به گزارش ایرنا، سید محمد کاظم نظری روز شنبه در نشست ستاد کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی پیش آمده زمان کوچ عشایر نسبت به سال‌های گذشته زودتر اعلام شده است.
وی ایجاد امنیت، ارائه خدمات بین راهی، آماده کردن ایل راه‌ها برای عشایر توسط دستگاه‌های متولی را ضرری دانست.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ستاد بحران استان خواست که در زمان بارندگی هنگام کوچ عشایر از آمادگی لازم برخوردار باشد.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز باید نسبت به مسائل درسی دانش آموزان و امتحانات آن‌ها برنامه ریزی لازم را داشته باشد.
نظری تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد معبر عشایر استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا برای تسهیل شدن کوچ عشایر و عدم ازدحام و کمتر آسیب رسیدن به مراتع و منابع ملی و کنترل امنیت، هماهنگی‌های لازم با استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر صورت گیرد.
وی از عشایر استان خواست برای ایجاد امنیت بیشتر و ارائه هرگونه خدمات بهتر کوچ خود را در زمان تعیین شده آغاز کنند تا متولیان امر مانع حرکت کوچ نشوند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 22 هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.
خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
25 اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.
54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
12 درصد از جمعیت استان 713 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار خانوار عشایر هستند.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.