با نزدیک شدن فصل سرد سال، نیاز به گرم کردن سالن های پرورش طیور بیشتر از پیش مورد توجه قرار میگیرد. در این مقاله قصد داریم راهنمایی جامع در مورد انتخاب دستگاه گرمایشی مناسب برای گرم کردن سالن پرورش طیور کوچک ارائه دهیم.

استفاده از بخاری های معمولی:

بخاری های معمولی یا حتی بخاری های گازی اولین گزینه ای می باشد که به فکر پرورش دهنده می افتد. استفاده از این بخاری ها در صورتی پیشنهاد میشود که سالن دارای تهویه ی مناسبی باشد. این تهویه نیازمند استفاده از فن ها و پنجره های مختلف دارد که کمتر در سالن های پرورش کوچک موجود می باشد . از این رو در استفاده از بخاری های سنتی بسیار محتاط باشید چرا که گاز های خطرناکی که این بخاری های تولید میکنند اگر به صورت کنترل شده به بیرون منتقل نشوند سبب خفگی تمامی طیور خواهند شد.

در این بین پیشنهاد میشود از بخاری های برقی استفاده شود. بخاری برقی فن دار گزینه ای بسیار مناسب برای تولید گرما در داخل سالن های کوچک پرورش طیور می باشد.این دستگاه در وحله ی اول به دلیل عدم نیاز به استفاده از سوخت های فسیلی هیچ آلایندگی ای ندارد. همین موضوع امکان استفاده از دستگاه را در محیط های مختلف فراهم میکند.

از سویی دیگر دستگاه دارای یک فن دمنده ی قوی می باشد. این فن هوای پشتی دستگاه را مکیده و با فشار بسیار بالایی این هوا را با عبور از المنت های دستگاه به مقابل پرتاب میکند. هر چقدر که پرتابه ی دستگاه بیشتر باشد، هوای گرم تولیدی بیشتر در داخل محیط خواهد چرخید .

این نوع از بخاری های برقی را می توان بهترین گزینه برای استفاده در سالن های مختلف پیشنهاد کرد. بخصوص در گلخانه های کوچکی که امکان دسترسی به فن گلخانه و سیستم تهویه وجود ندارد، بخاری برقی فن دار انتخابی مناسب برای تولید گرما خواهد بود.

استفاده از هیترهای مخصوص:

شرایط نگهداری و نوع سالن در انتخاب هیتر تاثیر بسیاری دارد. باید ابتدا میزان انرژی مورد نیاز و همینطور میزان هدر رفت انرژی بررسی شود تا بتوان یک دستگاه گرمایشی مناسب را انتخاب کرد. فرض کنید که شما میزان گرمای مورد نیاز سالن را بررسی کرده و محاسبه کرده باشید . در مقابل میزان هدررفت انرژی را بررسی نکرده باشید . بدین صورت درصد معینی از گرمای تولیدی هدر رفته و دمای پایین سالن باعث آسیب به طیور خواهد شد .

یکی از معمولترین ابزارهای گرمایشی مورد استفاده در سالن های مرغداری که امکان استفاده از نمونه های کوچک آنها در سالن های پرورشی کوچک نیز وجود دارد ، جت هیتر می باشد. جت هیتر ابزاری موشک مانند است که یک فن در پشت دستگاه قرار داشته و کوره ای مخصوص در مرکز دستگاه قرار دارد . پس از ایجاد آتش توسط سیستم دستگاه در داخل کوره ، فن هوای بیرونی را به داخل دستگاه کشیده و آتش و گرما را به بیرون پرتاب میکند. این آتش البته به قطعه ای به نام آتش خوار برخورد کرده و به محیط منتقل نخواهد شد ، اما گرمای آن به صورت صددرصدی در محیط منتشر میشود.

جت هیتر ها علاوه بر اینکه در تولید گرما نقشی اساسی ایفا میکنند در حرکت هوای داخل سالن نیز بسیار موثر می باشند. حرکت هوا با توجه به فن دستگاه و فشاری که هوا را مکش کرده و سپس در محیط آزاد میکند ایجاد میشود .

جت هیترها به صورت معمول در 3 نوع ، جت هیتر بدون دودکش ، دودکش دار و برقی تولید میشود .

نمونه جت هیترهای برقی از نظر استفاده در محیط های کوچک اول گزینه می باشند که بیشترین راندمان را نیز دارند . دلیل این امر این است که نیازی به استفاده از فن مرغداری در داخل سالن برای خروج الاینده های تولیدی این دستگاه وجود ندارد. از سویی دیگر دستگاه تمام گرمایی که توسط المنت های آن تولید میشود را مستقیما به محیط منتقل میکند. در نتیجه راندمان دستگاه حداکثر مقدار تولیدی خواهد بود .

نمونه ی دیگر جت هیترهای بدون دودکش می باشند. این دستگاه ها امکان استفاده به صورت جت هیتر گازی ، گازوئیلی و دوگانه سوز را دارند. جت هیترهای بدون دودکش هر آنچه که میسوزد را به داخل سالن منتقل میکنند. این امر سبب میشود که راندمان آنها 98 تا 100 درصد در نظر گرفته شود. اما با این حال این نوع از جت هیتر ها فقط امکان استفاده در سالن هایی را دارند که از نظر تهویه در بهترین شرایط قرار داشته باشد. این سیستم شامل فن مرغداری ، پنجره ها و دریچه های مرغداری و سیستم های چرخاننده هوا همچون فن سیرکوله می باشد.

 

6

 

فن مرغداری وظیفه خروج هوا را بر عهده دارد. با استفاده از این فن هوای داخل سالن مکش شده و به بیرون منتقل میشود . این فن ها به سیستم کنترلی متصل هستند تا عمل مکش و پرتاب به بیرون هوا را به صورت اتوماتیک انجام دهند.

فن سیرکوله در بین سالن وصل شده و هوا را در بین ردیف های سالن به جریان در می آورد .

پنجره ها و دریچه ها هم به منظور جریان دهی و ورود هوا مورد استفاده قرار میگیرند.

استفاده از سیستم گرمایش تابشی:

این سیستم از جمله جدیدترین نسل سیستم های گرمایشی می باشد که هدر رفت انرژی در آن به حداقل رسیده است. در گرمایش تابشی ، گرمای تولیدی توسط دستگاه ، همچون خورشید به سمت جسم تابیده میشود . بدین ترتیب جسم گرم شده و تاثیر بسیار زیادی بر روی گرمای محیط نخواهد داشت. از این رو این سیستم میتواند در گرمای هدفمند طیور تاثیر بسزایی داشته باشد.

اما نکته ی مهم هزینه ی اولیه بالای این سیستم می باشد که بسیاری را از خرید آن منصرف می کند. سیستم های گرمایشی تابشی با انرژی برق و انرژی گازی قابل کار می باشند.

نتیجه گیری:

انتخاب سیستم مناسب برای گرمایش سالن های مرغداری کوچک، نیازمند آشنایی با نیازهای سالن و همینطور آشنایی با دستگاه های گرمایشی می باشد تا بتوان بهترین دستگاه را برای بهترین شرایط خریداری کرد . فاکتورهای خرید عبارتند از : میزان گرمای مورد نیاز سالن ، میزان گرمای هدر رفته سالن ، توان گرمایشی دستگاه ، راندمان کاری دستگاه و نوع سوخت مصرفی دستگاه . نوع سوخت مصرفی دستگاه باید بر اساس شرایط سالن و ویژگی های آن و همینطور شرایط نگهداری از طیور در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.