یکی از کاربرد‌های این محصولات،‌ امروزه در نورپردازی داخلی ساختمان است. در نورپردازی داخلی ساختمان، از بخش‌های مختلفی کثل نورپردازی اتاق خواب و نورپردازی آشپزخانه و از سمتی دیگر هم از نورپردازی عمومی و تاکیدی و غیره تشکیل شده است. لامپ‌های ال ای دی با توجه به نور ساختار و نوع پخش نور منحصر به فرد و کاربردی که دارند، در تمامی این بخش‌ها و به ویژه در نورپردازی سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گروهی از لامپ هایی که برای روشنایی از دیود های نوری LED استفاده می کنند، به لامپ های LED معروفند که امروزه با تکنولوژی‌های مختلفی به تولید می‌رسند که برخی از این تکنولوژی‌ها عبارتند از: COB و SMD و ال ای دی پاور.

یکی از کاربرد‌های این محصولات،‌ امروزه در نورپردازی داخلی ساختمان است. در نورپردازی داخلی ساختمان، از بخش‌های مختلفی کثل نورپردازی اتاق خواب و نورپردازی آشپزخانه و از سمتی دیگر هم از نورپردازی عمومی و تاکیدی و غیره تشکیل شده است. لامپ‌های ال ای دی با توجه به نور ساختار و نوع پخش نور منحصر به فرد و کاربردی که دارند، در تمامی این بخش‌ها و به ویژه در نورپردازی سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ما در این متن قصد داریم به بررسی انواع لامپ‌ها و چراغ‌های ال ای دی قابل استفاده در نورپردازی سقف بپردازیم و بر مزایای استفاده از لامپ ال ای دی در نورپردازی سقف مرور کنیم.

با ما همراه باشید و اطلاعات مفید کاربردی در این زمینه به دست آورید.

انواع لامپ ال ای دی قابل استفاده برای نورپردازی سقف:

مهتابی ال ای دی

مهتابی‌های ال ای دی نور را به صورت همگن و چشم نوازی پراکنده می‌کنند،‌ با توجه به ساختار فیزیکی آن‌ها که طبیعتا از لامپ‌های معمولی بلند تر هستند،‌نور بیشتری نیز از خود ساطع می‌کنند. در نورپردازی سقف به خصوص زمانی که کانسپت معماری از نوع مینیمال و مدرن باشد، استفاده از مهتابی‌های خطی ال ای دی در نورپردازی سقف بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

لامپ اف پی ال ال ای دی

یکی از لامپ‌های پر کاربرد در نورپردازی سقف هر مکان،‌لامپ‌های اف پی ال ال ای دی است. همه ما این لامپ‌ها را در پنل‌های سقفی و حتی به صورت تکی بر روی سقف اماکن عمومی و لابی‌ها و... دیده‌ایم. این مهتابی‌های ال ای دی دارای مصرف انرژی بسیار مناسب و در عین حال عمر طولانی و بدون دردسر هستند. علاوه بر این، نصب آن‌ها نیز به راحتی امکان پذیر است و یکی از نقاط قوت مهتابی‌های اف پی ال ال ای دی این است که می‌توان به راحتی آن‌ها را با نوع فلورسنتیشان جایگزین کرد و در سیم کشی تغییری ایجاد نکرد.

لامپ لوستری ال ای دی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید،‌ با جایگزین کردن لامپ‌ ال ای دی لوستری به جای لامپ‌ لوستری پر مصرف قدیمی،‌ تا میزان 70 درصد از برق مصرفی برای لوستر کاهش می‌یابد و در عین حال نوری با کیفیت تر دریافت می‌کنید. منظور از عبارت نور با کیفیت‌تر این است که شار نوری خروجی از لامپ لوستری ال ای دی آریاترانور با شاخص تفکیک رنگی بالای 85، مبلمان شما را با تفکیک رنگ بالاتری به بصر بینندگان می‌رساند و این موجب زیبا تر شدن و به نوع زنده تر شدن محیط خانه شما می‌شود.

چراغ هالوژنی ال ای دی

و اما چراغ هالوژن ال ای دی که پر رنگ ترین نقش را در نورپردازی سقف با تکنیک نور مخفی دارند . البته در خصوص این محصول در ادامه متن بیشتر بحث خواهیم کرد. هالوژن سقفی محصولی بسار کاربرید در هر مکانی است. حتی اگر همین حالا که در حال خواندن این متن هستید به بالای سر خود نگاه کنید، به احتمال زیاد تعداری از این هالوژن‌های سقفی پر طرفدار را می‌بینید.


چرا نورپردازی سقف با استفاده از لامپ ال ای دی پرطرفدار است؟

اصولا هر چیزی مورد توجه طیف گسترده‌ای از مردم قرار می‌گیرد دارای مزایای متعددی است. لامپ‌ ال ای دی هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای مزایای بسیاری است. در این قسمت از متن به بررسی برخی از این مزایا می‌پردازیم:

  • طول عمر

یکی از معیارهای مهم در لامپ ال ای دی طول عمر آن می باشد. این لامپ ها طول عمری بین 5 هزار تا 60 هزار ساعت دارند که در مقایسه با لامپ های چیزی حدود 4 برابر است.

به همین ترتیب برای استفاده در مکانی مثل سقف که به راحتی در دسترس نیست،‌ مناسب است و به نوعی می‌توان گفت یکی از علل انتخاب لامپ ال ای دی برای نورپردازی سقف توسط عموم مردم همین عمر طولانی آن است.

  • بازده نوری

لامپ ال ای دی دارای بازده ای بین 74 تا 120 لومن بر وات می باشند در صورتی که این مقدار برای لامپ های رشته ای 10 تا 15 لومن بر وات است.

به دیگر سخن لامپ‌ ال ای دی مقدار بسیار زیادی از توان مصرفی را به نور تبدیل می‌کند اما در لامپ‌های پر مصرف این طور نیست و بسیاری از توان مصرفی درگیر اتلاف انرژی شده و به گرما تبدیل می‌شود.

  • لامپ ال ای دی فاقد پرتوهای مادون قرمز و ماورا بنفش

در فضایی که مسقف است، و به نوعی محصور می‌باشد، موجود بودن امواج فرابنفش و فروسرخ بسیار مضر است.

پرتوها فرابنفش هیچ نقشی در تامین انرژی ندارند و از طرفی برای سلامت انسان مضر هستند. بر اساس آخرین تحقیقات، دانشمندان زنان را از قرار گرفتن در معرض نور لامپ های مهتابی فلورسنت و کم مصرف منع کرده‌اند. چون این گونه لامپ ها پرتوهای فرابنفش زیادی از خود منتشر می کنند، که این باعث مبتلا شدن به سرطان پوست در افراد به ویژه بانوان می شود.

اما در لامپ‌های ال ای دی به این صورت نیست و حتی می‌توان گفت که فاقد پرتو‌های فروسرخ و فرابنفش هستند و اصطلاحا بهداشت نور را رعایت می‌کند.

پس اگر قصد نورپردازی سقف،‌ نورپردازی عمومی و یا هر نوع از نورپردازی را دارید، توجه داشته‌ باشید که نوری سلامت داشته باشید و در این صورت یکی از اصلی ترین گزینه‌های شما، لامپ ال ای دی و به طور کلی محصولات ال ای دی خواهد بود.

  • عدم کاهش نور لامپ ال ای دی

لامپ‌های فلورسنتی و یا پر مصرف رشته‌ای، با گذر زمان دچار افت شدید نور می شوند،‌ که این به دلیل نوع ساختار برد الکترونیکی آن‌هاست.

در لامپ‌ ال ای دی برخلاف سایر انواع لامپ،‌ به این صورت نیست و حتی تا آخرین لحظات روشن ماندنش نیز، پرنور و موجی کم نوسان دارد. که برای کاربران بسیار مهم است.

معیار اندازه‌گیری نوسان موج نور یا اعوجاج، THD است که هر چه مقدارش به 0 نزدیک تر باشد به این معناست که نور موجی با شباهت بیشتر به موج سینوسی استاندارد دارد.

  • تاثیر تعداد خاموش روشن کردن لامپ بر عمر آن

طول عمر لامپ ال ای دی ارتباطی با تعداد دفعات روشن کردن و خاموش کردن آن ندارد. شما می توانید این لامپ ها را میلیون ها بار خاموش و روشن کنید. درواقع طول عمر لامپ های ال ای دی فقط به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد. اما در مقابل، لامپ‌های فلورسنتی با خاموش روشن شدن متعدد، دچار افت کیفیت نور می‌شود.

حال که با مزایا و علل انتخاب لامپ ال ای دی برای روشنایی سقف آشنا شدیم به چیستی نورپردازی سقف می‌پردازیم.

نورپردازی سقف چیست؟

سقف در هر مکان بخشی است که می‌تواند به تنهایی کل نورپردازی را تحت و شعاع قرار دهد، زیرا کاهش و از بین بردن سایه‌های تاریک در سقف، تقریبا نادیده گرفته می‌شود و به هر ترتیب، وجود سایه در نورپردازی سقف و یا هر مکان دیگر نقص به حساب می‌آید.

برای تعریف ساده‌ای در خصوص نورپردازی سقف می‌توان گفت:

نوری که به سقف می‌تابد تا نقاط تاریک آن را روشن کند، یا به المان‌های دکوراتیو نصب شده بر روی سقف بتابد، نورپردازی سقف گفته می‌شود.

پس نورپردازی سقف هم مثل باقی انواع نورپردازی، دارای بخشی با نام نورپردازی عمومی و نورپردازی تاکیدی است.

نورپردازی سقف به صورت عمومی، با چشمه‌های نوری با گستره پخش نور بالا می‌طلبد که بهترین گزینه استفاده از لامپ‌ ال ای دی با برد الکترونیکی اس ام دی است.

اما اگر بنا بر نورپردازی المان‌های دکوراتیو واقع بر روی سقف مثل گچ بری‌ها باشد، نورپردازی با لامپ ال ای دی COB گزینه بهتری است زیرا نور لامپ ال ای دی COB بیشتر در زاویه‌ای خاص تابیده می‌شود.

حال با توجه به این مسائل، به بررسی و مرور انواع تکنیک‌ها و جزئیات نورپردازی سقف می‌پردازیم:

انواع نورپردازی سقفی با لامپ ال ای دی:

  • نورپردازی سقف کاذب پذیرایی

یکی از شایع ترین روش‌های نورپردازی سقف، به کار گرفتن سقف کاذب و نورپردازی آن است.

از محصولات پرکاربرد در نورپردازی سقف کاذب، هالوژن سقفی و پنل‌های گرد توکار است که با لامپ ال ای دی روشن می‌شوند و دارای مزایای بسیاری هستند که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم.

سقف‌های کاذب در نورپردازی سقف حکم امتیازی مثبت برای کارشناس نورپردازی را دارد که دست وی را باز گذاشته و این اجازه را به او می‌دهد که ایده‌های مختلفی بر روی این سقف حال به واسطه نور مخفی یا هالوژن سقفی یا لامپ ال ای دی اجرا کند.


2لامپ ال ای دی

 

  • استفاده از هالوژن سقفی در نورپردازی سقف

نورپردازی سقف به سبک های مختلفی انجام می شود و یکی از ساده ترین این روش ها استفاده از چراغ های هالوژنی در سقف می باشد که در عین سادگی می تواند جلوه ی زیبا و دلپذیری را به محیط ببخشد.

هالوژن‌ سقفی امروزه به شکل‌های مختلفی از جمله مربع و دایره در دسترس است که نورپردازی سقف با استفاده از آن‌ها می‌تواند تعیین کننده کاربری مکان هم باشد.

 

  • نورپردازی سقف خانه به روش نور مخفی

یکی از روش های جذاب دیگر برای نورپردازی سقف، نورپردازیبا تکنیک جدید نورمخفی است.

در تکنیک نور مخفی نیز از سقف کاذب یا سقف رابیتس استفاده می‌شود و به همین ترتیب چراغ‌هایی از جمله هالوژن‌های سقفی و حتی ریسه‌های ال ای دی به صورت توکار بر روی آن‌های نصب می‌شوند و نور را به طور غیر مستقیم یا به اصطلاح مخفی به محیط می‌تابند.

برای نورپردازی سقف نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که رنگ نوری که بازتاب می شود با رنگ غالب محیط همخوانی داشته باشد. درواقع طیف رنگی استفاده شده می تواند جذابیت بیشتری به محیط بدهد.

بهتر است از رنگ هایی که با محیط سازگاری ندارند استفاده نکنید، چون جذابیتی به محیط اضافه نمی کند و حتی گاهی با برهم زدن توازن و نظم سبب ایجاد حس ناهمگن بودن محیط می‌شوند.


2لامپ ال ای دی3

 

  • نورپردازی سقف با چراغ آویز سقف

یکی از روش های جذاب دیگر برای نورپردازی سقف، استفاده از چراغ هایی است که در وسط سقف کاذب به صورت آویز قرار می گیرند. این مدل نورپردازی می تواند فضای شما را به محیط جذاب تری تبدیل کند.

چراغ های آویز در وسط سقف کاذب می تواند زیبایی ظاهری به محیط ببخشد، بنابراین اگر لوازم منزل شما به صورت مدرن هستند این سبک می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد در صورتی که لوستر انتخابی شما،‌ با کانسپت معماریتان همخوانی داشته باشد.

 

2لامپ ال ای دی4

 

  • نورپردازی سقف پذیرایی با چراغ سقفی ال ای دی

یکی از راه های پرطرفدار در نورپردازی سقف، چراغ های سقفی می باشد. اگرچه چراغ های سقفی بیشتر در راهروها و اتاق های خواب مورد استفاده قرار می گیرد اما انواعی از این چراغ ها هم وجود دارد که برای نورپردازی سالن  پذیرایی مناسب اند.

از دیگر مزایای این نوع چراغ های سقفی می توان به تنوع آن ها در اندازه و سبک های مختلفی اشاره کرد .

از طرفی دیگر برای روشنایی این نوع چراغ ها به طور معمول از لامپ های ال ای دی استفاده می کنند که هم مصرف پایینی دارند و هم طول عمر بالاتری دارند. 

استفاده از نورپردازی سقف تا حد زیادی به سلیقه شما وابسته است اما پیشنهاد ما به شما این است که خود را با انتخاب یک چراغ محدود نکنید و از گزینه های بیشتر استفاده کنید تا نتایج بهتری خلق کنید.

 

آریاترانور پیشرو، تولید کننده برتر لامپ ال ای دی و چراغ ال ای دی

کارخانه آریاترانور یکی از برند های موفق ایرانی و پیشرو، در زمینه تولید محصولات ال ای دی با استفاده از تکنولوژی روز دنیاست که با تکیه بر دانش بومی و استفاده از نیروی جوان کار، موفق به تولید انواع محصولات روشنایی همگام با دانش روز دنیا شد که از جمله آن‌ها می توان به کار گیری فناوری اس ام دی در تولید انواع هالوژن‌های سقفی ال ای دی و لامپ ال ای دی اشاره کرد. با این حساب می‌توان گفت که یکی از برترین برند‌ها در بین تولید کنندگان این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.