در این مقاله شما را با انواع وسواس و راه‌های مقابله با آن آشنا می‌کنیم. اما برای شناخت انواع وسواس ابتدا باید بدانیم که وسواس چیست؟ وسواس یک نوع اختلال روانشناختی است که همه گروه‌های سنی ممکن است با آن مواجه شوند. این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در چرخه‌ای از افکار و اعمال گرفتار می‌شود.

از مدل‌های مختلف وسواس افکار، تصویرها و میل‌های ناخواسته و مزاحمی هستند که باعث ایجاد اضطراب شدید می‌شوند. اعمال وسواسی هم رفتارهایی هستند که فرد وسواسی برای رهایی از این افکار و کاهش اضطرابش انجام می‌دهد. تعداد زیادی از مردم برخی از انواع وسواس را تجربه کرده‌اند اما تعداد کمی از آن‌ها نیاز به درمان دارند.

این وسواس‌های شدید باید حتما به کمک یک روانشناس مورد بررسی قرار بگیرد. با شیوع بیماری کرونا و افزایش شمار جانباختگان در روزهای اخیر مراجعه حضوری به مطب‌های پزشکی سخت و نگران‌ کننده‌ است.‌ به همین دلیل استفاده از سیستم‌های آنلاین پزشکی بسیار رواج پیدا کرده است. مشاوره روانشناسی تلفنی دکتر ساینا یکی از بهترین مراجع برای مشاوره آنلاین و بدون حضور در مطب پزشکان است. این مجموعه با داشتن بهترین روانشناسان و پزشکان ایران به صورت ۲۴ ساعته در خدمت شما است.

با دلایل ابتلا به انواع وسواس آشنا شوید

هرچند نمی‌توان دلایل مشخصی برای ابتلا به انواع وسواس برشمرد، اما به طور کلی موارد زیر تاثیر زیادی در ابتلا به این اختلال دارند:

  • تغییرات جسمی و بدنی
  • محیط زندگی
  • کمبود سروتونین
  • سابقه خانوادگی
  • اضطراب زیاد

انواع وسواس و راه‌های کنترل آن‌ها را بشناسید1

دو دسته‌بندی کلی از وسواس وجود دارد

هنگام بررسی انواع وسواس به اختلالات گسترده‌ای برخورد می‌کنیم. اختلال بدریخت انگاری بدن، اختلال ذخیره‌سازی، اختلال کندن مو، اختلال خراشیدن پوست و اختلالات ناشی از مواد مخدر یا داروها چند نمونه از انواع وسواس‌اند. طبق ملاک‌های تشخیصی این اختلالات به طور کلی در دو دسته‌بندی فکری و عملی قرار می‌گیرند. ویژگی اصلی این اختلالات که عموما از ۱۴ سالگی آغاز می‌شوند، وجود غیر عادی افکار یا نیاز به انجام رفتارهای غیر معمول است.

نشانه‌های وسواس فکری را بدانید

وسواس فکری یکی از انواع وسواس است که انواع زیادی از اختلالات را شامل می‌شود. انواع وسواس فکری با افکار، تمایلات و یا تصوراتی مکرر و پایدار به صورت مزاحم و ناخواسته در ذهن شخص وجود دارند. نشانه‌های وسواس فکری شامل موارد زیر می‌شود:

  • افکار آلوده و آزار دهنده
  • تصور کردن اتفاقات ناگوار یا صحنه‌های خشونت‌بار و هولناک به صورت مکرر
  • تمایل آسیب زدن به خود یا دیگران

اگر شدت و میزان این افکار به قدری زیاد باشند که روند زندگی فرد را مختل کند نگران‌کننده است. تمام این افکار ممکن است در دوره‌ای برای بعضی از افراد بنابر شرایطی که در آن حضور دارند ایجاد شوند. حضور دائمی این افکار و شدت زیاد آن می‌تواند دلیلی جدی برای مراجعه به روانشناس باشد. اگر شما هم از کسانی هستید که برای مراجعه حضوری به روانشناس راحت نیستید می‌توانید از سامانه آنلاین دکتر ساینا استفاده کنید. این مجموعه با بهترین روانشناس‌های کشور به شما برای درمان انواع وسواس کمک می‌کند. برای ارتباط با بهترین رواشناسان اینجا را کلیک کنید.

وسواس عملی شامل مورد زیر است

رفتارهای تکراری مثل شستن مکرر دست، رعایت بیش از حد نظم، وارسی کردن مرتب فعالیت های ذهنی مثل دعا کردن به صورت مکرر، شمردن بی‌دلیل، تکرار آهسته کلمات در سکوت

فرد مبتلا به انواع وسواس عملی احساس می‌کند که مجبور به انجام رفتارهایی است. او در حقیقت این رفتارها را برای کاهش اضطراب یا ناراحتی ناشی از این نگرانی‌ها انجام می‌دهد. این اعمال تا زمانی که فرد احساس کند همه چیز رو به راه است و اضطراب و نگرانی او تسکین یافته ادامه پیدا می‌کند. انواع وسواس عملی و حتی فکری باعث اختلال در کارکردهای اجتماعی افراد می‌شود و آن‌ها را گوشه‌گیر و تنها می‌کند. اگر شما هم با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند همین حالا وارد سایت www.drsaina.com شوید و با روانشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.

انواع وسواس و راه‌های کنترل آن‌ها را بشناسید2

انواع وسواس فکری و عملی قابل درمان‌اند

اولین قدم در درمان انواع وسواس پذیرفتن آن توسط بیمار است. بسیاری از این بیماران رفتارهای خود را طبیعی می‌دانند و برای آن‌ها بهانه می‌تراشند. با پذیرفتن انواع وسواسی که فرد به آن مبتلا است مراجعه به روانشناس در گام بعدی قرار می‌گیرد.

بعضی از بیماران با روان‌درمانی بهبود پیدا می‌کنند و تعدادی که شدت اختلالات بیشتری دارند نیاز به دارو درمانی هم دارند. در موارد شدیدتر نیاز به شوک درمانی هم مطرح می‌شود. بعضی از این اختلالات روند پیش‌رونده دارند و ممکن است به مرور زمان درمانشان سخت‌تر شود. پس همین حالا برای رهایی از این اختلالات و داشتن آرامش اقدام کنید و به صفحه مشاوره روانشناسی تلفنی دکتر ساینا از طریق لینک زیر سر بزنید.

https://www.drsaina.com/ConsultationPhoneCall_1_779/مشاوره-روانشناسی-تلفنی/

با دکتر ساینا به راحتی بهترین روانشناسان کشور را پیدا کنید

مجموعه دکتر ساینا با بیش از ۴۵۰ پزشک در ۴۴ رشته تخصصی آماده خدمت‌رسانی به شماست. هر کدام از این پزشک‌ها توسط کمیته تایید دکتر ساینا مورد تایید قرار گرفته‌اند. خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی دکتر ساینا به صورت تماس تلفنی صورت می‌گیرد. انتخاب روانشناس آنلاین انجام می‌شود و پس از پرداخت هزینه مشاوره تا ۳ ساعت آینده روانشناسان با شما تماس می‌گیرد.

یکی از محاسن این روش رو در رو نبودن شما با روانشناس است. تعداد زیادی از افراد در هنگام مراجعه حضوری به روانشناس دچار اضطراب و خجالت می‌شوند. با مشاوره تلفنی دکتر ساینا این خجالت و حس نگرانی کاهش پیدا می‌کند. همچنین دکتر ساینا تضمین می‌کن که در صورت عدم رضایت شما از مشاوره تمام مبلغ پرداختی را به شما برگرداند. بنابراین نگران نباشید و همین حالا سلامت برای سلامت روان خود دست به کار شوید.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.