هاردهای اکسترنال، نوعی از هاردهای سخت و یا هارد دیسک‌ها هستند که امکان ذخیره انواعی از فایل‌ها را به شما می‌دهند. این موارد دارای یک کابل رابط و پورت USB هستند که برای اتصال به کامپیوتر، موبایل و تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزئی از سخت افزار داخلی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ به حساب نمی‌آیند. انواع هارد اکسترنال در حجم‌های مختلفی از جمله 512 گیگابایت، 1 ترابایت ، 2 ترابایت و 4 ترابایت عرضه می‌شوند. بنابراین بسته به نیازی که برای ذخیره فایل‌ها دارید، می‌توانید یکی از آنها را تهیه کنید.

در زمانه‌ای به سر می‌بریم که زندگی روزانه ما را کامپیوترها احاطه کرده‌اند. از کامپیوترها برای ذخیره عکس و ویدئو، دریافت فایل‌های اینترنتی، ارتباط با دوستان و انجام پروژه‌ها استفاده می‌کنیم و جالب است بدانیم هیچ‌کدام از این امکانات بدون وجود هارد درایوها امکان پذیر نیست. این اجزا همه اطلاعات کامپیوتر‌ها از فایل‌ها گرفته تا انواع نرم‌افزارها را در خود ذخیره می‌کنند و به نوعی بانک‌های ذخیره برای زندگی دیجیتالی ما هستند.

با توجه به این مقدمه در این نوشتار سعی کرده‌ایم به سراغ اهمیت استفاده از یکی از انواع هارد درایوها به نام هارد اکسترنال برویم که امروزه یکی از موارد ضروری برای استفاده‌کنندگان کامپیوتر و حتی موبایل به شمار می‌رود.

هارد اکسترنال چیست؟

هاردهای اکسترنال، نوعی از هاردهای سخت و یا هارد دیسک‌ها هستند که امکان ذخیره انواعی از فایل‌ها را به شما می‌دهند. این موارد دارای یک کابل رابط و پورت USB هستند که برای اتصال به کامپیوتر، موبایل و تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزئی از سخت افزار داخلی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ به حساب نمی‌آیند. انواع هارد اکسترنال در حجم‌های مختلفی از جمله 512 گیگابایت، 1 ترابایت ، 2 ترابایت و 4 ترابایت عرضه می‌شوند. بنابراین بسته به نیازی که برای ذخیره فایل‌ها دارید، می‌توانید یکی از آنها را تهیه کنید. از برندهای معتبری که هارد اکسترنال ارائه می‌دهند، می‌توان به هارد اکسترنال وسترن دیجیتال با ظرفیت 1 یا 2 ترابایت، و یا هارد اکسترنال ای دیتا، توشیبا و ... اشاره کرد که می‌توانید برحسب نیاز خود و قیمت مد نظرتان اقدام به خرید آنها از یک نمایندگی معتبر کنید. در بخش‌های بعد، به دلایل اهمیت داشتن یک هارد اکسترنال می‌پردازیم.

 

امکان ذخیره فایل‌ها (Storage)

همانطور که اشاره شد، یکی از امکانات مهمی که هاردهای اکسترنال در اختیارتان قرار می‌دهند، ذخیره سازی انواع فایل‌ها مانند تصاویر، ویدئوها، پروژه‌ها، آرشیو‌ها، متن پایان نامه، اکسل و داده‌های آماری است. به این ترتیب امکان دسترسی به آنها هر زمان که مورد نیاز بود، وجود دارد و لازم نیست برای به همراه داشتن‌شان حتما لپ‌تاپ را با خود به جایی ببرید.

اشتراک‌گذاری داده (Data Sharing)

 

2

 

مشهورترین راه‌هایی که به طور معمول برای انتقال داده استفاده می‌شود، فلش درایو، ایمیل و یا فضای ذخیره ابری است. اما این روش‌ها برای ارسال و دریافت فایل‌های محدود ایده‌ال‌ هستند و اگر قصد دارید اطلاعات زیادی را انتقال دهید، روش‌های یاد شده، به شدت سرعت کار را کاهش می‌دهند. اما هاردهای اکسترنال یک روش سریعتر برای انتقال داده‌هایی با حجم زیاد هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات را از کامپیوتر قدیمی به جدید انتقال دهید، فضای حافظه موبایل خود را از داده‌ها خالی کنید یا اطلاعات خود را با مشتری و شریک تجاری خود مبادله کنید، استفاده از هارد اکسترنال را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بک آپ گرفتن (backups)

 

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید به کمک هاردهای اکسترنال انجام دهید، ایجاد فایل پشتیبان یا همان بک آپ از اطلاعات ضروری و مهمی است که مایل نیستید به هیچ وجه آنها را از دست دهید. برای اینکار می‌توانید علاوه بر استفاده از هارد اکسترنال، اگر حجم این داده‌ها چندان زیاد نیست، از فضای ابری نیز استفاده کنید.

همچنین ممکن است مایل به ذخیره حجم زیادی از فایل‌های صوتی و تصویری مانند فیلم‌ها باشید. در این صورت داشتن هارد اکسترنال به میزان زیادی ضروری می‌شود. بسته به میزان فیلم‌ها می‌توانید هاردهای اکسترنال یک ترابایت و بالاتر را خریداری کنید.

دقت داشته باشید که شما بر اطلاعات لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی خود می‌توانید موارد موجود روی گوشی را هم به هارد اکسترنال منتقل کنید و دچار مشکلات امنیتی که ممکن است گوشی شما را تهدید کند، نشوید. البته در حال حاضر گوشی‌های آیفون امنیت بالایی دارند و در میان گوشی‌های اندرویدی نیز، با توجه به قیمت گوشی های شیائومی، گوشی‌های موبایل از این برند گزینه‌های مناسبی برای خرید یک گوشی اندرویدی با امکانات مناسب و امنیت بالا هستند.

ویرایش دیجیتالی (Digital editing)

 

3

 

وجود هارد اکسترنال برای ویرایش دیجیتالی ضروری است. این نوع ویرایش شامل ویرایش ویدئو، عکس، تصویرسازی دیجیتالی، رندرینگ سه بعدی، ویرایش صدا و شبیه‌سازی‌های پیشرفته است. این کارها وظایفی هستند که معمولا به محاسبات پیشرفته و داده پردازی نیاز دارند و به همین علت اگر هارد کامپیوتر فضای کمی داشته باشد، این کار با کندی و lag های زیاد انجام می‌شود و حتی در موارد زیادی ممکن است اینکار انجام نگیرد. برای چنین کارهایی، به طور حتم باید هارد درایو کامپیوتر فضای بیشتری داشته باشد. به همین علت می‌توان از هارد اکسترنال استفاده کرد.  

انجام بازی (Gaming)

امروز طرفداران بازی‌های کامپیوتری که بیشتر به گیمینگ‌ معروف است، کم نیستند و بی‌اغراق نیست اگر بگوییم روزانه به طرفداران آن اضافه می‌شود. اما انجام این بازی‌ها به دلیل جزئیات گرافیکی بسیاری که در آنها به کار برده شده است، نیاز به هارد قوی در کامپیوتر دارد که فضای مناسبی در اختیارتان قرار دهد. به همین علت طرفداران این بازی‌ها به دنبال خرید هاردهای اکسترنال هستند تا از طریق آنها بازی‌های مورد نظر را انجام دهند. در نتیجه انواع هارد اکسترنالی باید تهیه شود که سرعت مناسبی نیز دارند. برای آشنایی با بهترین مدل‌های هارد اکسترنال برای گیمینگ این مطلب به شما کمک بیشتری خواهد کرد.

ویژگی‌های یک هارد اکسترنال با کیفیت

حالا که با امکاناتی که هارد اکسترنال در اختیارتان قرار می‌دهد، آشنا شدید، باید کمی از ویژگی‌های مورد نظر در هنگام خرید هارد اکسترنال صحبت کنیم. در هنگام تهیه هارد اکسترنال به موارد زیر دقت کنید:

  1. حجم مناسب تهیه کنید. همانطور که گفته شد در بازار هارد اکسترنال، انواع ظرفیت‌ها را پیدا می‌کنید. سعی کنید از حجم‌های 1 ترابایت و بالاتر استفاده کنید. البته انواع هارد اکسترنال 512 گیگابایت هم وجود دارد که تفاوت قیمتی چندانی با نوع 1 ترابایتی ندارد.
  2. هارد اکسترنال با پورت USB type C 3.1 خریداری کنید. سرعت انتقال داده در این هاردها به مراتب از انواع مدل A بیشتر است و از طرفی قابلیت انتقال داده در پورت‌های پایین‌تر را هم دارد.
  3. هارد اکسترنال HDD نسبت به SDD مزایا و معایبی دارد که انتخاب را دشوار می‌کند. سرعت انتقال داده در انواع SDD بیشتر است و احتمال آسیب فیزیکی کمتری دارند. اما قیمت آنها به مراتب بسیار بیشتر از انواع HDD است و حجم کمتری دارند. بنابراین اگر می‌توانید انواع هارد اکسترنال ضد ضربه تهیه کنید که امکان آسیب‌های احتمالی را کاهش دهد.
  4. هر چه ظرفیت هارد اکسترنال بیشتر می‌شود، سرعت انتقال داده آن هم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه برای اینکه بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید به این موضوع توجه کنید؛ اگر می‌خواهید از هارد فقط برای آرشیو استفاده کنید، نیاز به سرعت بالا ندارید، اما اگر به طور پیوسته از هارد اکسترنال برای نقل و انتقالات استفاده می‌کنید، بهتر است هاردهای با سرعت بالاتر را تهیه کنید که قیمت بالاتری دارند که البته در هنگام استفاده در کامپیوتر مصرف باتری آنها نیز بیشتر است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.