ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. برخی از افراد فکر می کنند ایمپلنت و کامپوزیت یک روش هسستند و تنها در اسم ها با هم تفاوت دارند. ایمپلت و کامپوزیت چه فرقی با هم دارند؟ این سئوالی است که اکثر افرادی که به کلینیک های دندان پزشکی برای رفع مشکلات دندانی مراجعه می کنند می پرسند. به همین دلیل است که ما در این مقاله سعی کردیم تفاوت های این دو روش را به صورت کامل بیان کنیم. تا شما عزیزان بتوانید اطلاع جامعی از این دو روش درمانی داشته باشید و با آگاهی بیشتری به کلینیک ها مراجعه کنید.

 

شایع ترین تفاوت های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان

 

ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. برخی از افراد فکر می کنند ایمپلنت و کامپوزیت یک روش هسستند و تنها در اسم ها با هم تفاوت دارند. ایمپلت و کامپوزیت چه فرقی با هم دارند؟ این سئوالی است که اکثر افرادی که به کلینیک های دندان پزشکی برای رفع مشکلات دندانی مراجعه می کنند می پرسند. به همین دلیل است که ما در این مقاله سعی کردیم تفاوت های این دو روش را به صورت کامل بیان کنیم. تا شما عزیزان بتوانید اطلاع جامعی از این دو روش درمانی داشته باشید و با آگاهی بیشتری به کلینیک ها مراجعه کنید.

 

 

ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان برای رفع چه مشکلاتی انجام می شوند؟

تفاوت اصلی ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در مشکلاتی است که برای رفع آن ها استفاده می شوند. یعنی ایمپلنت یک مشکل را حل می کند و کامپوزیت مشکل دیگری را. به همین جهت است که نمی توان یکی را به جای آن دیگری استفاده کرد.

ایمپلنت دندان

کاربرد ایمپلنت یا کاشت دندان برای پر کردن جای خالی دندان ها است. ایمپلنت به مجموعه کارهایی می گویند که پزشک طی آن دندانی جدید را در جای خالی دندان شما کار می گذارد. اشخاص مختلف ممکن است به دلیل های متفاوتی یک یا چند عدد از دندان های خود را از دست داده باشند. جای خالی دندان می تواند در جویدن غذا مشکلاتی ایجاد کند. همچنین جلوه زشتی به لبخند افراد می دهد. پزشک توسط ایمپلنت می تواند دندانی جدید برای بیمار کار بگذارد. البته این روش برای بیمارانی که دارای دندان هایی با عملکرد ضعیف هستند نیز به کار می رود.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت یکی از روش هایی است که بیشتر جنبه زیبایی دارد. این روش به صورت مستقیم روی دندان ها انجام می شود. به همین دلیل نمی توان از کامپوزیت برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کرد. کامپوزیت هنگامی انجام می شود که دندان های فرد عملکرد خوی داشته باشند. اما شکل ظاهری آن ها دچار مشکل باشد. کامپوزیت برای بهبود ظاهر دندان به کار می رود.

آیا زمان انجام ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان یکی است؟

برخی از بیماران فکر می کنند که دوره زمانی برای انجام ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان یکی است. اما این باور کاملاً در مورد ایمپلنت اصلاً درست نیست. روند انجام درمان ایمپلنت ممکن است تا شش ماه نیز طول بکشد. زیرا بدن باید با ایمپلنت سازگاری پیدا نماید. ایمپلنت هر دندان ممکن است به چهار جلسه با فاصله زمانی متفاوت احتیاج داشته باشد. اما کامپوزیت کردن این گونه نیست. پزشک تنها در یک جلسه می تواند کامپوزیت را روی دندان بیمار انجام دهد. به همین دلیل بیماران نباید نگران این باشند که جلسه های طولانی را بابت انجام کامپوزیت تجربه کنند.

تفاوت ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در نحوه نصب آن ها

تفاوت ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان تنها به کاربرد آن ها محدود نمی شود. بلکه نحوه انجام این دو روش نیز کاملاً با هم متفاوت است. به همین دلیل ما در این قسمت می خواهیم نحوه انجام هر دو روش را توضیح دهیم. تا شما بتوانید اطلاع بیشتری راجع به روند درمان داشته باشید.

ایمپلنت دندان

برای انجام ایمپلنت در جلسه اول پزشک تمامی دندان های شما را بررسی می کند. همچنین تمامی آزمایش ها، عکس های اشعه ایکس و سوابق بیماری باید بررسی شوند. اگر بیماری خاصی نداشته باشید می توانید ایمپلنت را انجام دهید. در جلسه بعدی اگر لازم باشد دندان های بلااستفاده را می کشند و یا لثه خالی را آماده انجام ایمپلنت می کنند. سپس میله ای تیتانیومی به نام فیکسچر در استخوان فک قرار داده می شود. معمولاً سه ماه طول می کشد تا میله جزئی از استخوان فک شود. بعد از محکم شدن میله، یک نوع پروتز دندانی به عنوان تاج دندان روی میله قرار داده می شود.

کامپوزیت دندان

و اما روند انجام کامپوزیت بسیار ساده تر از انجام ایمپلنت دندان است. در روند انجام کامپوزیت ابتدا پزشک تمامی دندان ها را از نظر سلامت بررسی می کند. دندان ها جرم گیری شده و پوسیدگی ها برطرف می شود. اگر لازم باشد دندان ها باید مقدار بسیار کمی تراشیده شوند. سپس پزشک ماده ای خمیر مانند که نوعی رزین کامپوزیتی است را روی دندان ها قرار می دهد. پزشک با مهارت خود به این ماده شکل داده و آن را روی دندان به خوبی شکل می دهد. سپس این ماده توسط پرتو مخصوصی سفت شده و به دندان می چسبد.

فرق ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در میزان ماندگاری آن ها

یکی دیگر از تفاوت های شاخص ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در میزان ماندگاری و طول عمر آن ها است. از آنجایی که بیماران هزینه زیادی بابت این دو روش درمانی میپردازند انتظار دارند طول عمر زیادی داشته باشند. ایمپلنت یکی از درمان هایی است که تقریباً دائمی است. یعنی اگر بیمار به درستی از آن استفاده کند و نکات استفاده را رعایت کند، ایمپلنت تا آخر عمر باقی می ماند. البته بیمار باید هر چند وقت یک‌بار برای معاینه نزد دکتر خود برود تا از سلامت ایمپلنت ها اطمینان حاصل نماید. اما کامپوزیت این گونه نیست و عمر بسیار کمتری دارد. کامپوزیت‌ها در بهترین حالت می توانند تا 10 سال بدون مشکل کار کنند. البته لازم است که بیمار در صورت مشاهده هر گونه مشکل به پزشک مربوطه مراجعه کند تا ترمیم انجام شود. کامپوزیت‌ها به صورت متوسط هر چهار سال به تعمیر و ترمیم نیاز پیدا خواهند کرد.

آیا هزینه انجام ایمپلنت دندان با کامپوزیت دندان متفاوت است؟

هزینه یک عامل اصلی در انتخاب روش های درمانی همانند ایمپلنت دندان یا کامپوزیت دندان است. بودجه فرد باید با هزینه تمام شده درمان مورد نظر هماهنگی داشته باشد. به همین دلیل خیلی مهم است که در مورد هزینه درمان های مختلف اطلاعات جدید کسب کنید. به صورت کلی هزینه انجام این درمان ها به عوامل متعددی بستگی داد. اما می توان گفت همواره هزینه ایمپلنت از کامپوزیت بیشتر است. ایمپلنت دندان درمانی بسیار پیچیده تر، سخت تر و زمانبر تر از کامپوزیت دندان است. در نتیجه منطقی است که هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت داشته باشد. قیمت کامپوزیت هر واحد دندان نسبت به ایمپلنت یک واحد دندان بسیار کمتر است.

برای ارزانترین قیمت ایمپلنت با ما در ارتباط باشید

 

 

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.