محسن جعفری نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با پیگیری های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و همکاری معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بحران و آب منطقه ای استان در نهایت آب رودخانه بشار یاسوج باز شد.
وی افزود: برداشت های بی رویه و غیر اصولی، ایجاد بندهای انحرافی در مسیر رودخانه سبب کاهش آب این رودخانه در حدفاصل پل مختار تا پلیس راه یاسوج اصفهان شده بود.
جعفری نژاد بیان کرد: در اوایل مرداد سال جاری دبی آب رودخانه به شدت پایین آمد و تداوم این کاهش سبب وارد شدن صدماتی جبران ناپذیری به زیست در این رودخانه می شد.
وی عنوان کرد: خشکسالی ، کم بارشی های اخیر، رعایت نکردن حق آبه ها از طرف کشاورزان و استفاده کنندگان حاشیه رودخانه سبب کاهش دبی آب و در نتیجه تهدید زندگی در رودخانه بشار شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان به منظور جلوگیری از هر گونه تجاوزی به حریم این رودخانه و برداشت غیر اصولی، به صورت شبانه روزی این منطقه را پایش خواهد کرد.
وی ابراز داشت: حق آبه کشاورزان حاشیه رودخانه و تمامی کسانی که به نحوی از آب رودخانه استفاده می کنند باید براساس وضع موجود تعریف شود که علاوه بر استفاده بهره بردار به آبزیان آسیبی نرسد.
رود بشار بویراحمد (یاسوج) از جنوب شرقی بویراحمد علیا و از کوه‌های اردکان و ممسنی در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به سوی شمال شرقی بویراحمد سفلی پیش می‌رود. سرچشمه‌های اصلی این رود، نهرهای گنجگون تیز آب و تنگ سرخ است.
این رودخانه که بیشتر در شرق و شمال شرقی کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد، ‌در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند.
پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالی دنا، از شمال مناطق بویر احمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد و به سوی خلیج‌ فارس سرازیر می‌شود.
1662/9868/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.