یکی از مهمترین فاکتور های کیفی جرثقیل های سقفی در دید کاربران کشور تولید کننده و برند جرثقیل می باشد. بررسی قابلیت های کاربری و مشخصات مکانیکی جرثقیل های برقی با توجه به بروشور ها عملا برای کاربران ساده بالاخص کاربرانی که با علم مکانیک آشنایی چندانی ندارند میسر نیست و از این رو این دسته از کاربرات جرثقیل های سقفی را تنها بر حسب برند تولید کننده می شناسند.

ادوات لیفتینگ بار در دسته های مختلف و انواع متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. بسته به شرایط استفاده، ارتفاع و قابلیت های وزنی قابل تحمل توسط اتصالات سقفی، باز و بسته بودن فضا و ابعاد و شکل بار می تواند متفاوت باشد. انواع لیفتراک ها برای جابجایی پالت ها در سوله ها و انبار ها، انواع جرثقیل های سقفی، وینچ ها و بالابر ها که اغلب در جابجایی مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، انواع پولیفت ها که اغلب برای نگهداری بار در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مگنت های صنعتی که برای لیفتینگ قطعات فولادی و اغلب به شکل تخت مورد استفاده قرار می گیرند و انواع تیفور ها از جمله پر کاربرد ترین نوع ادوات لیفتینگ هستند.

جرثقیل های سقفی در دسته های مختلفی دسته بندی می شوند که این دسته بندی هم بر حسب نوع نیروی محرکه در دو دسته اصلی جرثقیل برقی و جرثقیل دستی قابل دسته بندی می باشد. در نوع دیگری از دسته بندی جرثقیل های سقفی را بر حسب نوع اتصال در دو دسته جرثقیل سیم بکسلی و جرثقیل زنجیری دسته بندی می کنند که کاربری جرثقیل های زنجیری گسترده تر از جرثقیل های سیم بکسلی بوده و اغلب طول عمر بالاتر و هزینه حفظ و نگهداری کمتری دارد. جرثقیل های دستی اغلب از نوع دو کاره با قابلیت لیفتینگ بار تولید می شوند در حالی که اغلب نمونه های جرثقیل برقی از نوع چهار کاره تولید می شوند که علاوه بر بلوک و موتور جرثقیل دارای یک ترولی برقی نیز هستند که وظیفه جابجایی بار در راستای افقی را بر عهده دارد.

تفاوت در کاربری انواع جرثقیل سقفی

در انتخاب نوع جرثقیل سقفی چه بر حسب نیروی محرکه و چه بر حسب نوع اتصال فاکتور های متعددی را می بایست در نظر داشت. در مواردی که میزان بار محدود و اغلب بین 1 الی 5 تن می باشد همواره ترجیح به استفاده از جرثقیل های سقفی زنجیری به سبب هزینه حفظ و نگهداری پایین تر می باشد. در مواردی که میزان بالایی از بار را جابجا می کنیم که می تواند حتی تا 35 تن نیز باشد کاربری جرثقیل های سیم بکسلی گسترده تر از جرثقیل های زنجیری می باشد. علاوه بر قابلیت وزنی در اغلب موارد حداکثر ارتفاع لیفتینگ نیز از دیگر معیار های انتخاب می باشد که اغلب در مورد جرثقیل های زنجیری تا ارتفاع 6 متری و برای جرثقیل های سیم بکسلی حتی تا 14 متر نیز بالا می رود.

در انتخاب نوع نیروی محرکه طبیعتا جرثقیل های برقی نیاز به نیروی کاری اوپراتور به میزان حداقل هستند و تنها با دو دکمه روی دسته کنترل هدایت می شوند حال آنکه جرثقیل های سقفی از نوع دستی می بایست به یک حرکت زنجیر به صورت دستی با سرعت کاری اندک و نیروی کاری بالا عمل کنند. با این وجود قیمت بسیار بالای جرثقیل برقی در اغلب موارد برای کاربری های ساده و محدود انتخاب جرثقیل دستی را بهتر توجیه می کند.

برند های شناخته شده جرثقیل برقی

یکی از مهمترین فاکتور های کیفی جرثقیل های سقفی در دید کاربران کشور تولید کننده و برند جرثقیل می باشد. بررسی قابلیت های کاربری و مشخصات مکانیکی جرثقیل های برقی با توجه به بروشور ها عملا برای کاربران ساده بالاخص کاربرانی که با علم مکانیک آشنایی چندانی ندارند میسر نیست و از این رو این دسته از کاربرات جرثقیل های سقفی را تنها بر حسب برند تولید کننده می شناسند. در زیر به معرفی برخی برند های معتبر تولید کننده جرثقیل های برقی می پردازیم.

  • جرثقیل برقی کیتو KITO ژاپن : یکی از شناخته شده ترین و در عین حال گران قیمت ترین برند های تولید کننده جرثقیل سقفی در دنیا می باشد که به تولید انواع جرثقیل دستی و برقی مبادرت دارد. تولید جرثقیل برقی 4 کاره اغلب در 1 الی 10 تن با برند KITO صورت می پذیرد.
  • جرثقیل برقی دماگ DEMAG آلمان : محصولی بی نظیر با کیفیت و طول عمر بسیار بالا می باشد. جرثقیل برقی دماگ هم از نوع سیم بکسلی و هم از نوع زنجیری تولید می شود و اغلب نمونه های کارکرده و دست دوم از این برند در بازار ایران موجود می باشد.
  • جرثقیل برقی TOYO : محصولی از کشور ژاپن با نمونه های طرح از کشور چین می باشد. حتی نمونه های چینی از این محصول نیز دارای مرغوبیت بالایی بوده و کاربری مناسب و طول عمر کاری بالایی را برای کاربران به همراه دارند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.