به گزارش خبرنگار ایرنا دوشنبه شب به این مناسبت دسته های زنجیرزنی و سینه زنی در مقابل مساجد و تکایا شهر دارالمومنین گرگان برپا و شور و عشق حسینی با سر دادن نوای یا حسین در معابر این شهر طنین انداز شد.
مساجد، تکیه ها و هیات های عزاداری گرگان در این آئین ها شاهد حضور گسترده اقشار مختلف اعم از پیر و جوان ، زن و مرد و نوجوانان و حتی خردسالانی بود که با مرثیه و نوحه سرایی دست های عشق و ارادت بر سینه کوبیدند و بر مظلومیت شهدای کربلا اشک ریختند.
تعدادی از جوانان هم در محله های مختلف گرگان همچون میدان شهرداری، سرخواجه، خیابان شهدا اقدام به برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع نذری کردند و با توزیع چای، خرما و شیر بین مردم و عزاداران ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران فداکار آن حضرت نشان دادند.
در برخی از محله های قدیمی شهر مانند دربنو و دوشنبه ای هم شهروندان براساس یک سنت دیرینه در منازل خود اقدام به برپایی مجالس سوگواری کردند.
همچنین براساس یک آیین دیرینه پخت حلیم نذری نیز توسط تعدادی از مردم گرگان در حال انجام بود.
به گزارش خبرنگاران ایرنا مردم شهری و روستایی دیگر نقاط استان گلستان هم با سیاهپوش کردن سردر منازل، مغازه ها، بازار، مساجد و تکایا و با برافراشتن بیرق های سیاه، خود را نینوایی کرده و با قافله سالار کربلا در این ماتم بزرگ هم ناله شدند.
به گزارش ایرنا اربعین حسینی چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) بوده و مشهور است که اسیران کربلا روز 20 صفر سال 61ه.ق (اربعین حسینی) در بازگشت از شام برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند.
20 صفر در ایران عزا و تعطیل رسمی است و در سال های اخیر پیاده روی اربعین حسینی به سوی کربلا به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین آئین های عزاداری شیعیان جهان تبدیل شده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.