد افزایش قیمت رب بودیم.

این میان حلقه مفقوده ای در قیمت گذاری رب گوجه فرنگی وجود دارد. دبیر خانه کشاورز گلستان در این خصوص می گوید: امسال قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی برای کشاورز بیش از 1000 تومان است ولی این محصول از کشاورزان کمتر از 800 تومانی خریداری می شود.

علی قلی ایمانی خاطرنشان کرد: در ماه گذشته جلسه ای با حضور کشاورزان، مدیران کارخانجات، صنعت و معدن و تجارت و جهادکشاورزی برگزار و مقرر شده بود که گوجه 1200 تومان از کشاورزان خریداری شود اما این کار عملی نشد.

وی بیان کرد: هدف از ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، کمک به کشاورزان و جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افروده برای استان بود اما برخی برخی از این کارخانجات تنها به دنبال سودهای آنچنانی هستند و به جای حامی تولید بودن، مخل تولید شدند.

ایمانی با اشاره به اینکه از هر 4 تا 4ونیم کیلو گوجه یک کیلو رب بدست می‌ آید، خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت حال حاضر عرضه رب گوجه فرنگی توسط کارخانجات، گوجه فرنگی باید با قیمت 1600 تومان از کشاورزان خریداری شود ولی در عمل می بینیم که گوجه با قیمت بسیار پایین تر از این مبلغ از کشاورز خریداری می شود.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با فعالیت صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، می گوید: 12 واحد صنایع تبدیلی در استان در حوزه فراوری گوجه فرنگی فعال هستند و سالانه ظرفیت جذب 210 هزار تن گوجه فرنگی را دارند. 50 تا 60 درصد گوجه فرنگی تولید شده در استان تازه خوری است.

عیدمحمد فاروقی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و بعد مسافت، کارخانجات خراسان می تواند کمک بسیار خوبی به خرید گوجه از استان داشته باشند، افزود: امسال با توجه به بارندگی های شدید در اوایل فصل بهار، بخشی از گوجه فرنگی استان دوباره کاشت شد و به همین خاطر زمان رسیدن محصول به تاخیر افتاد. همین امر باعث شد که کارخانجات رب گوجه خراسان برای خرید گوجه به سایر استان رفتند و حتی گوجه را با قیمت بالاتر از استان ما خریداری کردند.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت گوجه را افزایش تولید این محصول برشمرد و گفت: تولید گوجه فرنگی در استان از 150 هزار تن در سنوات گذشته به 250 هزار تن در سالجاری رسید.

فاروقی تصریح کرد: تاکنون بیش از 70 درصد گوجه در سطح مزارع استان برداشت شده و کار برداشت مابقی تا 20 روز- یک ماه آینده ادامه دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم گوجه فرنگی توسط کارخانجات بین 800 تا 850 تومان است. قیمت این محصول در بین استان های دیگر هم 100 تومان کمتر یا بیشتر است. وقتی قیمت در سطح کشور این مقدار باشد، کارخانجات فراوری رغبتی به خرید از سایر استان ها ندارند.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان به آنالیز صورت گرفته برای قیمت گذاری رب گوجه فرنگی، خاطرنشان کرد: قیمت رب گوجه فرنگی در صورتی که کف خرید گوجه 1100 تومان باشد، باید بین 13 هزار و 500 تومان و 16 هزار تومان باشد. درحال حاضر که قیمت خرید گوجه کمتر از این مقدار است، در حق کشاورز اجحاف می شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان نیز در این رابطه، می گوید: تمامی واحدهای تولید رب گوجه فرنگی موظف اند بر اساس مولفه های تاثیر گذار بر قیمت تمام شده اعم از مواد اولیه، دستمزد، انرژی و ... قیمت نهایی را بر اساس حسابداری صنعتی تنظیم و بر روی کالا درج کنند.

علی اصغر اصغری معتقد است: در حال حاضر کارخانجات گوجه فرنگی را با توجه به کیفیت آن بین 800 تا 1100 تومان از کشاورزان خریداری می کنند. قیمت گذاری محصولات کشاورزی تابع مصوبات خاصی نبوده و بیشتر تابع عرضه و تقاضا و موضوعات مربوط به صادرات و واردات است.

وی یادآور شد: کف قیمت فروش گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار گرگان بین 1700 تا 2500 تومان است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان یکی از علت های پایین بودن قیمت گوجه فرنگی را افزایش تولید گوجه فرنگی و عرضه بیش از توان کارخانجات استان دانست و گفت: نقدینگی محدود کارخانجات یکی دیگر علل این موضوع است.

اصغری با بیان اینکه می بایست قبل از آغاز برداشت محصول این مسائل را تدبیر کرد، گفت: باید سهم هر یک از واحدهای داخل استان و واحدهای خارج از استان مشخص می شد و زمینه ای برای فروش بدون دردسر محصول کشاورز فراهم می شد.

وی گفت: بالاترین قیمتی که تاکنون روی رب گوجه فرنگی یک کیلویی تولیدی استان درج شده، 16 هزار تومان بوده است. البته برند هایی که خارج از استان وارد می شوند، قیمت های نامتعارفی را بر روی رب درج می کنند. این قیمت های نامتعارف مورد تایید ما نیست و این موضوع را به سازمان حمایت گزارش دادیم.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان با بیان اینکه رب های حاصل از گوجه هایی که امسال خریداری شدند هنوز وارد بازار نشدند، افزود: امسال با توجه به قیمت گوجه، باید شاهد نزول قیمت رب گوجه فرنگی باشیم. این امر سازمان ما را بر آن داشت تا حتما نظارتی جدی درخصوص قیمت تمام شده و قیمت درج شده روی کالا انجام گیرد. به واحدها اعلام کردیم که دیگر قیمت های 16 هزار تومانی برای ما قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه از تمامی واحدها تولید رب استان خواستیم که قیمت تمام شده شان را به ما اعلام کنند، خاطرنشان کرد: از ماههای آینده با توجه به ارزان شدن قیمت خرید ماده اولیه رب، شاهد کاهش قیمت کارخانجات خواهیم بود.

قیمت پایین گوجه، اعتراض نماینده مردم رامیان در مجلس که این شهر یکی از قطب های تولید گوجه فرنگی در استان است را به همراه داشت. علیرضا ابراهیمی در جلسه علنی سه شنبه هفته گذشته مجلس با مخاطب قرار دادن وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی، متذکر شد: قیمت خرید گوجه فرنگی از صیفی‌ کاران گلستانی در فصل برداشت محصول کیلویی ۷۰۰ تا هزار تومان است و این یعنی بیچارگی کشاورزان. از سوی دیگر اجازه صادرات گوجه فرنگی هم داده نمی‌ شود. باید صادرات گوجه فرنگی آزاد شود.

‌وی گفت: دسترنج کشاورزان در جیب کارخانه‌ داران رب گوجه فرنگی قرار می گیرد.

در حال حاضر قیمت رب گوجه فرنگی در بازار با توجه به نوع برند از 16 تا بیش از 26 هزار تومان متغیر است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.