گزارش خبرنگار ایرنا حاکیست؛ اگرچه بخشی از تردد مردم و جابجایی کالا و اقلام ضروری با قایق در حال انجام است اما عبور و مرور وسایط نقلیه عمومی نظیر خودرو و موتورسیکلت به نسبت روز گذشته آسان تر شد.
به گفته برخی اهالی آق قلا عمده ترین مشکل مردم قطع راههای ارتباطی شهری و روستایی است بویژه آنکه تردد به سبب تعطیلات نوروزی و نیز مشکلات ناشی از سیل افزایش یافته است.
راه ارتباطی آق قلا به شهر ساحلی گُمیشان در کرانه شرقی دریای خزر را آب گرفته است و محور گرگان مرکز استان گلستان هم به سبب آسیب ناشی از روان آبها با محدودیت در تردد مواجه است.
آذوقه و ارزاق عمومی نه تنها در سطح شهر وجود دارد بلکه عمدتا از سوی دستگاههای امدادی و نیکوکاران بومی یا مهاجر رایگان توزیع می شود.
ادارات و نهادهای دولتی و عمومی فعال و خدمت رسانی دارند و علاوه بر سرکشی فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران ارشد اجرایی کشور؛ مسوولان دولتی استان و مدیران کل گلستان هم با رفت و آمد مستمر از نزدیک اوضاع را کنترل می کنند.
از نکات جالب توجه اینکه علیرغم برخی مشکلات موجود؛ شماری از اهالی آق قلا از اقوام و بستگان خود که از راههای دور و نزدیک به این شهر سفر نوروزی داشته اند؛ میزبانی می کنند که حاکی از مهمان نوازی و ساده زیستی ترکمن ها دارد.
خبرنگار ایرنا حتی با یک مورد جشن عروسی مواجه شد که بستگان داماد و عروس به رسم ترکمن ها با بستن کجاوه بر پشت شتر و آذین بندی آن به جشن و سرور مشغول بودند.
همچنین چند دستگاه خودرو آراسته به گل حامل بستگان عروس و داماد بود.
شهرهای سیل زده گلستان عمدتا ترکمن نشین هستند و تقریبا تمام اهالی آق قلا را این قوم اهل سنت تشکیل می دهند.
اهالی آق قلا البته از برخی مشکلات گلایه هم دارند مثلا می گویند که اقلام ضروری به عدالت توزیع نمی شود بطوریکه برخی از آنها بی بهره و کم بهره اما در مقابل شمار معدودی بیش از حد نیازشان کالا دریافت می کنند.
نان، آب بسته بندی شده، کنسرو، پتو و غذای گرم از جمله اقلام توزیع شده است که توسط دستگاههای امدادرسان دولتی یا نیکوکاران رایگان در اختیار سیل زدگان قرار می گیرد.
جمعیت هلال احمر گلستان هم از طریق بالگرد و خودروهای شاسی بلند یا سنگین ارزاق عمومی را بویژه بین روستائیان محاصره در سیل توزیع می کند.
آب گرفتگی در شمال شهر آق قلا از جمله محله 'کمینه' از سایر مناطق بیشتر است بطوریکه در برخی مناطق از دو متر هم فراتر رفته و تردد فقط با قایق و بعضا تراکتور (در این نقاط) ممکن است.
باوجود گشت های پلیس؛ برخی شهروندان آق قلا که خانه های خود را تخلیه کرده اند نگران سرقت اموال خود هستند.
پوشاک بویژه لباس زیر زنانه، نوزاد و کودک، شیرخشک، اقلام بهداشتی نظیر حوله، مسواک و خمیردندان، شمع برای روشنایی از جمله اقلامی است که بیشترین تقاضا و فراوانی درخواست را از سوی مردم آق قلا به خود اختصاص داده است.
غذای گرم اگرچه در بسته بندی های زیادی توزیع می شود اما عده ای از شهروندان آق قلا می گویند هنوز به دست آنها نرسیده است.
شرکت برق اعلام کرده در نقاطی که ستون های انتقال شبکه غرقاب شده و سطح آب بالاست؛ ناگزیر به قطع برق برای حفظ جان و سلامت مردم ناشی از خطر برق گرفتگی است.
بحث اسکان موردی بود که خبرنگار ایرنا با گلایه مردمی مواجه نشد و تمام پرسش شوندگان از آن رضایت و حتی تشکر داشتند.
باوجود برخی مشکلات موجود؛ کاهش ارتفاع آب در بیشتر مناطق آق قلا محسوس و مشهود بوده و شرایط رو به بهبودی است اما می طلبد با تدبیر و مدیریت بهتر و دقیق تر؛ اوضاع کنترل شود.
آق قلا با 1763 کیلومتر مربع معادل 6.8 درصد گلستان مساحت دارد و متشکل از دو بخش مرکزی و وشمگیر به استعداد پنج دهستان و 76 روستا و آبادی جمعیتی افزون بر 130 هزار نفر دارد که حدود 35 هزار نفر آن شهرنشین و بقیه در روستاها سکونت دارند.
2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.