شهروندان اغلب اوقات از فضاهای شهری برای عبور و مرور و رسیدن به مقصدهایی نظیر محل سکونت، محل کار و خرید یا حتی تفریح استفاده می‌ کنند اما گاهی موقعیت ‌هایی پیش می‌ آید که شهروندان تمایل دارند رویدادی جمعی را رقم زنند.
شب ‌های قدر، عزاداری ‌های محرم و صفر، جشن نیمه ‌شعبان و مناسبت ‌های مذهبی دیگر نمونه‌ هایی از این موقعیت‌ ها هستند و مصلی و اماکن مذهبی سرپوشیده و همینطور میادین بافت تاریخی در محرم چنین رویدادهایی را میزبانی می ‌کنند.
اما رویدادهای غیرمذهبی نیز وجود دارد که شهروندان را به شهر می ‌کشاند تا در کنار هم به ابراز احساسات بپردازند و در شادمانی یا غم یکدیگر شریک شوند؛ موقعیت‌ هایی نظیر پیروزی تیم ‌های ملی یا اعلام نتایج یک انتخابات.
بدیهی است که مصلی و ... مکان مناسبی برای چنین رویدادهای جمعی نیست. در این مواقع شهروندان در فضاهای شهری حضور می ‌یابند اما شهر پیش ‌بینی چنین حضوری را نکرده و فضاهایی برای ایستادن ندارد.
اغلب فضاهای شهری محل «حرکت» است و تمایل به مکث در آنها موجب اختلال در حرکت خودروها و حتی عابرین پیاده می‌ شود.
شهر نیازمند فضاهایی است که برای مکث، ایستادن و گردهم آمدن طراحی شده باشد و شهروندان بتوانند در مواقع گوناگون در آنجا حضور یابند و خاطره ‌ای جمعی بسازند.
متأسفانه شهر گرگان به جز میدان ناهارخوران که اکنون تحت تاثیر تخریب هتل دوباره به فلکه تبدیل شده فضای دیگری با این ویژگی‌ ها نداشته و نیاز به احداث میدان ‌های شهری (نه فلکه‌ ها) به شدت احساس می ‌شود.
پیشنهاد می شود شهرداری گرگان با نگاهی کیفی و در راستای ایجاد میادین، در اولین گام بجای پروژه غیرضروری و مخرب محیط زیستی هتل مرتفع میدان ناهارخوران این فضا را که در دسترس و آماده است به میدان تبدیل کند.
3014/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.