مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان گفت: باید خانواده ها را از فرهنگ مدرک گرایی دور کنیم و روی به فرهنگ مهارت افزایی بیاوریم.

سیدعلیرضا حسینی طلب با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان با اشاره به آغاز هفته مهارت، اظهارکرد: در هفته مهارت از 31 تیرماه تا 6 مردادماه، 131 برنامه مختلف در استان تدارک دیده شده است.

وی به افتتاح مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اشاره کرد و افزود: به دنبال ایجاد پیوند بین نظام دانشگاهی و آموزش فنی و حرفه ای هستیم. اگر به دنبال بهبود اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم، باید در طول فرایند دانشجویی در مسیر مهارت نیز قدم برداریم.

حسینی طلب با اشاره به اینکه پیش از این مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه آزاد گرگان و علی آباد کتول نیز راه اندازی شده است، تصریح کرد:‌ استقبال دانشجویان از این مراکز خوب بوده و بازخورد آن را بین آنها دیدم. به نظر من هر دانشجو باید حداقل یک مهارت را فرا بگیرد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاست، گفت: برخی دانشجویان، دانش یک رشته ای را فرا می گیرند ولی مهارت در کنار آن نیست. راه اصلی کاهش نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهارت است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تا در همه دانشگاه های بزرگ استان، مراکز مدیریت مهارت آموزی را راه اندازی کنیم.

آموزش موازی با بخش خصوصی ممنوع!

حسینی طلب در ادامه به افتتاح چند آموزشگاه آزاد در هفته مهارت اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 330 آموزشگاه آزاد و 18 مرکز دولتی در سطح استان فعال هستند. دولت به رشته و حرفه هایی که توسط بخش خصوصی ارائه می شود، ورود پیدا نمی کند و در همین راستا به همه مراکز دولتی اعلام کردیم، آموزش موازی با بخش خصوصی ممنوع است.

وی به حضور در سامد و پاسخگویی به سوالات مردم هم اشاره ای داشت و تصریح کرد: سامد بستر خوبی برای ارتباط مستقیم مدیران با مردم است. بیشترین دغدغه مردم استان دسترسی به آموزش های مهارتی است. در حال حاضر در تمامی 14 شهرستان استان مراکز دولتی آموزش داریم ولی برخی در روستاها و شهرهای دور دست ساکن هستند و دسترسی به این مراکز برای آنها مشکل است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان در بخش دیگری از صحبت ها خود، مهارت آموزی را راهی برای تقویت نرخ مشارکت اقتصادی بانوان عنوان کرد و گفت: بانوان زیادی با حضور در مراکز آموزش و کسب مهارت، در منازل خود مشغول به کار هستند. مرکز خواهران گنبدکاووس سالها از کلنگ زنی آن می گذرد و هنوز به بهره برداری نرسیده است. البته در حال حاضر پروژه پیمانکار دارد و با شتاب در حال کار است.


حسینی طلب بیان کرد: برای اولین بار رویداد استارتاپی در حوزه صنایع دستی در مرکز فنی و حرفه ای خواهران گرگان با استقبال بسیار خوبی برگزار شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان یادآور شد: سال گذشته سهمیه اشتغال ابلاغی به این اداره کل 1500 نفر بوده که تا پایان سال موفق به ایجاد شغل برای 1524 نفر شدیم. جزو محدود دستگاههایی هستیم که سهمیه اشتغال آن بالای هزار نفر است. اشتغال ایجاد شده در حوزه فنی و حرفه ای، اشتغال خالص است.

نهضت مهارت افزایی در جامعه رواج یابد

حسینی طلب با تاکید بر لزوم رواج نهضت مهارت افزایی در جامعه و دوری از مدرک گرایی، گفت: تغییر فرهنگ اشتباهی که بیش از چند دهه در خانواده ها رسوخ کرده، سخت است و نیاز به کار زیادی دارد. مهمترین وظیفه در این راستا بر عهده آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان در خصوص طرح ایران مهارت، گفت: حدود 10 هزار و 800 دانش آموز اول متوسطه در استان وارد این طرح شدند. این طرح با هدف تغییر نگرش رشته ‌های تحصیلی نظری به مهارتی و فنی ‌و حرفه‌ای برنامه ریزی شده است. دانش آموزان 20 ساعت در طول سال در قالب کلاسهای فوق برنامه در درون مدارس، برخی مهارت ها را فرا می گیرند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.