مهدی ضیایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کاهش ورود آب گروگانرود از طریق سد وشمگیر به مناطق پایین دست، بویژه شهرستان آق قلا را از دیگر اهداف حفر کانال انحرافی اعلام کرد.
وی افزود: این کانال انحرافی به طول 2 کیلومتر با حجم 300 هزار متر مکعب خاکبرداری با به کارگیری 20 دستگاه ماشین آلات توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است.
ضیایی اضافه کرد: درصورت افزایش ماشین آلات، عملیات احداث این کانال که از عصر دیروز آغاز شده، ظرف چند روز آینده به پایان خواهد رسید و از ورود مقدار 40 تا 50 متر مکعب آب درثانیه به سد وشمگیر جلوگیری می کند.
وی تصریح کرد: محل احداث این کانال فرعی در مسیر رودخانه ای قدیمی به نام کال شور یا بند ولی در محدوده روستاهای یسیرگچن و دیگچه بخش مرکزی گنبدکاووس است و انشاالله بخشی از آب ورودی گرگانرود از طریق این کانال به سمت دریاچه شور و اراضی کم بازده و شوره زار بخش داشلی برون این شهرستان هدایت می شود.
رییس شبکه های آبیاری و زهکشی شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین ادامه داد: به علت شیب کم رودخانه گرگانرود، سرعت انتقال آب این رودخانه قدیمی کم است و با حفر کانال فرعی سرعت انتقال بیشتر می شود.
به گزارش ایرنا، استان گلستان درآخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران بارید.
این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادست سد گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.
بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.
با گذشت حدود دو هفته از وقوع بارش ها، سرریز سدهای استان گلستان همچنان ادامه دارد و دو شهر آق قلا و گمیشان همچنان درگیر سیل هستند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.