همزمان با افزایش قیمت خودروها و افزایش تقاضا برای خرید و فروش خودرو، کلاه‌برداری‌ها و روش های مختلف آن نیز در بازار خری دو فروش خودرو به شدت افزایش یافته است. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که خودروهای تصادفی به‌جای خودروهای سالم به خریدار معرفی می‌گردد.

همزمان با افزایش قیمت خودروها و افزایش تقاضا برای خرید و فروش خودرو، کلاه‌برداری‌ها و روش های مختلف آن نیز در بازار خری دو فروش خودرو به شدت افزایش یافته است. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که خودروهای تصادفی به‌جای خودروهای سالم به خریدار معرفی می‌گردد. طبق تجربه 7ساله کارشناسان همراه مکانیک مشخص شده است که بیش از 75 درصد خودروهای موجود در بازار خریدوفروش خودروهای دست‌دوم حداقل یک ایراد فنی یا بدنه دارند، که فروشندگان معمولا آن را مخفی می‌کنند. علاوه بر این در مواردی دیده‌شده است که برخی از قطعات بنیادی فنی خودرو وجود ندارد و فروشنده سعی کرده آن را مخفی نماید. شاید خیلی تعجب کنید اگر بشنوید که خودروی چپ کرده ای در بازار خریدوفروش خودرو به عنوان یک خودروی صفر کیلومتر معرفی‌شده بود.

بنابراین بهتر است پیش از تحویل هرگونه خودروی صفر کیلومتر و یا کارکرده حتماً از خدمت کارشناسی خودرو دست دوم و کارکرده در محل استفاده کنید تا دچار ضرر و زیان‌های مالی و سرگردانی در راهروهای دادگاه‌ها نشوید.

 

کارشناسی پیش از خرید خودرو واجب است نه مستحب!

ازآنجایی‌که ترفندهای صافکاری نقاشی و یا تعویض قطعات روز به روز در حال پیشرفت است، ممکن است مواردی در خودرو وجود داشته باشد که شما به راحتی نتوانید آن‌ها را تشخیص دهید. بنابراین بهترین و منطقی‌ترین راه استفاده از کارشناسان تخصصی هر خودرو برای کارشناسی پیش از خرید خواهد بود. همچنین علاوه بر بحث تصادفات، رنگ‌شدگی، تعویض قطعات و مسائلی از این دست، در برخی از موارد دیده می‌شود که میزان کیلومتر و کارکرد خودرو با شرایط واقعی مطابقت ندارد؛ و به‌اصطلاح کیلومتر خودرو کم شده است. این موارد هر کدام می‌توانند تفاوت مبلغ‌های چندین میلیون تومانی را در خرید و فروش ایجاد نمایند. درصورتی‌که پس از خرید خودرو با چنین مواردی روبرو شوید به‌احتمال زیاد دچار ضرر و زیان چشمگیری خواهید شد. در این شرایط ممکن است برای گرفتن حق خود مجبور شوید راه دادگاه‌ها را در پیش بگیرید. ازآنجایی‌که در برخی از موارد و مشکلات در خودروهای صفر کیلومتر تحویلی از طرف نمایندگی‌ها نیز دیده می‌شود می‌توان گفت که استفاده از کارشناسی پیش از خرید یکی از الزاماتی است که امروزه در مورد خرید خودروهای صفر کیلومتر نیز قوت یافته است.

 

یک کارشناسی تخصصی و حرفه‌ای خودرو شامل بخش‌های مختلفی خواهد شد که به کلی باید تمامی موارد و قطعات خودرو را در بربگیرد. به طور کلی می‌توان گفت که کارشناسی خودرو به سه بخش کارشناسی خود را برای بدنه، کارشناسی فنی موتور و جعبه‌دنده و همچنین تست رانندگی،آپشن و تجهیزات تقسیم خواهد شد.

کارشناسی خودرو برای بدنه

کارشناسی خودرو در بخش بدنه شامل سه قسمت عمده خواهد شد. در قسمت اول خودرو برای سالم بودن شاسی و ستون‌ها بررسی خواهد شد. در صورتیکه شاسی و ستون‌ها سالم باشد، رنگ‌شدگی و یا تعویض قطعات بدنه تست می‌شود. هر یک از این موارد می‌تواند افت قیمت مشخصی را در قیمت خرید خودرو ایجاد نماید؛ بنابراین بسیار ضروری است که تمامی این موارد با دید تخصصی و حرفه‌ای بررسی و مشخص شود.

تشخیص رنگ خودرو به روش‌های مختلف انجام می‌شود. معمولاً استاد نقاش‌ها و روش های سنتی آن‌ها شامل دیدن رنگ خودرو در زاویه‌های نوری مختلف است، اما این روش خطای بسیار زیادی خواهد داشت. روش دوم استفاده از قلم مغناطیسی است که می‌تواند تا حدودی ضخامت رنگ و یا بتونه احتمالی آن را بررسی نماید، اما این روش نیز نسبت به روش‌های دیگر دارای خطا خواهد بود. بهترین روش برای تشخیص رنگ‌شدگی و یا بتونه در قسمت‌های زیر رنگ را می‌توان روش استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال دانست. این روش که به راحتی می‌تواند حتی پاشیده شدن کیلر بر روی رنگ خودرو را تشخیص دهد میزان ریسک شما را در کارشناسی خودرو کاهش خواهد داد.

با استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال و همچنین دقت به موم کشی ها و پیچ های نقاط اتصال قطعات مختلف در بدنه کارشناسان فنی می‌توانند تشخیص دهند که برخی از قطعات خودرو تعویض شده اند.

کارشناسی

 

کارشناسی فنی شامل موتور و گیربکس

بخش‌های فنی خودرو اگرچه امکان تعمیر دارند، اما ممکن است درصورتی‌که مسائل و مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشند هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کنند. بنابراین بهتر است پیش از خرید خودرو با کارشناسی آن‌ها را مشخص نمایید برای مثال درصورتی‌که پیشرانه یک خودرو مشکل پیستون و یا سوپاپ داشته باشد با هزینه‌های بسیار گزافی برای تعمیر آن روبرو خواهید شد.

یکی دیگر از قسمت‌هایی فنی خودرو که با حساسیت بسیار بالایی نیز روبرو است را می‌توان جعبه‌دنده یا همان گیربکس دانست که راننده‌های عادی به راحتی نمی‌توانند سلامت آن را تشخیص دهند. بنابراین بهتر است برای تشخیص مشکلات گیربکس آن را توسط کارشناس حرفه‌ای پیش از خرید خودرو کارشناسی نمایید.

بخش سوم در کارشناسی فنی خودرو را قسمت جلوبندی خودرو تشکیل می‌دهد. در این بخش قسمت‌های مختلف زیر و بند خودرو به طور کامل بررسی و در تست رانندگی چک خواهند شد. پس از قسمت سوم قسمت دیگری نیز وجود دارد که آن را میتوان تست بخش‌های مختلف خودرو توسط دستگاه دیاگ دانست. در تست دستگاه دیاگ بسیاری از خطاهای خودرو مشخص خواهد شد، برای مثال درصورتی‌که ترمز abs خودرو به‌خوبی عمل نکند در این قسمت خطای آن مشخص خواهد بود.

تست رانندگی و تجهیزات

در آخرین مرحله از کارشناسی خودرو تست رانندگی به همراه تست تجهیزات و آپشن های خودرو مطرح خواهد بود. خودروهای امروزی به دلیل دارا بودن آپشن های متعددی که دارند نیاز به کارشناسی و تست و بررسی کامل خواهند داشت. بنابراین این خودرو پس از بررسی‌های قبلی در تست رانندگی و تست تجهیزات بررسی خواهد شد. دقت داشته باشید تنوع آپشن ها و عملکرد خودروهای امروزی در رانندگی باعث شده است فقط افرادی قادر به بررسی خودرو باشند که به‌تمامی موارد خودرو آشنایی کامل دارند.

کارشناسی خودرو تخصصی در محل، حلقه گم شده معاملات خودرویی

برای انجام کارشناسی خودرو در محل می‌توانید با مراجعه به وبسایت همراه مکانیک درخواست خود را ثبت نمایید. در این مرحله پس از تماس و تعیین زمان برای مراجعه کارشناس، کارشناسی خودرو در محل تعیین‌شده شما انجام می‌شود. پس از اتمام کارشناسی تخصصی خودرو، برگه کارشناسی به همراه مهر و امضا کارشناس به شما تحویل خواهد شد.

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.