به گزارش ایرنا، از آنجا که باسوادی خشت نخست توسعه و گذر از فقر،آسیب های اجتماعی و فرهنگی است این امر تحول مهمی در زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کرده است.
آمارها نشان می دهد که در سال 1355شمسی کمتر از 31درصد جمعیت این استان باسواد بود و میزان باسوادی در میان زنان هم به مراتب کمتر از این رقم بود.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار و 52 نفر اعلام شده که 49.3 درصد این جمعیت زنان و مابقی مرد هستند.
سازمان نهضت سواد آموزی ایران در هفتم دی ماه سال 1358 به دستور حضرت امام خمینی(ره) و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند(مناطق محروم) تشکیل شد.
در این میان بخش عمده ای از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از نعمت سواد بهره مند نبودند
توسط نهضت سوادآموزی و با اهرم های تشویقی و فرهنگسازی زیرپوشش برنامه های سوادآموزی قرار گرفت.

**نرخ سواد در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین نرخ باسوادی در استان در جمعیت 10 تا 49 با 2 درصد کمتر از میانگین کشوری یعنی حدود 92.7 درصد است.
هادی زارع پور تأکید کرد: میزان نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد از سال 90 تاکنون 2.3 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد افزود: میانگین نرخ باسوادی در جمعیت هدف سوادآموزی در استان (10 تا 49 سال) بین زنان حدود 89.4 و در مردان نیز 91.6 درصد است.
زارع پور اظهار داشت: این درحالی است که براساس سرشماری سال 1355 ،31درصد از جمعیت این استان ازنعمت سواد بهره مند بودند.
وی بیان کرد:تاکنون افزون بر 34 هزار و 106 نفر بین سنین 10 تا 49 سال به عنوان جمعیت بی سواد در سطح این استان شناسایی شده است.
وی بیان کرد: از این تعداد 9 هزار و 205 نفر مرد و مابقی زن هستند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن 527 هزار و 688 نفر خود را باسواد دانسته‌اند.
زارع پور تصریح کرد: در بین جمعیت هدف آموزش و پرورش که سنین 10 تا 49 سال است نیز کل جمعیت شناسایی شده در این استان 471 هزار و 152 نفر هستند که از این تعداد 437 هزار و 46 نفر نیز خود را باسواد دانسته‌اند.

** افزایش سرانه سوادآموزی در مناطق محروم
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرانه آموزشی سوادآموزی که در کشور هفت میلیون و 200 هزار ریال است در مناطق محروم زیلایی و سیلاب و کلوار در این استان 10 میلیون ریال تعیین شده است.
منطقه سیلاب و کلوار با 17 روستا و جمعیتی افزون بر 2 هزار و 600 نفر از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در 200 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
مور زرد زیلایی در بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد 150 خانوار دارد.
زارع پور افزود: در صورتی که افراد باسواد خانواده بتوانند بی سوادها را با استفاده از برنامه های تعیین شده در دوره های 400 ساعته باسواد کنند به نحوی که بتوانند حد نصاب نمره لازم را کسب کنند این هزینه به آنها پرداخت می شود.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط سخت جغرافیایی در این 2 منطقه حمایت ویژه از سوادآموزی در آنها در دستور قرار گرفته است.
زارع پور افزود:هم اکنون هفت مرکز یادگیری محلی در کهگیلویه و بویراحمد در حال فعالیت است.
وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال 95 تاکنون 437 هزار و 46 نفر از جمعیت هدف 10 تا 49 سال در استان باسواد شده‌اند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران با 96.6 درصد بیشترین میزان باسوادی و کهگیلویه با 88.2 درصد کمترین میزان باسوادی را در بین شهرستان‌های مختلف استان دارند.
مدیر آموزش ‌و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ابلاغی سوادآموزی در سال جاری در استان چهار هزار و 600 نفر است.
وی افزود: از این تعداد 2 هزار 500 نفر در دوره سواد آموزی، یک هزار و 100 نفر در دوره انتقال و یک هزار نفر نیز مربوط به دوره تحکیم سواد است.
وی تصریح کرد: میزان تعهد امسال دوره های انتقال و تحکیم 100 درصد انجام شده و در دوره سوادآموزی تاکنون 76درصد است که تا پایان موعد تعیین شده افزایش خواهد یافت.
وی ابراز داشت: فعالیت‌های سوادآموزی در استان با مشارکت 23 دستگاه و با اجرای هشت مؤسسه و تشکل غیردولتی انجام می‌شود.

** مشوق های سوادآموزی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: افرادی که در سال 1394 در این استان باسواد شده و تاکنون پاداش نقدی خود را دریافت نکرده اند به واحدهای نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان مراجعه کنند.
سید حمدالله خواهش نیک اظهار داشت: پس از ارائه کد ملی و شماره حساب بانکی توسط این افراد پاداش نقدی نیز به زودی به آنان پرداخت می شود.
وی افزود: پاداش نقدی افراد باسواد شده در کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 440 هزار ریال است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به مفهوم جدید سواد و ضرورت آشنایی سوادآموزان با مهارت های رایانه 10 کلاس دوره انتقال در این استان به زودی زیر پوشش آموزش های رایانه قرار خواهند گرفت.
خواهش نیک بدون اشاره به آمار، عنوان کرد: هر سوادآموز دوره انتقال کهگیلویه و بویراحمد به مدت 60 ساعت مهارت های رایانه را فرا می گیرند.

** اولویت های نهضت سوادآموزی
معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور که اخیرا به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود گفت: یاددهی آموزش های مهارت های زندگی اولویت سوادآموزی در کشور است.
محمد مهدی زاده با اشاره به اینکه میزان بی سوادی از 52.5 درصد زمان پیروزی انقلاب اسلامی به 10درصد در سال جاری کاهش یافته است، افزود: با توجه به تغییراتی که در جهان رخ داده است سوادآوزی از رفتارهای سوادآموزی مانند خواندن و نوشتن به مهارت های زندگی تغییر یافته است.
94.7درصد جمعیت 10 تا 49 سال کشور باسوادند.
براساس سرشماری سال 1395 این تعداد شامل 49 میلیون و 6 هزار 500 نفر از جمعیت 10 تا 49 سال کشور است که مردان 96.2 درصد وزنان93.4 دهم درصد باسوادند.
وی بیان کرد: با هدف تنوع بخشی و آموزش مورد نیاز هر گروه جمعیتی مانند زنان، سربازان و کارگران آموزش های مختلفی طراحی شده و برای سایر گروه ها نیز طراحی خواهد است.
معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت:تصمیم گیری درست در موقعیت های خاص، تلاش برای حفاظت از محیط زیست و توانایی تعامل با جامعه با توجه به تناقص ها جهان بینی و مذاهب مختلف از رویکردهای جدید سازمان نهضت سواد آموزی کشور است.
مهدی زاده بیان کرد: امسال 40 عنوان مهارت زندگی تولید و در اختیار مربیان سوادآموزی قرار داده شده است.
وی ابراز داشت: از 2 ساله پیش تاکنون آموزش رایانه به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان امروز وارد مهارت های آموزشی نهضت سوادآموزی شده است.
وی بیان کرد: در صورتی که بی سوادان بتوانند مراحل سوادآموزی را در خانه یاد بگیرند و در دوره 400 ساعته نمره حد نصاب قبولی را کسب کند هفت میلیون و 200 هزار ریال دریافت خواهد کرد.
مهدی زاده تصریح کرد: آموزش با استفاده از نرم افزار برای خودآموزی با کمک اعضای خانواده، شرکت در کلاس ها و فرد به فرد از جمله شیوه هایی است که در آموزش های سوادآموزی هم اکنون در حال انجام است.
اول تا هفتم دی‌ هر سال به نام هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.