جرم کلاهبرداری عملی است که از دو قسمت تشکیل شده است: اول متوسل شدن به وسایل متقلبانه جهت فریفتن شخص و دوم بردن مال وی(غیر). به طور مثال فردی با ساختن کارت شناسایی جعلی خود را مامور اداره آگاهی یا آب و ... معرفی نموده و با فریفتن طعمه خود (شخص) مبلغی را از وی اخذ می نماید.

اثبات مانور متقلبانه و به طور کلی تشخیص به وقوع پیوستن چنین جرمی که دارای مجازات نسبتا سنگینی است، به تبحر و تخصص ویژه ای نیاز دارد که صرفا با علم آموزی در دانشگاه میسر نمی شود و نیازمند تجربه و سالها کار عملی در دادسراها و دادگاه های جمهوری اسلامی ایران می باشد.

مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه کسی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم نماید. مثل اینکه در نصف شب با به صدا در آوردن زنگ تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده، آرامش او را بر هم زند.

ایجاد مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی آگاهانه است و به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود، مگر اینکه مرتکب با ارائه دلائل به دادگاه ثابت نماید که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع انجام گرفته است.

وکیل کیفری

وکیل کیفری با توجه به سابقه ای که دارد، می تواند براحتی کار های شما را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد و در یک مقاله دیگر موضوعات دادگاه کیفری و خیانت در امانت به صورت کامل توضیح داده شده است.

وکیل کیفری، به فردی گفته می‌شود که در زمینه حل و فصل امور و پرونده‌های مربوط به جرائم کیفری، دارای سابقه و تخصص ویژه است. از جمله امور و پرونده‌های کیفری که در آن‌ها از وکیل کیفری استفاده می‌شود می‌توان سرقت، فروش مال غیر، توهین، تجاوز به عنف، قتل، خیانت در امانت، ضرب و جرح، آدم ربایی، اختلاس، توهین و فحاشی، تهدید، مزاحمت تلفنی، نزاع و دعوا به خصوص نزاع‌های دسته جمعی، فوت و جراحات در اثر حوادثی مانند تصادفات رانندگی، جرائم مربو ط به مواد مخدر، مشروبات الکلی، جعل اسناد و... را نام برد.

قذف، توهین و افترا

شاید به ذهن مرتکب این عمل شنیع حتی خطور نکند که سخنان زشت و حرف های ناپسند ناشایست در زمان عصبانیت می تواند عقوبتی سخت را برایش پدید آورد. اگر مرتکب توهین، عملی مثل زنا یا لواط را به دیگری نسبت دهد عملش مشمول حد قذف و مستوجب هشتاد ضربه شلاق خواهد بود.

اما اگر توهین را شامل حد قذف ندانیم بلکه اینگونه فرض کنیم که متهم از روی عصبانیت واژه های بد و حتی خارج از شان را به دیگری نسبت دهد، عملش مشمول تعزیر و باعث مجازات شلاق تعزیری و یا مجازات نقدی می باشد.

حوادث کار

کارفرمایی که به استخدام کارگری جهت انجام امور مورد نیاز خواه کارگر ساختمانی باشد یا نظافتچی منزل بهتر است کارگر خود را در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه نماید چرا که در بسیاری از موارد دیده شده است کارگری که فقط برای چند روز و برای انجام کاری که به نظر خیلی خطرآفرین نبوده است استخدام شده اما بر اثر حادثه ناشی از کار مانند افتادن از نردبان آسیب دیده و کارفرما به پرداخت دیه ( که رقم آن در مقابل با بیمه بسیار سنگین تر است) و حتی مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی مجکوم می گردد که شاید هرگز به ذهنش نیز چنین امری خطور نمی کرد و در طول عمرش اصلا رفتار خلاف قانونی نداشته است اما همین غفلت ایشان را به مجرم مبدل می سازد!!

نکته دیگری که در کشور ما بسیار عرف است اما خلاف قانون و قابل مجازات استخدام کارگر خارجی بدون مجوز است که تنها استخدام اینگونه افراد قابل تعقیب از طرف مقام قضایی و مجازات کارفرماست.!!

جرایم رایانه‌ای و سایبری

اینگونه جرایم با پیشرفت علم به سرعت در حال ازدیاد و پیشرفت فنی است و استفاده و کاربرد رایانه و گوشی تلفن همراه در تمامی امور زندگی باعث شده تقریبا جمیع جرایمی که در عالم واقعی رخ می دهد در عالم مجازی نیز اتفاق بیفتد جرایمی همچون سرقت اطلاعات، کلاهبرداری، رابطه نامشروع و ...

بررسی و رسیدگی به اینگونه جرایم در دادگاه های تخصصی انجام می پذیرد و نیازمند تبحری خاص است خصوصا که ادله اثبات دعوی در اینگونه موارد با سایر جرایم کاملا متفاوت می باشد.

تخریب عمدی

گاهی اتفاق می افتد که فردی در عصبانیت جهت تسلی خاطر خود مرتکب شکستن اشیا و لوازم می گردد که این موضوع می تواند برای وی بسیار گران تمام شود. چرا که مجازات این امر در خصوص تخریب خواه اموال عمومی و یا اموال اشخاص هرچند به نظر ناچیز آید بسیار سنگین خواهد بود. فلذا اهمیت موضوع و احراز چگونگی وقوع بزه و شرایط روحی و روانی مرتکب باعث می شود تا حتما برای پیگیری چنین موضوع مهمی از فردی شایسته و متبحر بهره ببریم.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.