رسول فرهادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود کاهش میزان بارندگی ، آب آشامیدنی مورد نیاز استان های جنوبی کشور در شرایطی که تا 2 ساله آینده بارندگی صورت نگیرد در سد کوثر قابل مدیریت است.
وی بیان کرد: اولویت اصلی مدیریت آب سد کوثر تامین آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد و استان های جنوبی است و نیازهای زیست محیطی، کشاورزی و صنعت در مراحل بعدی قرار دارد.
فرهادی گفت: امسال با مدیریت مصرف آب کشاورزی و تلاش برای کاهش تولید محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد ،رهاسازی آب سد کوثر با توجه به میزان کاهش ذخیره سد مدیریت شد.
وی بیان کرد: کاهش و تراکنش نامناسب بارندگی های سال زراعی جاری ،باعث کاهش آب پشت سد کوثر شده است.
سد کوثر گچساران آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می کند.
فرهادی گنجایش مخزن سدکوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: ارتفاع این مخزن بتونی از سطح دریا 625متر است.
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصله 60 کیلومتری شمال غرب شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
فرهادی میزان ذخیره آب سد شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد را 200 میلیون متر مکعب برآورد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به پیش بینی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر بارش های مطلوب در فروردین ماه سال آتی حجم ذخیره آب سد کوثر افزایش یابد.
فرهادی گفت: میزان بارندگی امسال به ویژه در مناطق سردسیری نسبت به میانگین بلند مدت 70درصد کاهش یافته است که این امر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را بیشتر کرده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: میزان بارندگی امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا روز 16 اسفند 84 میلیمتر کاهش یافته است.
ولی بهره مند افزود: میانگین بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 175 میلیمتر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 259 میلیمتر ثبت شده بود.
وی تصریح کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری تا روز 16 اسفند در لیکک 195.6، سی سخت 242.6، یاسوج 201.5 دهدشت 186.5، دوگنبدان 116.4 و امامزاده جعفر 108.7میلیمتر گزارش شده است.
میانگین بلند مدت بارندگی در یاسوج 804.2، سی سخت 686.6، دوگنبدان 430.2، دهدشت 491.4، لیکک 358.9 و امامزاده جعفر را 423.7 میلیمتر است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد از خاک کشور نزدیک به 10 درصد از روان آب‌های کشور را در اختیار دارد.
رودخانه‌های فصلی و دائمی کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 400 کیلومتر طول دارند.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.