به گزارش ایرنا، در شهرهای شمالی استان به ویژه یاسوج و سی سخت اکنون دمای هوا به زیر صفر درجه می رسد و علاقه مندان به کوه و ورزش های زمستانی به این مناطق سفر می کنند.
در حالی که با گذر از گردنه مورگاه در 40 کیلومتری جنوب یاسوج ،دمای هوا به بالای 20درجه سانتی گراد می رسد و هوای دلپذیر گرمسیری و سبزه زاران در اولین ماه زمستان به روی مسافران و گردشگران آغوش باز می کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن پیست اسکی کاکان در شمال یاسوج ، ساحل سد کوثر،بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، روستای پلکانی مارین ،شهر تاریخی بلاد شاپور دهدشت و ده ها جاذبه تاریخی و طبیعی به گفته کارشناسان دارای ظرفیت های فراوان پیدا و پنهان برای زمستان گردی است.
براساس آخرین آمارها ،سالانه بیش از سه میلیون نفر از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد دیدن می کنند که بخش عمده ای از آن مربوط به فصول بهار و تابستان است.
کارشناسان بخش گردشگری بر این باورند که در صورت فراهم شدن زیرساخت های گردشگری و معرفی جاذبه های منطقه می توان زمینه زمستان گردی بسیاری از هموطنان را در این استان فراهم کرد و گامی مهم برای توسعه پایدار این استان برداشت.

** جاذبه های زمستان گردی در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد
پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متری در 18 کیلومتری شمال شهر یاسوج در دهستان کاکان واقع شده است.
طول مفید پیست کاکان 600 متر و عرض آن 150 متر است.
این پیست یکی از زیباترین پیست های اسکی در جنوب کشور است که در سال 1373 با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و 2 دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت.
با آغاز اولین بارش برف پاییزی در کوه های دنا ،پیست اسکی دنا میزبان هزاران دوستدار ورزشهای زمستانی تا نیمه اردبیهشت ماه سال بعد است .
کوه دنا با داشتن 40قله بالای 4هزار متر در تمام فصول سال ،میزبان صدها کوهنورد است که از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند.
** حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم (ع)
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران پناهگاهی برای علاقه‌مندان به گردشگری مذهبی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
بی بی حکیمه از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) در 80 کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
سالانه به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان، هزاران نفر از مناطق مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت حرم بی بی حکیمه آیند.
**ساحل سد کوثر
طبیعت بکر مجاور دریاچه سد کوثر افزون بر هوای دلپذیر و میزبانی از پرندگان مهاجر آسیایی یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند مقصد زمستان گردی باشد.
هم اکنون صدها پرنده مهاجر از سیبری و آسیای میانه در آبگیرهای سواحل سد کوثر زمستان گذرانی می‌کنند.
سد کوثر برای تأمین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است،
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه‌های گردشگری ساحل سد کوثر است.
محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز 500 و حدود 10 متر و تکیه گاه‌های سد تا تراز 575 متر دارای شیب بسیار تند 80 درجه است به‌طوری که بدنه سد کوثر نیز خود جاذبه دیدنی است..
این سد از آب رودخانه خیر آباد و شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.
** باغ چشمه بلقیس
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام یکی از جاذبه های گردشگری مفرح و چشم نواز مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در زمستان است.
باغ بلقیس چرام ،چشمه آبی است که کلان باغی از انواع درختان مثمر و کاج های سربفلک کشیده با منظرگاهی چشم نواز، چشم هر رهگذری در مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی و سرمستی طبیعت وا می دارد.

**روستای تاریخی با بافت پلکانی مارین
روستای مارین در 30 کیلومتری شمال شهر دوگنبدان مرکز گچساران نیز به عنوان ماسوله جنوب با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از کانون‌های گردشگری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود باغ های انبوه گرداگرد خانه‌های کوچک پلکانی ، هر تازه واردی را به حیرت وامی دارد و این طبیعت سحر آمیز ویژگی خاصی به این روستای هدف گردشگری بخشیده است.
آب و هوای مفرح و باغ های میوه‌های رنگارنگ ، مارین را به بهشت گمشده جنوب ایران معروف کرده و این روستا همه ساله در فصل زمستان بهار و میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.

**نقش برجسته های تنگ سولک
13 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار دوره اشکانی در تنگ سولک یکی از جاذبه های تاریخی است که می تواند جهانگردان را نیز جذب کند.
نقوش برجسته‌ تنگ سولک صحنه‌های گوناگونی از آیین‌های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم‌های سواره نظام و پیاده نظام، تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش‌آمد گویی و دیگر جلوه‌های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

**برنامه‌های جذب گردشگر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه میلیون گردشگر در سال جاری از جاذبه‌های این استان دیدن کرده‌اند که با افزایش زیرساخت‌ها می‌توان زمینه حضور ایران‌گردان و جهانگردان را در فصل زمستان هم در مناطق دیدنی استان فراهم کرد.
محمود باقری افزود: ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، برپایی جشنواره‌ها در زمان پیک حضور گردشگران، تقویت زیرساخت‌های پذیرش گردشگر مانند اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی و برگزاری بازارچه‌های صنایع دستی از برنامه‌ها میراث فرهنگی برای رونق صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به وجود بیش از 2 هزار جاذبه طبیعی و تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی استان برای توسعه پایدار و ایجاد فرصت‌های شغلی نیازمند معرفی به ایران‌گردان و جهانگردان است که جشنواره‌های غذا، موسیقی و بازارچه‌های صنایع دستی فرصتی برای معرفی جاذبه‌ها و درآمدزایی برای مردم منطقه است.
وی تصریح کرد: برپایی جشنواره‌ها ضمن اینکه فرصت احیای خرده فرهنگ‌های کهن هر منطقه چون غذاهای محلی، آواها و نواها و سنت‌ها را فراهم می‌کند، منجر به شادی و نشاط اجتماعی نیز می‌شود.
وی با یادآوری برگزاری جشنواره غذای ایرانی فرهنگ ایرانی منطقه هفت کشور که دی ماه امسال در شهرستان گرمسیری گچساران برپا شد افزود: با هدف معرفی جاذبه های زمستان گردی کهگیلویه و بویراحمد این شهرستان انتخاب شد که با استقبال زیادی روبه رو شد.
** راهکارها توسعه ایرانگردی و جهانگردی
باقری ،غذاهای محلی مانند آش کارده، آش دوغ و شله گوشتی، آواها و نواها با گویش های لری و ترکی و پوشش لباس محلی در کهگیلویه و بویراحمد را از جلوه های کم نظیر گردشگری در این استان دانست.
وی افزود: برندسازی غذاهای محلی و رونق عرضه این خوراکی ها در رستوران ها از راهکارهای توسعه ایرانگردی و جهانگردی در این استان است.
وی بیان کرد: هر ساله گردشگران زیادی در دنیا با هدف تجربه طعم‌های جدید راهی سفر می‌شوند که این امر نشان دهنده نیاز به احیای آداب ، سنن و داشته های سنتی هر منطقه برای ایجاد خاطره‌ای خوش در اذهان مسافران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 80 میلیارد ریال اعتبار در حوزه زیرساخت‌های گردشگری این استان مصوب سفر 24 و 25 مرداد سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان هزینه شده است.
وی ابراز کرد: با تخصیص این اعتبار، 24 طرح در زمینه زیرساخت‌های گردشگری در قالب سرویس‌های بهداشتی، پارک اسکان شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت و سی سخت، و اردوگاه‌های تفریحی، رفاهی در حال اجراست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: در دهه فجر سال جاری بسیاری از اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی، پارک اسکان شهرستان‌های دهدشت، گچساران، سی‌سخت، یاسوج و همچنین موزه یاسوج به بهره‌برداری خواهد رسید.
باقری ابراز کرد: پارک اسکان در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در شهر دوگنبدان در حال اجراست.
وی تصریح کرد: هفت میلیارد ریال به ساخت پارک اسکان در مرکز شهر گچساران اختصاص یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 6 طرح توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان‌های گچساران و باشت در حال اجراست که تکمیل آنها می‌تواند به توسعه زمستان گردی در این استان کمک کند.
باقری افزود: تکمیل و توسعه کمپینگ های گردشگری در مناطق دیل، امامزاده اسماعیل (ع) و مطالعه توسعه زیرساخت‌های رفاهی حرم بی بی حکیمه (س) و منطقه قلات در گچساران، ساخت اردوگاه تفریحی رود رونه و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری امامزاده شمس الدین (ع) از جمله این طرح‌هاست.
وی با اشاره به تشرف هزاران زائر ایرانی و خارجی به حرم بی بی حکیمه (س) تصریح کرد: افزایش امکانات رفاهی و تفریحی این مکان مقدس از برنامه های جدی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است که پس از نیازسنجی کارشناسی اقدام خواهد شد.
باقری بیان کرد: هم اکنون کمپینگ اقامتی حرم بی بی حکیمه (س) مجهز به آلاچیق، سکوهای نشیمن، سرویس های بهداشتی و آبخوری در حال بهره برداری است.
وی ابراز داشت: این کمپینگ در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده و آماده پذیرایی از گردشگران است.
باقری بیان کرد: صنعت گردشگری امروزه یکی از راهکارهای اصلی ایجاد فرصت های شغلی است که اجرای طرح های عمرانی در مناطق گردشگری لازمه تحقق رونق این صنعت است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت، بارگاه امام‌زاده سید محمود کهگیلویه و سد کوثر از مهم‌ترین جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
این استان با بیش از 15 هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
افزون بر 2 هزار و 600 اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
گزارشگر: فرزانه شریفی**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.