تست‌های تعیین‌کننده ضریب هوشی، در ابتدایی‌ترین سطح خود، برای اندازه‌گیری هوش انسان‌ها طراحی شده‌اند. در حالی که اکثر مردم با مفهوم ضریب هوشی آشنا هستند، ممکن است با نحوه ایفای نقش آن در روند ارزیابی قبل از استخدام، کمتر آشنا باشند.

تست‌های تعیین‌کننده ضریب هوشی، در ابتدایی‌ترین سطح خود، برای اندازه‌گیری هوش انسان‌ها طراحی شده‌اند. در حالی که اکثر مردم با مفهوم ضریب هوشی آشنا هستند، ممکن است با نحوه ایفای نقش آن در روند ارزیابی قبل از استخدام، کمتر آشنا باشند.

ضریب هوشی  یا همان IQ که مخفف کلمه انگلیسی Intelligent Quotient است، در اوایل دهه ۱۹۰۰ به‌عنوان روشی استاندارد برای اندازه‌گیری هوش، ایجاد شد. محققان از طریق ضریب هوشی، در صدد ارزیابی هوش ذاتی بودند. به این معنی که نتایج تست ضریب هوشی در سنین مختلف، حتی از کودکی تا بزرگسالی تفاوت زیادی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، نمره‌ای که از این تست در ۱۰سالگی می‌گیرید؛ با نمره‌ای که در سن ۳۰سالگی کسب می‌کنید؛ نباید بسیار متفاوت باشند. به همین دلیل، عواملی مانند آموزش، اتفاقات زندگی یا وضعیت اقتصادی باید تأثیر کمتری در نتایج داشته باشند.

با این حال، تست‌های تعیین IQ معمولا به‌عنوان آزمون اصلی استخدام، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. درعوض، بیشتر کارفرمایان برای پیش‌بینی موفقیت کارمندان، تست‌های استعدادیابی شناختی را طراحی و تأیید می‌کنند. هر دو تست‌های تعیین ضریب هوشی و استعدادیابی شناختی؛ مهارت‌های تفکر انتقادی، توانایی یادگیری و مهارت‌های حل مسئله را اندازه‌گیری می‌کنند. از این نظر، تست‌های استعدادیابی با آزمون تعیین ضریب هوشی مشترک است. یکی از این تست‌ها، تست ریون است که در سایت کاربوم به‌همراه پاسخنامه تست هوش ریون می‌توانید آن را در کنار انواع تست شخصیت شناسی آنلاین مشاهده کنید.

اما تست‌های استعدادیابی، موارد دیگری را نیز که معمولا جزء هوش یا ضریب هوشی محسوب نمی‌شوند؛ مانند توجه به جزئیات و مهارت‌های ارتباطی، اندازه‌گیری می‌کنند. این مهارت‌ها، برای برخی از مشاغل مهم هستند؛ اما برای روان‌شناسان، ابزاری اساسی برای سنجش هوش تلقی نمی‌شوند. هر دو تست تعیین ضریب هوشی و استعدادیابی، در هربار سنجش در سن بزرگسالی، نتایج یکسانی را تولید می‌کنند. به عبارت دیگر، نتایج این تست‌ها قابل اعتماد و ثابت هستند.

واضح است که چرا توانایی‌های اندازه‌گیری شده توسط این تست‌ها در هنگام ارزیابی متقاضیان احتمالی مشاغل، مفید هستند؛ زیرا آنها نشان‌گر این هستند که کارمندان جدید چگونه می‌توانند آموزش ببینند و از بقیه برتری داشته باشد و در هر موقعیتی، عملکردی درخشان داشته باشند.

در حقیقت، تست‌های استعدادیابی شناختی، در پیش‌بینی عملکرد شغلی نسبت به سایر معیارهای استخدام رایج، به‌طور قابل توجهی برتری دارند. به‌عنوان مثال، تست‌های استعدادیابی، ۲ برابر مصاحبه شغلی، ۳ برابر تجارب کسب‌شده و ۴ برابر سطح تحصیلات، قابل استنادتر هستند. درنتیجه، برای کارجویان هم لازم است قبل از اینکه وارد فرایند استخدام شوند، با این آزمون‌ها آشنایی کامل پیدا کنند و پس از آن می‌توانند در اینجا از جدیدترین آگهی ‌های استخدام مطلع شوند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.