علی نظری روز یکشنبه بدون اشاره به میزان این بارش ها به ایرنا اعلام کرد: در این مدت جریان رودخانه ها در حوضه قره سو 76 درصد کاهش و در حوضه گرگانرود 15 درصد افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا رودخانه های گلستان با طول حداقلی 2850 کیلومتر نقش بسزایی در حیات آبی استان دارند و برای زنده بودن نیازمند بازمهندسی و توجه بیشتر از سوی آحاد مردم و بویژه متولیان هستند.
پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از کاهش آبدهی رودخانه ها و محدودیت ذخایر آبی استان به سبب خشکسالی ابراز نگرانی کرده بود.
خشکسالی چند سالی است که مهمان گلستانی ها شده و این مشکل در فصل گرم سال حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش می کند.
همچنین کاهش نزولات جوی، افزایش دمای هوا، کمبود آب و کم توجهی به مصرف بهینه بر بخش کشاورزی استان تاثیر نامطلوب گذاشته است، پایه اقتصاد و درآمد مردم گلستان بر کشاورزی در افزون بر 650 هزار هکتار اراضی مستعد استوار است.
بارش سالانه گلستان در شرایط مطلوب بین 180 تا 850 میلیمتر درسه اقلیم خشک - نیمه خشک، خزری و کوهستانی متغیر بوده که حاصل آن جریان رودخانه های استان است.
برخی کارشناسان گلستان را جزء چهار استان نخست کشور در بحث مشکل کمبود آب دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده این استان خواهد بود.
گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی کره خاکی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستا دارد.
مهندس نظری همچنین از کاهش ذخیره آبخوان های عمیق و کم عمق استان خبر داد و اضافه کرد: ذخیره آبخوان کم عمق گلستان مهر ماه امسال در مقایسه با مهر سال گذشته، 72/17 میلیون مترمکعب و نسبت به متوسط 25 سال گذشته 238/18 میلیون متر مکعب کاهش نشان می دهد.
به گفته وی، ذخیره آبخوان عمیق استان نیز 0/94 میلیون متر مکعب کاهش و در مقایسه با متوسط 15 سال گذشته 55/34 میلیون متر مکعب کمتر شده است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.