اصغر لشنی زادگان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 2 راه پیش رو در کشور و کهگیلویه و بویراحمد شامل خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برای نفت و گاز است.
وی افزود: محصولات پتروشیمی در رأس صادرات غیرنفتی کشور قرار دارد و در حوزه پتروشیمی نیز در برنامه ششم حدود 100 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری شود و تا پایان برنامه نیز حدود 50 تا 60 میلیارد دلار صادرات از محصولات پتروشیمی داشت.
عضو هیأت علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: یکی از برنامه های مهم دولت برای رسیدن به این میزان صادرات ساخت پتروشیمی در مناطق مختلف کشور است و می توان از چنین فرصتی برای کمک به توسعه صادرات استان استفاده بهینه کرد.
لشنی زادگان عنوان کرد: پتروشیمی بویراحمد جزو صنایع بالادستی پتروشیمی های مناطق همجوار کهگیلویه و بویراحمد است و صنایع پایین دستی متعددی در کنار آن شکل می گیرد.
وی ابراز داشت: نباید مردم و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انتظار داشته باشند که پتروشیمی بویراحمد تمامی مشکلات اشتغال استان را حل کند.
عضو هیأت علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج گفت: آنچه مشکلات اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را تا حدودی برطرف می کند صنایع پایین دستی پتروشیمی بویراحمد است به طوری که ایجاد شغل در آن برخلاف صایع بالادستی با هزینه های اندک امکان پذیر خواهد بود.
لشنی زادگان اظهار داشت: سرمایه گذاری پتروشیمی بویراحمد با قیمت فعلی دلار حدود 200 هزار میلیارد ریال است و یکی از شرط های لازم برای حرکت کهگیلویه و بویراحمد به سوی توسعه انجام چنین سرمایه گذاری هایی است.
وی افزود: بخش عمده ای از تولیدات پتروشیمی بویراحمد به طور مستقیم صادر می شود و این طرح مهم صنعتی نیز زیرشاخه های متعددی دارد.
عضو هیأت علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: هر صنعت مسائل و مشکلات محیط زیستی خاص خود را دارد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس استانداردهای خودش پایش و بررسی زیست محیطی انجام می دهد.
لشنی زادگان عنوان کرد: برنامه دولت توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی آنهاست و پتروشیمی بویراحمد نیز هدیه مهم وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.
وی ابراز داشت: باید مزیت های نسبی کشور شامل نفت و گاز در زمینه ایجاد صنایع در نظر گرفته شود.
لشنی زادگان گفت: تمامی موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران از جمله معارضات اجتماعی و بروکراسی اداری در دیگر استان های کشور به سهولت برداشته می شود حال آنکه در کهگیلویه و بویراحمد اینگونه نیست.
علی مرادی رئیس بسیج اساتید دانشگاه یاسوج نیز گفت: این نشست سیاسی نبوده بلکه هدف از برگزاری آن اقناع افکار عمومی در مورد اهمیت و ضرورت ساخت پتروشیمی بویراحمد است.
مجوز ساخت پتروشیمی بویراحمد در منطقه سقاوه بخش مارگون از توابع این شهرستان در سفر اسفند سال 1395 معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به کهگیلویه و بویراحمد و در زمینی به مساحت 90 هکتار صادر شد.
میزان سرمایه گذاری این طرح صنعتی افزون بر 72 هزار میلیارد ریال است که از طریق فاینانس خارجی تأمین می شود. .
ظرفیت تولید سالانه آن افزون بر 2 میلیون و 800 هزار تن است و خوراک آن نیز گاز طبیعی بوده که از خطوط لوله گاز سراسری واقع در فاصله یک و نیم کیلومتری این طرح صنعتی تأمین می شود.
پتروشیمی بویراحمد پس از افتتاح می تواند سالانه 121 هزار تن بنزین پیرولیز، 59 هزار تن گاز مایع، 20 هزار تن اتیلن، 501 هزار تن پروپیلن، 501 هزار تن پلی پروپیلن، 60 هزار تن انیدرید مالئیک و یک میلیون و 600 هزار تن متانول تولید کند.
میزان خوراک مورد نیاز آن در سال سه میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.
یک هزار و 300 شغل مستقیم در زمان بهره برداری از پتروشیمی بویراحمد و حدود پنج هزار شغل نیز در زمان ساخت آن ایجاد خواهد شد.
با اجرای صنایع پایین دستی میزان اشتغالزایی آن به حدود هشت هزار نفر می رسد.
بخش مارگون به مرکزیت شهر مارگون از توابع شهرستان بویراحمد با جمعیتی افزون بر 26 هزار نفر در 50 کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.