به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری، عبدالرضا چراغعلی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی گلستان اظهار داشت: حفظ سلامت جامعه در اولویت نخست مدیران استان قرار دارد و کم کاری یا سهل انگاری در این زمینه قابل پذیرش نیست.
بیشتر مدیرکل دامپزشکی گلستان گفته بود این استان عاری از بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان است و گروه های ثابت و سیار دامپرشکی برای پایش و مقابله با آنفلوآنزای احتمالی حاد پرندگان در حالت آماده باش هستند.
به گفته غلامرضا محرابی این اداره کل در کنار اجرای طرح پایش در مناطق پرخطر استان اعم از مزارع پرورش طیور صنعتی، تالاب ها و مناطق دریایی، اقدام های قرنطینه ای را نیز در مبادی ورودی و خروجی استان انجام می دهد.
وی از دهیاران، بهورزان و اعضای شورای روستاهای گلستان خواست با کارشناسان دامپزشکی همکاری داشته و موارد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا را در اسرع وقت گزارش کنند.
استان گلستان واقع در شمال کشور با دارا بودن 4 تالاب بین المللی گمیشان، آلا گل، آجی گل و آلماگل و افزون بر یکصد کیلومتر نوار ساحلی در کرانه های دریای خزر و خلیج گرگان سالانه میزبان صدها هزار قطعه پرنده مهاجر و زمستان گذران است.
از اوایل آبان ماه امسال همزمان با شدت یافتن موج سرما در شمال اوراسیا، کوچ طیف های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله چنگر و خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ پرستوهای دریایی، سلیم ها و کاکائی به زیستگاه های آبی و تالاب های گلستان بیشتر و ملموس تر شده است.
فصل شکار پرندگان در گلستان از 15 آذرماه آغاز شد.
پارک ملی گلستان، مناطق حفاظت شده جهان نما ، زاو الف و ب در شرق استان و تالاب های گمیشان، چل چلی، چمن، میشاک، عزیزآباد، قازان قایه، همه جنگل ها و نوار 7 کیلومتری مرزی، جزو مناطق شکار ممنوع استان هستند.
مطابق اعلام محیط زیست گلستان، آب بندان ها، نوار حاشیه جنگل، تالاب های آلماگل، آلاگل، صوفی کم و نوار ساحلی دریای خزر، جزو مناطقی است که دارندگان پروانه می توانند اقدام به شکار پرندگان کنند.
شکار بیش از تعداد پرندگان آبزی (چنگر، اردک سرسبز، خودتکا، اردک سرحنایی)، کبک و کبوتر و باقرقره شکم سفید که پروانه شکار فقط برای این گونه ها صادر می شود جریمه نقدی و حبس دارد.
دارندگان پروانه شکار از 15 آذر به مدت 45 روز و 2 روز در هفته( روزهای پنجشنبه و جمعه) مجاز به شکار حداکثر 4 قطعه پرنده مجاز در هر روز هستند.
بر حسب شدت جرایم انجام شده مطابق قانون شکار و صید، متخلفین از 3 میلیون تا 120 میلیون ریال جریمه نقدی و از یک ماه تا سه سال زندانی می شوند.
پروانه شکار پرندگان در سال 95 پس از یک ماه به دلیل احتمال شیوع آنفلوآنزا باطل شد و سال گذشته هم محیط زیست به همین دلیل پروانه شکار صادر نکرد.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.