به گزارش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه یاسوج افزود: امروزه رشد بی رویه و بدون ضابطه مراکز علمی و دانشگاه ها یکی از چالش های اساسی در مجموعه آموزش عالی و وزارت علوم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از ماموریت های ذاتی خود فاصله گرفته اند، تصریح کرد: این تصور که در هر کوی و برزنی و هر شهری یک مرکز آموزش عالی و دانشگاهی ایجاد شود و داعیه استقلال هم داشته باشد ، ذهنیت اشتباه ، غیرمعقول و خارج از ضابطه است.
شریعتی نیاسر افزود: این رشد بی رویه مراکز دانشگاهی در شهرهای مختلف به نظر می رسد نه تنها مایه برکت و در راستای حل چالش ها نبوده بلکه در برخی زمینه ها سبب اتلاف سرمایه ، هدررفت نیروها و افزایش شمار بیکاران جامعه شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: امروزه ظرفیت اعتبارات و بودجه دولت به حدی نیست که بیش از چهارمیلیون و 300 هزار دانشجو را متناسب با نیازهای آنها زیر پوشش قرار دهد و دانشگاه ها و مراکز علمی باید با ایجاد مراکز دانش بنیان و تولید ثروت بتوانند علاوه بر رفع نیازهای داخلی خود زمینه توسعه در سایر بخش های تولید را نیز فراهم کنند.
شریعتی نیاسر ادامه داد: البته رویکرد و جهت گیری اساسی دولت به ویژه در سال های اخیر بیشتر در همین راستا متمرکز شده که با همفکری، هم افزایی و جلوگیری از موازی کاری ها و هم پوشانی در لایه های مختلف و در سطوح آموزش عالی هماهنگی ایجاد کند.
وی تجمیع برخی موسسات علمی ،پژوهشی و دانشگاهی و جلوگیری از پراکنش های منفی در سطح دانشگاه ها را از دیگر اولویت های مهم وزارت علوم دانست و گفت: بسیاری از مشکلات و چالش های فراروی جامعه دانشگاهی ناشی از تفکیک قائل شدن بین مراکز مختلف آموزش عالی بوده است.
شریعتی نیاسر افزود: چنانچه در برهه ای از زمان و در دهه 60 تفکیک رشته های پزشکی از رشته های غیرپزشکی در سطح آموزش عالی به صلاح بود، اما مقتضیات زمانی امروز نیز بر ضرورت تلفیق این رشته ها و یکپارچه سازی و حتی مدیریت واحد آموزش عالی در همه رشته ها تاکید دارد.
وی افزایش تعداد ورودی به سمت تحصیلات تکمیلی را از دیگر چالش های فراروی نظام آموزشی دانست و گفت: در حالی که در کشور پیشرفته ای همچون سوئیس نسبت ورودی دانشجویان به تحصیلات تکمیلی کمتر از هفت درصد است ولی در این ایران این رقم حدود 25 درصد است.
وی با بیان اینکه امروزه در سطح کشور رشته های کاردانی به شدت مورد غفلت قرار گرفته اند، گفت: یکی از مکانیسم ها و شروط لازم وزارت علوم برای کمک و پشتیبانی از مراکز آموزش عالی منوط به ایجاد خلاقیت ها، کارایی و انجام ماموریت ها است.
وی افزود: دانشگاه پیام نور تا حدودی نسبت به انجام ماموریت خود موفق عمل کرده و وزارت علوم نیز تاکنون در راستای کمک به این دانشگاه کوتاهی نکرده است.
معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: البته مجموعه آموزش عالی همچنین دستاوردها و موفقیت های بزرگی نیز بدست آورده است.
وی تصریح کرد: باید به داشته ها و ظرفیت های موجود خود افتخار کرد.
شریعتی نیاسر افزود: هم اینک افزون بر سه هزار و 500 مرکز آموزش عالی در سطح کشور فعال و پویا هستند.
وی گفت: در سال های اول انقلاب که حتی برای ورود زنان به عرصه های آموزش عالی سخت گیری و ممانعت می کردند امروزه بیش از 55 درصد شمار دانشجویان در کشور را زنان تشکیل می دهند و حدود 60 درصد در برخی رشته ها نیز زنان بیشتر از مردان در این عرصه مشغول تحصیل هستند.
وی گفت: بیش از 81 هزار استاد فرهیخته در رشته های مختلف اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: جذب اعضای هیات علمی و میزان نسبت دانشگاه به استاد ظرف سال های گذشته به ترتیب حدود 12 و 16درصد رشد داشته است.
در این آیین همچنین احمد عریان به عنوان رئیس جدید دانشگاه یاسوج معرفی و از خدمات محمود رضا رحیمی رئیس پیشین تجلیل شد.
بیش از 6 هزار دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی تا دکتری در دانشگاه یاسوج مشغول تحصیل هستند.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.