به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: تنش کنونی آب در کهگیلویه و بویراحمد حاصل فقدان برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی افزود: به منظور مدیریت تنش آبی این استان نیاز است که طرح جامع منابع آبی هر شهرستان با راه کارهای فنی و مناسب به تفکیک تدوین شوند به طوری که نقشه راه آب کهگیلویه و بویراحمد معین باشد.
احمدی بیان کرد: موضوع مدیریت آب در این دوره زمانی بسیار ضروری است و باید با برنامه ریزی متناسب همه به ویژه روستاییان از نعمت آب آشامیدنی بهره مند شوند.
وی با اشاره به عملیات آبرسانی به باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نیاز است که سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در راستای اجاره تانکر برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به کشاورزان تمام توان خود را به کار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اکنون با مالکان 12 دستگاه تانکر برای آب رسانی به باغ‌های استان تفاهم نامه منعقد شده و در مرحله انتظار تأمین اعتبار برای آغاز آبرسانی سیار به باغ‌ها است.
تاج الدینی افزود: مجموع باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد 43 هزار هکتار است که با توجه به خشک سالی‌های اخیر، برای جلوگیری از خشک شدن باغ‌ها، آب رسانی به باغ‌ها با تانکر ضروری است.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اینک مدیریت منابع آبی در چهار شهر دارای تنش آبی کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج، مادوان، دیشموک و باشت در حال اجراست.
سال گذشته 6 شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، مادوان، سوق، دیشموک، چیتاب و لنده دارای تنش آبی بودند.
علی لدنی نژاد تصریح کرد: فاز اول تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج تا پایان مرداد ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: طی چند ماه اخیر در راستای مدیریت تنش آبی در باشت، 2 حلقه چاه کشاورزی وارد مدار بهره برداری این شهر شد.
لدنی نژاد بیان کرد: هم اینک با توجه به کم بارشی و خشک شدن چشمه‌ها، 231 روستای این استان به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 160 هزار مشترک آب و 38 هزار مشترک فاضلاب و حجم آب تولیدی آن به طور سالانه حدود 38 میلیون مترمکعب است.
به گفته کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
بهره مند اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت 483، یاسوج 422.2، لیکک 311.1، دهدشت 283.4، دوگنبدان 179.3 و منطقه امامزاده جعفر گچساران 176.8 میلیمتر بوده است.
بر اساس آخرین آمارها میانگین بارندگی بلندمدت در یاسوج 804.2، سی سخت 686.6، دوگنبدان 430.2، دهدشت 491.4، لیکک 358.9 و منطقه امامزاده جعفر گچساران نیز 423.7 میلیمتر است.
کهگیلویه و بویراحمد که یک دوره خشکسالی را تجربه می‌کند 160 هزار هکتار زمین زراعی و 2 میلیون واحد دامی دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.