به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب قزلسفلو عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه کشاورزی گنبدکاووس با کارشناسان منابع طبیعی با موضوع بررسی وضعیت مراتع گلستان، گفت: شرایط اقلیمی امروز منطقه فعالیت پژوهشی بر روی گونه های جنگلی و مرتعی متناسب با این شرایط را ضروری کرده است.
وی با اعلام آمادگی منابع طبیعی گلستان برای همکاری در این زمینه افزود: افزایش ارتباط دانشگاه ها با منابع طبیعی برای جلوگیری از انقراض برخی گونه های جنگلی و مرتعی و یا جایگزین کردن گونه های جدید متناسب با شرایط اقلیمی، از نیازهای ضروری است.
قزلسفلو بابیان اینکه منابع طبیعی از سرمایه های ملی کشور هستند، اضافه کرد: هرگونه تخریب و انقراض گونه های جنگلی و مرتعی، خسارت های جبران ناپذیری ازجمله مهاجرت و پدیده ریزگردها را به دنبال می آورد.
وی، حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی و تبدیل کردن این موضوع به مطالبه عمومی را یک نیاز اساسی دانست و تصریح کرد: 70 درصد وسعت استان گلستان را عرصه های جنگلی و مرتعی تشکیل می دهند که حفاظت و نگهداری از این مساحت، نیازمند مشارکت همگانی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: نگاه به توسعه روستاها و شهرها فقط مقوله سخت افزاری نیست بلکه بایستی به مقوله نرم افزاری، فرهنگی و اجتماعی توسعه از جمله حفاظت از منابع طبیعی نیز توجه ویژه شود.
قزلسفلو گفت: به عنوان مثال، هرساله اعتبارات قابل توجهی فقط صرف نگهداری از جاده ها ارتباطی می شود اما درحوزه منابع طبیعی که حیات جامعه بشری به آن وابسته است، سهم اعتباری اندک بوده و برای رفع این کمبود، همه ادارات و نهادها می باید بخشی از اعتبارات خود را به حوزه آموزش و فرهنگ سازی دراین حوزه اختصاص دهند.
وی افزود: امروز پدیده ریزگردها و بیابانی شدن، مناطق شمالی گلستان را تهدید می کند و اگرچه اقداماتی درقالب اصلاح و احیای مراتع و بیابان زدایی توسط منابع طبیعی با مشارکت برخی جوامع محلی درحال انجام است اما دیگر ادارات و نهادها، دانشگاه ها، تشکل های مردم نهاد و رسانه های گروهی بایستی به کمک بیایند.
به گزارش ایرنا، مجید اسماعیلی دانشیار و مجری پروژه های تحقیقاتی گونه های مرتعی دانشگاه گنبدکاووس نیز دراین نشست از احیای دو گونه مرتعی بومی مناطق شمال گلستان به نام های 'آسترا گالوس' یا گون علوفه ای و 'لیسیوم' یا دیو خار، توسط تیم تحقیقاتی این دانشگاه خبر داد و گفت: هم اکنون کار تکثیر بذر و کاشت این دو گونه که نسبت به شرایط اقلیمی خشکی و کم آیی منطقه سازگار هستند، پس از پنج سال کار تحقیقاتی درحال انجام است.
به گزارش ایرنا، در پایان این نشست که تفاهم نامه همکاری متقابل بین دانشگاه کشاورزی گنبدکاووس و منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان امضا و از دکتر اسماعیلی محقق این دانشگاه و نیز تشکل مردم نهاد سبزگامان بسکی این شهرستان با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.
صبح امروز هم تعدادی از استادان گروه مرتع دانشگاه گنبدکاووس به همراه مدیر عامل و برخی اعضای اتحادیه و شرکت های تعاونی مرتعداران، رییس و کارکنان منابع طبیعی و تعدادی از اعضای تشکل سبزگامان بسکی این شهرستان از مزرعه چهار هکتاری 'گون علوفه ای' از گونه های مرتعی درحال انقراض منطقه که مجددا احیا شده، در بخش مرزی داشلی برون یازدید کردند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان افزون بر 331 هزار هکتار عرصه مرتعی دارد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.