به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این سازمان، مختار مهاجر در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی بذر، کود سم و نهاده های کشاورزی استان در گرگان اظهار داشت: بیش از 85 درصد محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان با بهره مندی از نهاده ها و ماشین آلات تولید داخلی محقق شده است.
به گفته وی، همچنین دانش و تجربه کارشناسان بخش آب و خاک، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دولتی و خصوصی حوزه کشاورزی در کشور باعث شده تا نیاز به واردات محصولات کشاورزی به کمترین میزان برسد.
به گزارش ایرنا استان مرزی و شمالی گلستان یکی از قطب های کشاورزی کشور با فعالیت 240 هزار خانواربه شمار می رود، سالانه بیش از 92 نوع گیاه زراعی و باغی در این خطه تولید می شود که بیشترین آن با افزون بر یک میلیون تن به گندم با کیفیت اختصاص دارد.
گندم، دانه های روغنی همچون کلزا، سویا، آفتابگردان، پنبه، همچنین توتون، پیله تر ابریشم و زیتون از جمله محصولات شاخص گلستان و دارای رتبه در کشور است.
با این ظرفیت برای توسعه فعالیت کشاورزی در گلستان و استفاده از دانش کشاورزی و اهمیت دادن به فناوری روز در تهیه ماشین های کشاورزی، تجهیزات و دنباله بندها، ارقام جدید بذر، خاک ورزی، مدیریت منابع آبی می توان به افزایش تولید و خودکفایی در نیاز غذایی کشور و عمل به رهنمودهای رهبری در اتکا به تولید داخلی کمک کرد.
گلستان واقع در شمال کشور با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع، علاوه بر667 هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، افزون بر 120 کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود 970 واحد مرغداری دارد.
در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی استان از حدود 33هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی استفاده می شود.
پیش از این اعلام شده بود که سالانه چهار میلیون و 700هزار تن محصول در گلستان تولید می شود که هم اینک افزایش افزون بر250 هزار تنی یافته است.
در این استان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در33 نقطه شهری و یکهزار و 75 روستا مستقرند که اقتصاد آنها بویژه در مناطق روستایی بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.
پنجمین نمایشگاه تخصصی بذر، کود، سم و نهاده های کشاورزی و دومین نمایشگاه تخصصی گلخانه، ادوات باغبانی ماشین ها و صنایع وابسته از20 تا 23 آذر ماه با حضور 52 شرکت از 9 استان در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی استان واقع در کیلومتر پنج گرگان – آق قلا دایر است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.