​یکی از رایج‌ ترین مشکلات برای کولر گازی‌ اسپلیت ها، آبریزی از دستگاه است. در این مطلب قصد داریم دلایل آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ را بیان کنیم.

آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ یکی از مشکلاتی است که ممکن است که  دلایل بسیار زیادی داشته باشد. این دقت داشته باشید که سرازیر شدن آب از پنل داخلی کولر، می‌تواند باعث خرابی دیگر دستگاه‌ها و یا حتی ساختمان نیز شود. به همین دلیل، هر چه سریع‌تر باید برای رفع آن اقدام کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم مواردی که می‌تواند باعث این مشکل شوند را بررسی کنیم.

کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

ابتدا برای این که بتوانید دلایل آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ را بهتر درک کنید، باید نحوه عملکرد کولر  گازی‌ها را بدانید. اسپیلت وسیله‌ای برای تنظیم دمای مناسب هوا، در محیط است که این کار را با انتقال دما از طریق عبور دادن هوا از شبکه‌های پنل دستگاه انجام می‌دهد. گاز مبرد موجود در پنل‌ها، از حالت مایع به گاز تبدیل می‎شود که این فرایند گرمای محیط را میگیرد.

همچنین رطوبت جدا شده و بر روی لوله‌های شبکه اپراتور پنل جمع می‎شود و موجب کاهش رطوبت هوا می‎شود. در انتها، هر پنل کولر مبعی دارد که در آن آب جمع آوری می‎‌شوود. به این صورت دستگاه علاوه بر کاهش دما و رطوبت، هوا  را به گردش در آورده و توسط فیلترهای تعبیه شده در آن، هوای اتاق را تمیز می‌کند. برخی مواقع، این آب از مسیر اصلی خود خارج شده و از پنل سرازیر می‎شود که دلیل آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ است.

 

کولر (1)

 

عوامل تاثیرگذار در آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ

حال که با نحوه عملکرد کولرهای گازی آشنا شدید، می‌توانید دلایل خرابی و نشت آب از آن را بهتر درک کنید. در ادامه قصد داریم برخی از موارد تاثیرگذار در آبریزی کولرهای گازی را بررسی کنیم.

نشت هوا

یکی از  شایع‌ترین دلایل برای سرازیر شدن آب از پنل‌های کولر گازی سامسونگ، نشت هوا است. برای کارایی بهینه دستگاه، هوایی که به آن می‌رسد، باید از دریچه عبور کند، اگر هوا آنطور که بیاد عبور نکند، هوا در حال نشت بوده و منجر به عملکرد غیر استاندارد دستگاه می‎شود.

فیلترهای هوا مسدود شده‌اند

یکی دیگر از متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی و سپس نشت آب از آن اتفاق بیافتد، مسدود شدن فیلترها است. زمانی که این فیلترها مسدود می‎‌شوند، جریان هوا از طریق سیستم مهار می‎شود. این امر منجر به یخ زدگی رطوبت موجود در دستگاه شده و زمانی که دستگاه خاموش می‎شود، با دمای هوا کاهش می‌یابد. یخ‌های تشکیل شده در فیلتر شروع به ذوب شدن می‌کنند و آبریزی اتفاق می‌افتد.

دقت داشته باشید که فیلترهای کولر گازی باید مرتبا بررسی شود و در زمان مشخص شده، در سرویس‌های دروه‌‌ای، تعویض شوند. معمولا زمان پیشنهادی برای این امر، بین هر یک تا سه ماه است. در صورتی که نسبت به تمیز کردن و سرویس‌های دوره‌ای اسپیلت خود بی تفاوت باشید، گرد و غبار بسیار زیادی بر روی فیلترهای آن می‌نشیند که علاوه بر آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ می‌تواند مشکلات دیگری را هم ایجاد کند و ناچار خواهید هزینه زیادی را بابت تعمیرات کولر گازی سامسونگ خود متقبل شوید.

شکستگی پمپ کولر گازی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب نشت آب از کولرهای گازی شود، شکستگی پمپ دستگاه است. پمپ‌ها در زیر سیم پیچ خنک کننده قرار داند و عملکرد آن‌ها به این صورت است که آب را به طور کامل تخلیه می‎‌کنند. زمانی که آب در پمپ به دلیل تجمع گرد و غبار خراب شده باشد، باعث ریزش آب از اسپیلت می‎شود. یک نشانه واضح است آن این است که پمپ اسپیلت به درستی کار نمی‌کند. در این شرایط شما باید پمپ دستگاه را تعویض کنید.

کثیفی سیم کندانسور

سیم کندانسور در خارج از خانه قرار دارد. این بخش شامل سیم کندانسور، کمپرسور و موتور دمنده می‌باشد. از  آن جایی که این واحد بیرون از خانه قرار دارد، ممکن است گرد و غبار بیشتری باعث انسداد آن شود. عدم سرویس نکردن کولر گازی در مدت‌های مشخص شده، می‌تواند باعث شود این گرد و غبار جمع شوند و سپس موجب آبریزی کولر گازی شود.

انسداد خروجی سینی تخلیه آب

انسداد خروجی سینی تخلیه آب یا همان ناودانی کولر، یکی دیگر از دلایل آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ است. خروجی سنی تخلیه آب، محلی است که آب حاصل از رطوبت کولر گازی جمع شده و سپس با استفاده از یک شلنگ، به سمت بیرون هدایت می‌شود. موارد بسیار زیادی می‌تواند موجب خرابی این بخش شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تجمع گرد و غبار، پرزهای فرش و ... اشاره کرد. برای باز کردن این لوله و تعمیر آن، می‌توانید از دو روش استفاده کنید.

در روش اول، باید پنل کولر را بلند کنید. برای این کار ابتدا باید خارها یا دکمه‌های زیرین آن را باز کنید و پنل داخلی کولر گازی را از پایین تا 70 درجه به سمت بالا بلند کنید. آن را با انبردست و یا وسیله‌ای دیگر که می‌شود ثابت نگه داشته و تعمیرات لوله تخلیه را انجام دهید. دقت داشته باشید که پنل را نباید بیش از حد بلند کنید، زیرا ممکن است بشکند.

روش دیگری هم برای تعمیر این لوله‌ها وجود دارد. برای این امر باید قاب جلویی پنل داخلی را باز کنید. با باز کردن این قاب، می‌توانید به راحتی به لوله‌ها دسترسی داشته باشید و آن را تعمیر کنید. دقت داشته باشید که در بستن این قاب نیز باید توجه بسیار زیادی داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است موجب شکسته شدن خارهای قاب شوید.

کمبود گاز کولر

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ شود، کمبود گاز در دستگاه است. مقدار گاز موجود در کولر گازی تاثیر زیادی در سیکل سرمایشی آن داشته و اگر میزان آن از استاندارد در نظر گرفته شده باشد، عملکرد آن را مختل و باعث یخ زدگی کمپرسور می‎شود که موجب خاموشی دستگاه می‌شود. پس از خاموش شدن دستگاه، یخ‌های آب شده داخل ناودانی پنل کولر گازی جمع می‎شود و پس از آن در صورت عدم تخلیه، موجب سرریز شدن آب از اسپیلت می‎شود.

عایق نبودن لوله‌های کولر گازی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب نشت آب از کولر گازی شود، عایق نبودن لوله‌های انتقال آب درون دستگاه است. خنک بودن دستگاه، باعث جذب رطوبت می‌شود و در صورتی که لوله‌های شما به درستی عایق نباشند، ممکن است به این مشکل مواجه شوید.

عدم قرار گرفتن لوله تخلیه در جای مناسب خود

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ شود، قرارگیری نامناسب لوله تخلیه در جای خود است که باید به سرعت آن را تعمیر کرد. از جمله دلایل این مشکل نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

*تا خوردن

*مسدود شدن لوله: گرد و غبار، لجن، خاک و ... می‌توانند باعث بسته شدن این لوله شوند

*جمع شدن آب در سطح

*عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه

 

سخن پایانی

در این مطلب مواردی که می‌تواند موجب آبریزی از پنل کولر گازی سامسونگ شود را بررسی کردیم. دقت داشته باشید که موارد دیگری نیز ممکن است باعث این مشکل شوند؛ اما در این مطلب تنها برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کردیم. البته لازم به ذکر است که معمولا تعمیر این مشکل باید به صورت تخصصی انجام شود و در صورتی که دانش فنی کافی نداشته باشید، ممکن است به قطعات دیگر دستگاه نیز آسیب وارد کنید و بهتر از با تعمیرگاه های مجاز و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی سامسونگ مانند نمایندگی تعمیر سامسونگ دیبا پشتیبان تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.