به گزارش ایرنا، عبدالله بهمنش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرما و با افزایش جمعیت کنه ها، صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علائم خاصی ندارد و به صورت یک تب زودگذر دیده می شود، افزود: بنابراین تشخیص آن در دام ها بسیار مشکل است اما در جمعیت انسانی این بیماری با درصد کشتار بالا می تواند مخاطرات زیادی ایجاد کند.
بهمنش تصریح کرد: این بیماری از طریق گزش کنه، ذبح دام، ترشحات و خون دام و تماس گوشت تازه ذبح شده با زخم بدن انسان می تواند منتقل شود.
وی عنوان کرد: در راستای کنترل این بیماری و کاهش جمعیت کنه ها در سال 96 در این استان حدود 653 هزار رأس دام سنگین و سبک و بیش از 660 هزار مترمربع از جایگاه های نگهداری دام در مناطق روستایی و عشایری استان سمپاشی شده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کشتار غیرمجاز دام به ویزه در فصل گرما یکی از عوامل مهم بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو بوده و در هر نقطه‌ای که کشتار غیرمجاز دام انجام شود ممکن است این بیماری شیوع پیدا کند.
وی بیان کرد: مردم این استان برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو گوشت قرمز را قبل از مصرف در دمای 24 درجه سانتی‌گراد زیر صفر یخچال و یا کشتارگاه فریز کنند تا این بیماری خطرناک از بین برود.
ویروس بیماری خطرناک و کشنده تب کریمه کنگو از طریق «کَنه» به دام منتقل شده و جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 6 کشتارگاه در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت و لنده است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.