به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم این استان معتقدند هزینه های سنگین خرید لوازم این شب باعث شده تا تمایل رفتن به منزل بزرگان در میان فرزندان کاهش یافته و پدر و مادرها هم از این حضور نیافتن ها استقبال کنند .
رشد صد درصدی قیمت آجیل و خشکبار در ماه های اخیر، گرانی میوه ها و شیرینی در کنار کاهش شدید قدرت خرید، بر این بی میلی ها افزوده است.
یک شهروند گرگانی گفت: قیمت سرسام آور آجیل و پسته و دیگر اجزای سفره شب یلدا، انگیزه ای برای دعوت از فامیل و دوستان باقی نگذاشته است.
مریم محمدی اظهار داشت: خرید این خوراکی ها بخش زیادی از درآمد ماهانه خانوارها را تشکیل می دهد و در این شرایط بهترین تصمیم، گذر از برپایی میهمانی شب یلدا و اکتفا به جمع کوچک خانواده است.
یکی از بازاریان گرگان نیز گفت: آجیل شب یلدا و سایر وسایل و لوازم این شب به حد کافی در بازار وجود دارد اما قیمت بالای این محصولات موجب شده خرید این لوازم در مقایسه با سال های قبل به شدت کمتر شود.
رضا احمدی اظهار داشت: در شرایطی که زمان زیادی تا فرا رسیدن شب یلدا باقی نمانده اما در بازار خبری از تکاپو برای خرید نیست.
رییس اتحادیه میوه و تره بار گرگان هم به ایرنا گفت: قیمت هندوانه که یکی از خوردنی های اصلی شب یلدا است در 48 ساعت گذشته 30 هزار ریال بود اما در بازار امروز به کمتر از 20 هزار ریال رسیده است.
حسین خلیلی اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت، استقبال نکردن مردم از این محصول است که فروشندگان را مجبور به کک کردن قیمت هندوانه کرده است.
وی افزود: درآمد کم خانواده و حقوق اندک کارمندان در کنار تورم و گرانی ماه های اخیر باعث راکد ماندن بازار میوه شده است.
رییس اتحادیه میوه و تره بار گرگان افزود: این گرانی ها باعث شده مردم همانند تنقلات و آجیل از خرید میوه شب یلدا هم منصرف شوند و به شب نشینی های ساده و بی تکلف قناعت کنند.
رییس اتحادیه شیرینی ساز، شیرینی فروش، کافه و قنادی گرگان هم گرانی شیرینی هفته های اخیر را به گران شدن مواد اولیه مرتبط کرد و گفت: مواد اولیه شیرینی مانند روغن و شکر بیش از 50 درصد افزایش یافته و در این شرایط افزودن بر قیمت نهایی محصولات طبیعی است.
حسین رادمهر اظهار داشت: قیمت هر کیلو شیرینی در گرگان بطور متوسط بین 190 تا 200 هزار ریال، کیک یزدی 140 هزار ریال، قطاب و باقلوا 500 هزار ریال و هر کیلو کیک خامه ای بین 200 تا 300 هزار ریال است.
معاون بازرسی، نظارت و حمایت از مصرف ‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان به ایرنا گفت: با هدف جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت اقلام پرمصرف شب یلدا، طرح نظارتی ویژه این ایام در حال اجرا است.
علی اصغر اصغری اظهار داشت: مردم استان در صورت مشاهده هر گونه تخلف در بازار مانند کم فروشی، گران‌ فروشی، عدم درج قیمت و مانند آن موارد را از طریق سامانه شبانه‌ روزی 124 به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منعکس کنند.
اصغری گفت: همچنین برای تنظیم قیمت بازار اقلام پرمصرف شب یلدا، جشنواره فروش شب یلدا تا 30 آذر در محل نمایشگاه ‌های بین ‌المللی استان در جاده گرگان - آق قلا برپا است.
شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.
در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیمکره شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است گرامی داشته می‌شود.
3014 /3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.