محسن جعفری نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خشکسالی ، کم بارشی های اخیر، عدم رعایت حق آب ها و برداشت های بی رویه آب توسط کشاورزان و بهره برداران حاشیه رودخانه بشار باعث کاهش دبی آب این رودخانه شده است.
وی کاهش دبی آب را تهدیدی برای زیست در آن دانست و افزود: اگر تدابیر منطقی اندیشیده نشود شاهد فجایع زیست محیطی در رودخانه بشار خواهیم بود.
جعفری نژاد بیان کرد: ارائه مستندات و گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست سبب به تصویب رسیدن ممنوعیت کشت بهاره و پاییزه در حاشیه رودخانه بشار شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین الزام شده که در این زمینه تدابیر لازم توسط دستگاه های متولی آب منطقه ای و جهاد کشاورزی اندیشیده شود.
جعفری نژاد تصریح کرد: سنگ شکن های حاشیه رودخانه بشار یاسوج یکی از تهدیدات بالقوه برای رودخانه بشار به شمار می رود.
وی گفت: وجود سنگ شکن ها در حاشیه این رودخانه، برداشت از بستر و ورود پساب آن ها به رودخانه از دیگر تهدیدات برای زیست در آن به شمار می رود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی رودخانه بشار را از اولویت های محیط زیست استان بر شمرد و عنوان کرد: پیگیر مصوبه های جلسه های ساماندهی رودخانه بشار به ریاست معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار و دبیری حفاظت محیط زیست استان تا حصول نتیجه خواهیم بود.
وی افزود: محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد روزانه وضعیت رودخانه بشار یاسوج را رصد و پایش می کند.
براساس مصوبه هیات دولت مقرر شده بود که هیچ گونه محصولات آب بر در کنار و بستر حریم رودخانه بشار کشت نشود اما به سبب سهل انگاری متولیان امر خسارات زیادی به آبزیان این رودخانه وارد شده است.
رود بشار بویراحمد (یاسوج) از جنوب شرقی بویراحمد علیا و از کوه‌های اردکان و ممسنی در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به سوی شمال شرقی بویراحمد سفلی پیش می‌رود. سرچشمه‌های اصلی این رود، نهرهای گنجگون تیز آب و تنگ سرخ است.
این رودخانه که بیشتر در شرق و شمال شرقی کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد، ‌در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند.
پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالی دنا، از شمال مناطق بویر احمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد و به سوی خلیج‌ فارس سرازیر می‌شود.
با توجه به پایین آمدن دبی آب رودخانه بشار و خشک شدن آب آن، هم اینک بندهای انحرافی این رودخانه بازگشایی شده اند و رودخانه بشار یاسوج در حال آبگیری مجدد است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.