به گزارش ایرنا ابوطالب قزلسفلو روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی ارتقای آگاهی اهمیت خاک و راهکاری برای کاهش آلودگی خاک در جمع کارشناسان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار داشت: ایجاد زیرساخت بدون توجه به لزوم حفظ خاک و بهره وری بیشتر از اراضی کشاورزی در روستاهای مولد بی فایده است.
وی بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت هایی مانند جاده بدون حفظ خاک ، نه تنها تاثیری در بهبود وضعیت کشاورزی و معیشت روستاییان ندارد بلکه به دلیل کاهش محسوس بهره وری زمین ها می تواند پایه گذار مهاجرت به شهرها شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: تلاش برای ایجاد زیرساخت ها در روستاهایی که مبنای کشاورزی ندارند، آسیب آفرین نیست اما در مناطقی که اقتصاد آن ها بر مدار تولید است حفظ خاک باید به اولویت مهم مسوولان تبدیل شود.
قزل سفلو گفت که با استفاده از ظرفیت رسانه های حقیقی و مجازی می توان برای فرهنگ سازی حفظ خاک در گلستان سرمایه گذاری شود.
وی وجود اراضی شیب دار، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، تغییر الگوی بارش و روش های غلط کشاورزی را از جمله عوامل وارد شدن آسیب به خاک دانست و گفت: رفع کامل این مشکلات نیازمند مشارکت همه دستگاه ها و همراهی مردم است.
در این نشست 2 کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی گنبدکاووس با اشاره به لزوم حفظ خاک در استان، کشاورزی حفاظتی را به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با کمبود آب و خشکسالی، فرسایش و فقر خاک و کاهش هزینه تولید معرفی کردند.
در کشاورزی حفاظتی زیر و رو شدن خاک مثل سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دستکم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می گردد.
این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.
طبق گزارش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در بخش های از شهرستان مراوه تپه واقع در شرق استان به دلیل لسی بودن خاک و آسیب پذیری در برابر انواع فرسایش بادی و آبی سالانه در هکتار 35 تن خاک دچار فرسایش می شود در حالی که این رقم در غرب استان 8 تن در هکتار است.
استان گلستان واقع در شمال کشور بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در این استان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 33 نقطه شهری و یک هزار و 75 روستا سکونت دارند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
شعار امسال این روز جهانی'پیش به سوی رفع آلودگی خاک' و شعار ملی آن 'خاک مهمترین بستر مدیریت منابع آب در جهان' است.
5 دسامبر مصادف با 13 آذر بزرگداشت روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.