به گزارش روز چهارشنبه استانداری گلستان، حمید خلیلی در یازدهمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی این استان اظهار داشت: تهدید زیستگاه های گونه های کمیاب و نادر، نابسامانی ناشی از تداخل وظایف و ماموریت های دستگاه های مرتبط از دیگر چالش ها در این بخش است.
وی با اشاره به حدود 900 کیلومتر سواحل شمال کشور از مجموع 6 هزار و 400هکتار نوار ساحلی خزر، افزود: گیلان، مازندران، گلستان 3 استان ساحلی شمال ایران هستند.
خلیلی همچنین به طرح ICZ یا مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی اشاره کرد و اظهارداشت: این طرح یک فرآیند مستمر و پویاست که براساس آن تصمیم لازم برای بهره‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌شود.
وی، دریاخواری و ساخت و سازغیرمجاز را از مشکلات گلستان در این بخش دانست و گفت: با این وجود گلستان درمقایسه با دیگر استان های ساحلی کمتر با این معضل مواجه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان هم با اشاره به ساحلی بودن و ماهیت بندری شهرستانهای ترکمن، گمیشان و بندرگز، گفت: اما اکنون این شهرستان ها کاربری بندری نداشته و از حیث انتفاع خارج شده اند.
میرمحمد غراوی افزود: اگرچه طول نوار ساحلی استان چندان گسترده نیست، ولی انتظار فراوانی برای استفاده و کارایی حداکثری از همین مقدار اندک وجود دارد.
استان گلستان در حاشیه شرقی دریای خزر واقع بوده و حدود 110 کیلومتر نوار ساحلی دارد.
معاون استاندار گلستان همچنین با تاکید این که وضعیت ساخت دو بندر تجاری و مسافری در استان باید زودتر مشخص شود، گفت: منابع طبیعی ظرف یک ماه حریم طبیعی سواحل استان را به کمیته ساماندهی اعلام کند.
وی بر استفاده از ظرفیت سواحل استان در زمینه گردشگری و اشتغال زایی تاکید کرد و افزود: موانعی که در سواحل برای ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری وجود دارد با همکاری مسوولین استانی و کشوری برطرف شود.
غراوی با اشاره به اینکه 50 میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی کانال های 'چپاقلی' و 'خزینی' تخصیص یافته است، افزود: با لایروبی این دو کانال آب دریای خزر به خلیج گرگان می رسد.
به گزارش ایرنا خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر بوده و تداوم زندگی بسیاری از جانداران به اتصال آن با دریا وابسته است، خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند که در صورت ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
خلیج گرگان علاوه بر پتانسیل گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و منحصر بفرد است که به دلیل ادامه ورود برخی پسماندها، فاضلاب خام، زه آب های کشاورزی و آلودگی حال و روز خوبی ندارد و هر از چند گاه ضرورت کمک به آن مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد.
علاوه بر پسروی شدید و کاهش عمق آب خلیج گرگان، رشد بیش از پیش و غیرمتعارف جلبک ها هم لزوم توجه بیشتر به این پهنه آبی را دو چندان ساخته است.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه استان گلستان واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
غراوی همچنین به خشک شدن هشت هزار هکتار از زمین های میانکاله اشاره کرد و تصریح کرد: همه دستگاه ها اطلاعات خود را در زمینه علاج یابی این پدیده به مشاوران تحویل دهند.
به گزارش ایرنا میانکاله در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر با وسعت 45 هزار هکتار شامل خلیج و تالاب میانکاله و عرصه خشکی با وسعت 23هزار و 800هکتار است.
بخش خشکی میانکاله با سیمای دشتی به صورت نوار باریکی از شمال به سواحل جنوب شرقی دریای خزر و از جنوب به آبهای خلیج گرگان و تالاب میانکاله محدود می‌شود.
در این نشست فرمانداران شهرهای ساحلی گلستان و دیگر مدیران دستگاه های مرتبط استان نیز به بیان دغدغه ها و انتظارات خود درخصوص سواحل، بنادر و کشتیرانی پرداختند.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت بین دوقطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد قرار دارد.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.