به گزارش خبرنگار ایرنا، مختار مهاجر روز شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه مراتع بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس، گفت: باوجود کاهش بارش ها اما هرساله 25 تا 60 هزار هکتار از اراضی شمال گلستان توسط کشاورزان به زیر کشت گندم و جو می رود که در اکثر سال ها به برداشت نمی رسد.
وی افزود: بااین حال بهترین راهکار برای این اراضی و کمک به معیشت و درآمد کشاورزان این مناطق و در راستای قانون افزایش بهره وری، جایگزین کردن کشت گیاهان دارویی و مرتعی متناسب با آب و هوای منطقه به جای زراعت است که حداقل چند برابر زراعت گندم و جو برای کشاورزان منفعت دارد.
دکتر مهاجر اضافه کرد: برای تحقق این مهم نیز باید به مردم و جوامع محلی آموزش داد و آنان را نسبت به این موضوع آگاه کرد زیرا استمرار زراعت در مناطق شمالی در آینده ای نه چندان دور پدیده ریزگردها را همچون استان خوزستان مهمان ناخوانده مردم گلستان می کند.
وی تصریح کرد: جهادکشاورزی نیز آمادگی دارد درصورت استقبال جوامع محلی از این راهکار بذر و نهال لازم را تامین و در اختیار آنان بویژه افرادی که تعرض یا تصرف غیر قانونی در مراتع نداشته باشند، قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه گفت: با راهکارهای مطرح شده، مردم بخش داشلی برون این شهرستان مطمئن باشند که مسئولان در حد توان و متناسب با قوانین برای رفع مشکلات آنان تلاش می کنند.
عبدالقدیر کریمی افزود: مردم داشلی برون مردمی آگاه و همراه انقلاب هستند و قطعا اگر آنان را توجیه نمایند و صرفه و صلاح اقتصادی کشت های جایگزین برای آنان تبیین شود آنان نیز از این طرح ها استقبال می کنند.
وی اضافه کرد: تا اصلاح ماده 56 قانون مراتع و تصویب طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس در این خصوص، کارگروهی در هرستان تشکیل و نسبت به حل و فصل اختلافات مرتعی برخی از اهالی با منابع طبیعی اقدام خواهد کرد.
کریمی، حضور مرزنشنیان در مناطق مرزی را برای امنیت ملی کشور لازم دانست و تصریح کرد: برای تحقق این مهم باید از همه ظرفیت های قانونی برای مسائل و مشکلات مردم استفاده شود.
به گزارش ایرنا، بخشدار داشلی برون و نیز مسئول نمایندگی دادگستری گنبدکاووس دراین بخش مرزی هم دراین جلسه که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز حضور داشت، با بیان مطالب خود، خوستار تعامل بیشتر مسئولان با مردم تا رفع نواقص قانونی شدند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و افزون بر 330 هزار هکتار مرتع دارد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.