ایران‌خودرو مانند دیگر محصولاتش در تولید و عرضه‌ پژو پارس نیز اوج خلاقیت و ابتکار را به خرج داد و با تغییرات مداوم و جابه‌جایی موتورهای آن با موتورهای دیگر خودروهایش، بیشتر و کمتر کردن امکانات این محصول و تولید نمونه‌های دوگانه‌سوز آن فهرست متنوع از این خودرو را در تاریخچه‌ خود ثبت کرده است.

پژو پاری در سال ۷۸ و اواخر دهه ۷۰ ـ کمی پس از ورود پژو ۴۰۵ که در فاصله سال‌های ۷۳ تا ۷۸ به فروش موفقیت‌آمیزی دست پیدا کرد ـ ایران‌خودرو تصمیم گرفت محصولی جدید و البته مشابه ۴۰۵ را از پژو در کشور رونمایی کند. پژو پرشیا یا پژو سفیر محصول جدیدی بود که در فاصله ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ به‌عنوان فیس‌لیفت ۴۰۵ در پژوی فرانسه تولید می‌شد. با ادامه موفقیت‌های پرشیا مانند خلفش ۴۰۵، خط مونتاژ این خودرو در سال ۷۸ در کشور آغاز به کار کرد. پژو پارس که در سال‌های ۷۸ تا ۸۵ با عنوان پرشیا در کشور عرضه می‌شد، به‌دلیل امکانات بیشتر نسبت به ۴۰۵ و ظاهر به روزتر و لوکس‌تر به‌سرعت مورداستقبال واقع شد و در بین موفق‌ترین محصولات پژو قرار گرفت.

ایران‌خودرو مانند دیگر محصولاتش در تولید و عرضه‌ پژو پارس نیز اوج خلاقیت و ابتکار را به خرج داد و با تغییرات مداوم و جابه‌جایی موتورهای آن با موتورهای دیگر خودروهایش، بیشتر و کمتر کردن امکانات این محصول و تولید نمونه‌های دوگانه‌سوز آن فهرست متنوع از این خودرو را در تاریخچه‌ خود ثبت کرده است. از این فهرست در حال حاضر ۴ نمونه روی خط تولید باقی مانده است که به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

پژو پارس LX

پژو پارس LX که در جایگاهی پایین‌تر از پژو پارس سال قرار می‌گیرد، از تجمیع موتور ۱٫۶ لیتری TU5 پژو ۲۰۶ و گیربکس ۵ سرعته دستی قدیمی این خودرو حاصل شده است. البته همین نمونه در دو مدل متفاوت عرضه می‌شود که عبارتند از:

-          رینگ فولادی و ترمز عقب کاسه‌ای

-          رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی

رینگ آلومینیومی تا سال ۹۷ در بین تجهیزات استاندارد پژو پارس LX بود و در حال حاضر به امکانات سفارشی آن افزوده شده است. حاصل تلاش ۱۰۵ اسب بخار قدرت این شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه و سقف سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. پژو پارس LX معضل مصرف زیاد سوخت نمونه‌های دیگر این خودرو را ندارد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی کمتر از ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محدود می‌ماند. منبع:  مرجع خرید و قیمت پژو پارس

پژو پارس ساده

این نمونه با همان موتور قدیمی ۱٫۸ لیتری UX7 عرضه می‌شود که در پژو ۴۰۵ و سمندهای اولیه شاهدش بودیم. موتوری که از ابتدا پرشیا را همراهی می‌کرد. این موتور۴ سیلندر ۸ سوپاپ موسوم به L3 دارای سقف توان ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن‌متر است. مصرف آن نیز در سیکل ترکیبی ۹٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است. صفر تا صد پژو پارس ساده ۱۱ ثانیه و سقف سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

پژو پارس اتوماتیک

ایران‌خودرو تولید این نسخه را از سال ۹۷ آغاز کرد. پژو پارس اتوماتیک از همکاری موتور TU5 و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک AL4 می‌تواند به سقف سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه دست یابد. پژو پارس اتوماتیک مصرفی برابر ۸٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. یکی از معضلات بزرگ این خودرو عدم هماهنگی موتور و گیربکس و ایجاد دردسر برای راننده به‌دلیل تأخیر در تعویض دنده‌ها است. مشاهده اطلاعات تکمیلی در مورد دیگر تیپ‌ها و مدل‌های پژو پارس موجود در بازار در : https://divar.ir/s/tehran/car/peugeot/pars/elx

 پارس دوگانه‌سوز

مگر می‌شود ایران خودرو اتومبیلی را تولید کند و از آن نمونه دوگانه‌سوز عرضه نکرده باشد. پژو پارس دوگانه سوز از موتور۱٫۸ لیتری نسخه ساده استفاده می‌کند که UX7 نامیده می‌شود. این موتور بر پایه دوگانه‌سوز نیست و دردسرهای خود را براساس این تغییرات برای مالک ایجاد می‌کند. توان و گشتاور آن نسبت به آنچه در نسخه ساده می‌بینیم، تغییری ندارد؛ اما سقف سرعت پژو پارس در این نسخه به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن به ۱۳٫۵ ثانیه می‌رسد. پژو پارس دوگانه سوز در سیکل ترکیبی ۹٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف دارد. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دست عرضه می‌شود. مشاهده آگهی‌های فروش پژو پارس دوگانه‌سوز در: https://divar.ir/s/tehran/car/peugeot/pars/lx-tu5

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.