به گزارش خبرنگار ایرنا یکی از روش‌های نامتعارف و غیر مجاز مرسوم در مناطق تالابی ایران از جمله تالاب های گلستان علم سازی دام های هوایی انتظاری و گستراندن تورهای زنده گیری پرندگان مهاجر در مسیر پروازی آنها بوده که به عنوان راحت ترین شیوه کشتن جمعی پرندگان آبزی و کنار آبزی توسط شکارچیان غیرمجاز استفاده می شود.
علی بیانی صبح پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به اجرای پایش و گشت‌های پیاده در مناطق باتلاقی و کم عمق تالاب گمیشان برای جمع آوری این گونه دام ها اشاره کرد و افزود: با هدف جمع آوری تله های هوایی انتظاری این ماموریت ها اجرایی و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می شود.
وی اظهارداشت: در این پایش محیط بانان منطقه 800 متر دام هوایی را از پهنه آبی تالاب جمع آوری و یک قبضه سلاح شکاری دولول قاچاق نیز کشف شد.
به گفته وی، جمع آوری و معدوم سازی این دام ها نیازمند پایش پیاده محیط ‌بانان در داخل تالاب و در مناطق کم عمق است به نحوی که گاه ماموران برای جمع آوری کامل این تله ها مسافت هایی بیش از 20 کیلومتر را طی می کنند.
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان با داشتن یک پاسگاه شبانه روزی در مناطق شمالی گُمیش تپه و در مجاورت تالاب گمیشان وخودروهای عملیاتی، قایق، دو دستگاه هاور کرافت آبی - خاکی وظیفه حفاظت از زیستمندان تالاب را برعهده دارد.
تالاب گمیشان در 35 کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه است.
این تالاب با وسعت بیش از 20 هزار هکتار که 14 هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است، طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.
تعداد گونه های موجود که برای زمستان گذرانی یا زادآوری به تالاب گمیشان می آیند حدود 110 گونه برآورد می شود.
در میان پرندگان آبزی چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان این تالاب محسوب می شود.
ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگان رود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد.
عمق این تالاب از 2/5 متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر است و در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسید.
شهرستان گمیشان با افزون بر80هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.