پایتخت طبیعت ایران، یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین مناطق سرزمین ایران محسوب می‌شود.
طبیعت ناب و چشم نوازی که میان رشته کوه زاگرس جا خوش کرده، دل هر بیننده‌ای را می‌رباید. ایران زمین را جز معدود کشورهای چهارفصل دنیا می‌دانند که سبزی و طراوت بهار، گرما و لطافت تابستان، زردی و خزان پاییز و سوز سرمای زمستان را به همدیگر و در طول یک سال از سر می‌گذارند.

گذر چهار فصل را در کهگیلویه و بویراحمد به عینه می‌توان دید و با تمام وجود لمس کرد. این استان که در جنوبی غربی ایران واقع شده جشنواره‌ای از کوه دشت، رودخانه، جنگل، چشمه و آبشار است که با رنگین کمانی از گل‌های زیبا فرش شده است.

در یک سوی این استان آب و هوایی سردسیری را می‌توان یافت و در سوی دیگر شهرهایی با اقلیم گرمسیری قرار گرفته‌اند. استان کهگیلویه و بویراحمد به اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، خوزستان محدود شده و به عنوان شاهراه شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته می‌شود.

در روزهایی که گل‌های بهاری در مناطقی مانند گچساران، باشت، چرام و لنده سر از خاک برآورده‌اند، در مناطق سردسیری برف کوه‌ها و دشت‌ها را به رنگ سفید نقاشی کرده است. حیرت انگیز این که با طی مسافتی در کمتر از یک ساعت می‌توانید هر دو آب و هوا را تجربه کنید.

زیبایی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با جاذبه های تاریخی این منطقه پیونده خورده و جذابیت آن را صد چندان کرده است. قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بریم، بلاد شاپور، چارطاقی خیرآباد، باغ توریستی چشمه بلقیس چرام، آبشارهای تنگه تامرادی تنگه مهریان، تنگ سولک بهمئی، بقعه امامزاده بی‌بی‌حکیمه، شهر زیبایی سی سخت و ...تمدن کهن این استان را فریاد می‌زنند.
بخش عظیمی از عشایر ایران زمین با شیوه زندگی منحصر به فرد ییلاقی و قشلاقی خود در کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند. که این چادرنشینان خود به جاذبه‌ای توریستی تبدیل شده است و هر ساله گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کنند.

یاسوج هرچند در جنوب ایران قرارگرفته اما بخشی از این استان، آب و هوایی نزدیک به شمال کشور دارد. یاسوج یا یاسیج در زبان، محلی است که گل‌های یاس فراوانی در آن می‌روید.

این منطقه شگفت انگیز می‌تواند مقصدی رؤیایی برای دوستداران طبیعت باشد که می‌خواهند به دور از معمارهای سنتی و نوین شهری در کنار رودی بیاسیند و از ترکیب صدای پرندگان با حرکت آب لذت ببرند.
6110/7535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.