به گزارش خبرنگار ایرنا حسین ویزواری روز چهارشنبه در همایش مخاطرات زلزله در گلستان اظهار داشت: جزو استان های زلزله خیز کشور هستیم و بروز یک زلزله رو به قوی می‌ تواند منجر به بروز فجایع جبران ناپذیری شود.
وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی طبق قانون مسوول طراحی، نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی است اما در عمل با مشکلات زیادی از جمله در بخش نظارت و اجرا مواجه است
ویزواری گفت: انتخاب مجری و ناظر از سوی مالک ساختمان و انعقاد قرارداد آنان در شهرداری باعث شده تا دیگر به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی هیچ اختیار عملی نداشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه گلستان هم در این همایش گفت: شمال شرق، جنوب و غرب استان گلستان بر روی گسل زلزله پرمخاطره قرار دارد.
مریم آق آتابای اظهار داشت: از قرن 18 تاکنون زلزله های مخاطره آمیزی در گلستان رخ داده و شواهد ساختاری نشان می دهد که گلستان باید خود را بار دیگر آماده یکی از همان زلزله ها کند.
به گفته آق آتابای در دشت گرگان به عنوان یک پهنه کمتر شناخته شده، گسل فعال وجود دارد و هر چند وقت یک بار شاهد وقوع زلزله در این منطقه به ویژه منطقه انبارالوم هستیم.
وی یادآور شد: گسل خزر به عنوان دومین گسل لرزه خیز در غرب گلستان همچنان فعال است و از سوی دیگر گسل شمال البرز که در جنوب استان واقع شده، فعال و در حال خارج شدن از منطقه است.
یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان هم در این جلسه گفت: ساخت آپارتمان ها و برج های مسکونی در بستر و حریم رودخانه ها با توجه به زلزله خیز بودن گلستان خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
صابر مناجاتی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات گرگان در این بخش مربوط به اجرای نادرست پدافند غیرعامل است که بدون توجه به این مساله، ساخت و سازهای فراوانی در نقاط ممنوعه انجام شده است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان بیش از 9 هزار عضو دارد.
3014/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.