به گزارش ایرنا،کارشناسان افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت برای کشاورزان را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری می دانند.
تلاش برای تخصیص آب، اجرایی شدن طرح های گلخانه ای وتوسعه باغ ها از دیگر دستاوردهای تلاش مسئولان برای بهبود کمی و کیفی حوزه کشاورزی در شهرستان های گچساران و باشت است.
درحالی که ایجاد فرصت های شغلی پایدار دغدغه مردم و مسئولان است به نظر می رسد به ثمر نشستن نتیجه این تلاش ها در سال های آینده ضمن افزایش درآمد مردم نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی داشته باشد.

**آبی شدن 20 هزار هکتار زمین کشاورزی
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 20 هزار هکتار زمین کشاورزی این 2 شهرستان تا چهار ساله آینده آبی می‌شود، گفت: این طرح‌ها دارای طرح مطالعاتی، ردیف اعتباری و تخصیص آب هستند.
غلامرضا تاجگردون افزود: بخشی عمده‌ای از این طرح‌ها در منطقه لیشتر، امامزاده جعفر، دژ سلیمان، خیرآباد، باباکلان و خان احمد باشت در حال اجرا هستند.
وی بیان کرد: بخشی از این طرح‌ها نیز در مناطقی مانند دشت باشت با چهار هزار هکتار در آینده نزدیک کلنگ زنی می‌شود.
تاجگردون ابراز داشت: شهرستان‌های گچساران و باشت 60 هزار هکتار زمین کشاورزی دارند که تاکنون بیش از 12 هزار هکتار آن به آبیاری‌های نوین مجهز شده است.
نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت همچنین از پیش بینی 200 میلیارد ریال برای احداث کارخانه فراوری گیاهان دارویی در شهرک صنعتی خان احمد باشت خبر داد.

** تحقق طرح های بزرگ انتقال آب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تامین آب سه هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر را از طرح های اشتغالزا در گچساران عنوان کرد و افزود: شبکه سه و چهار، سه هزار هکتار از این طرح اجرا شده و براساس برنامه ریزی قرار است که پاییز امسال زیر کشت برود.
وی بیان کرد: 500 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر به کشت دانه های روغنی کلزا اختصاص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون طرح آبیاری نوین در هشت هزار هکتار زمین کشاورزی گچساران اجرا شده که از این میزان سه هزار و 800 هکتار آن در چهار ساله گذشته انجام شده است.

** طرح های گلخانه ای
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه اندازی مجتمع گلحانه ای شهرستان باشت نیازمند 100میلیارد ریال تسهیلات است.
گوهرگانی افزود: زیرساخت های شبکه آب، برق، خط انتقال، استخر دخیره آب، تسطیح، جدول کشی، خیابان کشی این طرح انجام شده است.
وی اظهار کرد: مجتمع گلخانه‌ای 34 هکتاری سرابیز در شهرستان باشت شامل 72 واحد است که تاکنون 2 واحد آن به متقاضیان واگذار و در حال بهره برداری است.
وی تصریح کرد: بهره برداری از این طرح 180 فرصت شغلی ایجاد می کند.
گوهرگانی افزود: مجتمع 22 هکتاری ماهور باشت از طرح‌های گلخانه‌ای در حال احداث گچساران است که هم اکنون در حال اجرای زیرساخت هاست.
وی اظهارکرد: تولید محصولات گلخانه‌ای به ویژه در فصل سرما به تعدیل قیمت‌ها کمک می‌کند و فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال و تولید برای جویندگان کاراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: سهولت استفاده از شیوه آبیاری نوین و بهینه‌سازی مصرف انرژی از دیگر مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است زیرا با استفاده از این شیوه در مصرف انرژی برق 40 درصد و آب 80 درصد صرفه‌جویی می‌شود.

** تخصیص آب
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 468 میلیون متر مکعب آب از حوزه رودخانه زهره برای اجرای طرح‌های کشاورزی و صنعتی در گچساران و باشت در نظر گرفته شده است.
علی داوودی مهر تصریح کرد: هم اکنون 80 طرح با یک هزار 480 میلیارد ریال اعتبار در مناطق مختلف این استان در دست اجراست.
داوودی مهر ابراز داشت: اجرای طرح تأمین آب 6 هزار و 500 هکتار زمین کشاورزی امامزاده جعفر و خان احمد، تأمین آب لیشتر در گچساران، ساماندهی رودخانه باشت و دیل از مهمترین طرح‌های در حال اجرای بخش آب در این 2 شهرستان است.
وی از اختصاص 110 میلیارد ریال اعتبار در سال‌های 95 و 96 به تأمین آب پنج هزار 600 هکتار زمین کشاورزی منطقه لیشتر خبر داد.
داوودی مهر بیان کرد: تاکنون 120 میلیارد ریال برای ساماندهی رودخانه باشت هزینه شده است.

** هزینه 2هزار میلیارد ریالی برای اجرای طرح های حوزه آب
رئیس اداره امور آب شهرستان های گچساران و باشت گفت: 2 هزار و 140 میلیارد ریال در دولت یازدهم در بخش زیر ساخت‌های آب در مناطق مختلف این 2شهرستان هزینه شده است.
عارف بهگام افزود: این میزان اعتبار در قالب 12 پروژه عمرانی هزینه شد.
وی بیان کرد: این اعتبار برای طرح‌های انتقال آب به زمین‌های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر، ساماندهی رودخانه‌های دیل، خیرآباد، تأمین آب کشاورزی 430 هکتار از زمین‌های کشاورزی دژسلیمان، تأمین و انتقال آب از رودخانه زهره به اراضی کشاورزی خان احمدها و تکمیل شبکه‌های فرعی 3 و 4 لیشتر هزینه شد.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر از مهمترین طرح‌هایی است که سبب اشتغال بیش از یک هزار و 500 نفر شد.
بهگام ابراز کرد: بیش از 45 کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود هفت کیلومتر خط لوله فرعی در طرح انتقال آب به زمین‌های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر اجرا شد.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای طرح بزرگ انتقال آب به زمین‌های کشاورزی امامزاده جعفر را 850 میلیارد ریال اعلام کرد.
بهگام افزود: فاز دوم این طرح در قالب تأمین آب سه هزار و 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی حوزه خان احمد باشت در دست اجراست.
رئیس اداره امور آب شهرستان های گچساران و باشت گفت: طرح آب‌رسانی به 430 هکتار از اراضی کشاورزی دژ سلیمان با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.
بهگام ابراز کرد: عملیات انتقال آب از سد کوثر به یک هزار و 330 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه دشت مور با اعتباری بیش از 130 میلیارد ریال هم اکنون در دست اجراست.
وی ساماندهی و اجرای کانال سیلاب روستای دیل با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال از دیگر طرح‌های دولت یازدهم در این شهرستان است.
بهگام تصریح کرد: طرح تکمیل شبکه فرعی 3 و 4 لیشتر با اعتباری بیش از 60 میلیارد ریال هم اکنون در دست اجراست.
وی گفت: با بهره برداری از این طرح ملی یک هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه زیر کشت آبیاری بارانی و قطره‌ای قرار خواهد گرفت.

** توسعه باغ ها
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که یک هزار و 909 هکتار باغ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در شهرستان‌های گرمسیری گچساران و باشت ایجاد شده است.
شهرستان‌های گچساران و باشت حدود پنج هزار هکتار باغ مثمر و غیر مثمر دارند.
زواره آزادپور اظهار داشت که 661 هکتار باغ در شهرستان گچساران و یک هزار و 248 هکتار نیز در باشت ایجاد شده است.
وی ابراز داشت که از این میزان باغ 292 هکتار در سال 1392، 316 هکتار در سال 1393، 370 هکتار در سال 1394 و 931 هکتار نیز در سال 1395 ایجاد شده است.
وی بیان کرد که برای هر هکتار باغ بین 80 تا 100 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
آزادپور اظهار داشت که باغ‌های ایجاد شده در شهرستان‌های گچساران و باشت بیشتر نوع مرکبات و در زمین‌های شیب‌دار است.
آزادپور تصریح کرد که 50 هکتار نیز باغ‌های انجیر و انگور در شهرستان باشت در زمین‌های دیم ایجاد شده است.
وی اعتبار هزینه شده برای ایجاد 50 هکتار باغ در اراضی دیم این شهرستان را یک میلیارد و 400 میلیون ریال برآورد کرد.
میانگین برداشت محصولات باغی گچساران و باشت پنج تن در هر هکتار است.
آزادپور بیان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش میزان تولید از مهمترین دلایل توجه جهاد کشاورزی برای توسعه باغ‌های این 2 شهرستان است.
وی گفت که احداث باغ در زمین‌های شیب‌دار رویکرد جهاد کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرصت‌های شغلی به عنوان شعار سال است.
بیش از یک هزار بهره بردار در زمینه تولید لیموترش، انار، انجیر، انگور و زیتون در باغ‌های گچساران و باشت فعالیت می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران افزود: 151 میلیارد و 348 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف به 261 متقاضی در بخش کشاورزی این شهرستان پرداخت شد.
وی اظهار داشت: 23 میلیارد و 748 میلیون ریال از این میزان تسهیلات به طرح‌های تأمین آب،60 میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی و 67 میلیارد و 600 میلیون ریال به طرح‌های دامی پرداخت شد.
مرادی ساخت و تکمیل کانال‌های آبیاری کشاورزی در 16 روستای گچساران به طول چهار هزار و 635 متر و با اعتباری بیش از پنج میلیارد و 520 میلیون ریال و ساخت جاده و پل بین مزارع و باغ ها در 11 روستا با اعتبار سه میلیارد و 736 میلیون ریال را از دیگر اقدامات این اداره در سال زراعی 96-95 اعلام کرد.
مرادی بیان کرد: در این مدت همچنین چهار هزار و 256 نفر روز آموزش‌های ترویجی استفاده از روش‌های آبیاری نوین به کشاورزان شهرستان ارائه شده است.
وی گفت: توسعه 390 هکتار باغ مرکبات، توزیع 86 هزار و 665 اصله نهال مرکبات و انگور بین باغداران با اعتبار 2 میلیارد و 100 میلیون ریال و توزیع 2 هزار و 330 تن بذر و دانه‌های روغنی از دیگر اقدامات این اداره در سال زراعی 96-95 بوده است.

** توسعه زیرساخت ها
رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: 10 طرح اقتصادی و عمرانی در زمینه های مختلف در بخش کشاورزی با اعتباری بیش از 52 میلیارد و 703 میلیون ریال در این شهرستان در دست اجراست.
جواد شمشیری افزود: این طرح ها شامل کارخانه زیتون کشی، ذرت خشک کنی، تعاونی گاوداری، کانال احداث آبیاری شاه بهرام و کوهسرک و فاز دوم کوه دهک و بندهای رسوبگیر حوزه آبدهگاه است.
وی بیان کرد: میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ها 40 تا 99 درصد است که در صورت تخصیص اعتبارات این تعداد طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: تعاونی گاوداری با 26 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار و با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در دست اجراست.
رئیس جهاد کشاورزی باشت میزان اعتبار کارخانه روغن کشی زیتون را سه میلیارد و 400 میلیون ریال و ذرت خشک کنی را 6 میلیارد و 500 میلیون ریال ذکر کرد.
شمشیری گفت: 22 هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که از این میزان 12 هزار و 700 هکتار قابل کشت است.
وی، تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان باشت را هشت هزار نفر دانست و بیان کرد: این تعداد بهره بردار در زمینه باغداری، زراعت، زنبورداری و دامداری فعالیت می کنند.
شهرستان های گچساران و باشت با تولید سالیانه حدود 200 هزار تن محصول کشاورزی در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:مسعود علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.