به گزارش ایرنا، اختصاص اعتبارات چشمگیر از محل منابع درآمدهای نفت، تخصیص آب از سد کوثر و سد درحال ساخت چم شیر، تلاش برای اجرای طرح بزرگ راهسازی در مسیر حرم بی بی حکیمه (س) از دستاوردهای مهم برای توسعه این شهرستان بوده است.
تولید روزانه 621 هزار بشکه نفت ،799 میلیون فوت مکعب گاز ، تامین آب 2 میلیون و 500 هزار نفر از آب آشامیدنی مردم پنج استان جنوبی ایران از سد کوثر، در حال ساخت بودن سد چم شیر که 110 هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری می کند، وجود بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) که قطب گردشگری مذهبی جنوب کشور نام گرفته از ظرفیت های توسعه شهرستان گچساران است.
کم توجهی به این ظرفیت های مهم باعث شده بود که این خطه ثروتمند به سرزمین فقرا معروف شود.
در شرایطی که کم بودن آب آشامیدنی و صنعت، لغو اختصاص آب از سد کوثر به طرح تامین آب آشامیدنی شهر دوگنبدان و تخصیص نیافتن آب از سد در حال ساخت چم شیر، اجرایی نشدن طرح های اشتغالزا باعث نارضایتی بسیاری از مردم شده بود همت مضاعف برای تحقق مطالبات مردم شکل گرفت.

**اختصاص اعتبار
فرماندار گچساران گفت: در سال جاری یکهزار و 190 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه این شهرستان اختصاص یافته که نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته است.
عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: این اعتبار از محل سه درصد نفت و اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه زیرساخت های عمرانی گچساران در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در سال 1395، 672 میلیارد ریال از محل بودجه استانی، نفت و ماده 180 مناطق محروم به گچساران اختصاص داده شد و تحقق افزایش بودجه نفت به سه درصد و تلاش مسئولان به ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دلیل افزایش اعتبارهاست.
فرماندار گچساران اظهار داشت: در سال جاری اعتبارات این شهرستان از محل تملک و دارایی های استانی 142میلیارد ریال است.
وی مبلغ اعتبار های گچساران از محل سه درصد نفت را یکهزار و 478 میلیون ریال اعلام کرد.
رحیمی بیان کرد: این میزان اعتبار بین 27 فصل، 62برنامه شامل 340 طرح توزیع شده است.
رحیمی گفت: بیش از 200 طرح عمرانی در زمینه‌های گوناگون در مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست.
وی افزود: این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف شامل راه، انرژی، آب، عمران شهری و روستایی، بهداشت و درمان، ورزش، فضای آموزشی، گردشگری، فرهنگی و مذهبی در دست اجراست.

** بهره برداری و کلنگ زنی 39 طرح عمرانی و اقتصادی در تابستان
فرماندار گچساران اظهار داشت:بهره برداری و کلنگزنی 39 طرح عمرانی و اقتصادی در تابستان امسال در این شهرستان شروع شد.
عبدالرحیم رحیمی افزود: از این تعداد 27 پروژه بهره‌برداری و بقیه عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.
وی افتتاح کارخانه روغن نباتی، افتتاح بهسازی معابر عمومی روستای پاکوه با پنج میلیارد ریال، افتتاح دارالقرآن با 18 میلیارد و 61 میلیون ریال، کلنگ زنی ساماندهی خیابان بلادیان با 54 میلیارد ریال و کلنگ زنی سینمای دوگنبدان با 60 میلیارد ریال را از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی و کلنگ زنی شهرستان گچساران اعلام کرد.
فرماندار گچساران اعتبار این طرح ها را 816 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی گفت: اعتبار 27 پروژه افتتاحی 612 میلیارد ریال و اعتبار طرح های کلنگ زنی 204 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: با افتتاح این تعداد طرح زمینه اشتغال پایدار برای 144 نفر آغاز خواهد شد.

**بهره برداری از طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان حقی که به حق دار رسید
عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۳آغاز و سالها به دلایل کمبود اعتبار و لغو اختصاص آب عملیات اجرایی آن غیرفعال شد.
طرحی که با وجود پیشرفت فیزیکی 96 درصدی عملیات انتقال خط لوله و قرار داشتن در ۵۰ کیلومتری شهر دوگنبدان نیمه تمام مانده بود.
نامطلوب بودن آب آشامیدنی این شهر گرمسیری و کاهش 20 متری آب سفره‌های زیر زمینی به دلیل استفاده در آب آشامیدنی اهمیت خاصی به این طرح داده است.
در حالی که سد کوثر آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از مردم استان های جنوبی کشور را تأمین می‌کند.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت با بهره برداری از این طرح آب آشامیدنی شهر 100 هزار نفری این شهر از طریق سد کوثر تامین می شود.
سید علی لدنی نژاد افزود: این طرح شامل 11 کیلومتر خط انتقال، چهار کیلومتر خط اصلی ،سه کیلومتر شبکه جمع آوری و در مجموع ۱۸ کیلومتر است.
وی اظهار کرد : 160 میلیارد ریال برای اجرای طرح اتصال رینگ مخازن انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان هزینه شده است.
لدنی نژاد بیان کرد: این طرح از محل روستای «آبگرمو» تا مخزن پنج هزار متر مکعبی کوی دانشگاه آزاد اسلامی شهر دوگنبدان اجرا شده است.
برای اجرای طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان ،40 کیلومتر خط انتقال اجرا شد که با بهره برداری از آن سالانه 14 میلیون متر مکعب آب برای مردم شهر دوگنبدان تأمین می شود.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم، گفت: بهره برداری از این طرح خدمت بزرگی به سلامت و رفاه حال مردم شهر دوگنبدان است.
غلام رضا تاجگردون تصریح کرد: لغو مجوز تخصیص آب در دولت‌های قبلی از دلایل اصلی طولانی شدن روند اجرای آن بود که با تلاش فراوان تخصیص جدید ردیف اعتباری برای آن در دولت یازدهم گرفته شد.

**اختصاص سهمیه تخصیص آب
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: سهمیه تخصیصی آب از سدهای کوثر و چم شیر، آینده این شهرستان ها را در زمینه های کشاورزی، اشتغال، امور زیربنایی و درآمدزایی مردم دگرگون می کند.
غلامرضا تاجگردون افزود: سند چشم انداز این شهرستان بر پایه ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و همچنین نقاط ضعف‌ این شهرستان تدوین شده که متأسفانه عملکرد برخی از مدیران در اجرایی کردن برنامه‌های این سند ضعیف است.
وی اظهار داشت: گچساران در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنعت دارای ظرفیت‌های خوبی است.
تاجگردون، ضمن تأکید بر لزوم فاصله گرفتن از برنامه‌های مقطعی و پرداختن به برنامه‌های بلند مدت تر ادامه داد: در گچساران نیز تمام برنامه‌ها با رویکرد بلندت مدت تدوین خواهد شد.
نماینده مجلس ابراز کرد: اختصاص 70 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری دشت لیشتر گچساران، 10 میلیون مترمکعب برای دشت مورباشت از سد کوثر، 55 میلیون متر مکعب برای دشت امامزاده جعفر و 2 میلیون متر مکعب در منطقه آبدهگاه باشت از سد در حال ساخت چم شیر به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شده است.
وی ابراز داشت: با تخصیص این میزان آب 14 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان‌ها آبیاری خواهد شد.
تاجگردون به بهره برداری فاز اول طرح انتقال آب به دشت امامزاده جعفر اشاره کرد و گفت: در فاز نخست این طرح بیش از سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان آبیاری شد.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی کشور و آمار بالای بیکاری، رونق تولید کشاورزی بهترین راهکار برای ایجاد شغل پایدار است.
تاجگردون اظهار داشت: 60 میلیون متر مکعب آب از سد چم شیر برای توسعه صنعت کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شده که زمینه برای توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد شغل و افزایش درآمد مردم از این طریق نیز فراهم شده است.
وی افزود: شهرستان‌های گچساران و باشت 60 هزار هکتار زمین کشاورزی دارند که تاکنون بیش از 12 هزار هکتار آن به آبیاری‌های نوین تجهیز شده است.
تاجگردون بیان کرد: برای رفع معضل بیکاری بیش از چهار طرح صنایع پایین دستی پتروشیمی در گچساران اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: این طرح‌ها شامل واحد الفین یک میلیونی، واحد 500 هزار تنی پلی اتیلن، طرح MTP و زنجیره تولید متانول و پروپیلن و تولید محصولات اسید فرمیک و وینل استات منومر VAM است.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: مجوز واحدهای متانول و واحد 500 هزار تنی پلی اتیلن پتروشیمی گچساران از وزارت نفت در سال جاری گرفته شده است.
تاجگردون تصریح کرد: عملیات طرح تولید اسید فرمیک و اسید استیک در زمان سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد در این شهرستان آغاز شد.
وی ابراز کرد: محصولات تولیدی این طرح در چرم سازی، نساجی و خوراک دام و به‌عنوان آنتی‌بیوتیک و ماده ضد باکتری و جلوگیری از قارچ استفاده خواهد شد.
تاجگردون ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح بیش از 700 نفر مشغول بکار خواهند شد.
وی میزان تولید این طرح در فاز نخست را پنج هزار تن اسید فورمیک و چهار هزار و 500 تن متیل استات ذکر کرد و گفت: این طرح اقتصادی با سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار احداث خواهد شد.
تاجگردون افزود: بیمارستان 96 تختخوابی شهر دوگنبدان از مهمترین طرح‌های عمرانی این شهرستان بود که در سال جاری به بهره برداری رسید.
تاجگردون به رشد 2.5 برابری اعتبارات نفت در این شهرستان اشاره کرد و گفت: اعتبارات 2 درصد نفت این شهرستان از 300 میلیارد ریال در سال 92 به بیش از یک هزار میلیارد رسیده است.
تاجگردون با بیان اینکه به طرح‌های فرهنگی این شهرستان در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای شده است ،افزود: 12 درصد از اعتبارات عمرانی سال گذشته این شهرستان به طرح‌های فرهنگی اختصاص یافت.
وی بیان کرد: این میزان اعتبار به طرح‌های مجتمع فرهنگی هنری، مصلی، مجتمع فرهنگی ورزشی، تجهیز کانون‌های مساجد، ساخت پایگاه مقاومت در مساجد، ساماندهی مساجد و مجتمع پردیس هنری شهر دوگنبدان اختصاص یافته است.
وی ابراز کرد: مجتمع فرهنگی هنری شهر دوگنبدان در زمینی به مساحت 9 هزار و 600 متر مربع و با زیربنای سه هزار و 700 مترمربع در پنج طبقه در حال ساخت است.
تاجگردون ابراز کرد: مجتمع پردیس هنری دوگنبدان در زمینی به مساحت سه هزار و 700 مترمربع و با زیربنای سه هزار و 550 مترمربع ساخته می‌شود.
وی گرد آوری آثار عکاسان، جشنواره سینمای زاگرس نشینان، جشنواره زنده یاد حسین پناهی، راه اندازی سینما دوگنبدان، تکمیل طرح‌های در دست اجرا و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا در سند چشم انداز چهار ساله این شهرستان است .
تاجگردون تصریح کرد: دولت تدبیر و امید برای ساخت، تعریض و بهسازی راه‌های ارتباطی این استان از جمله جاده‌های چرام و گچساران اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته است.
وی تصریح کرد: تسهیل در عبور و مرور، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی جاده، تأمین رفاه و آسایش مردم از اهداف اصلی این طرح‌هاست.
تاجگردون این تعداد طرح راه‌سازی با پیشرفت چشمگیری در حال اجراست ،گفت: این طرح به چهار قطعه تقسیم شده و هر قطعه از سوی یک پیمانکار مجرب ساخته و بهسازی خواهد شد.
وی طول این جاده ارتباطی را 52 کیلو و 600 متر ذکر کرد.
وی افزود: قطعه اول این طرح به طول 12 کیلومتر و بیش از 200 میلیارد ریال دردست ساخت است.
تاجگردون تصریح کرد: ساخت و بهسازی قطعه سوم جاده گچساران - بابا کلان - بی بی حکیمه به طول 10 کیلومتر و پیشرفت فیزیکی خوب و اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال در دست ساخت است.
وی گفت: قطعه چهارم این طرح به طول پنج کیلو و 600 متر و با پیشرفت 12 درصدی و با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در حال اجراست.
گچساران از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که بیش از 124هزار نفر جمعیت و 683٫4 کیلومترمربع مساحت دارد.
این شهرستان نفت خیز نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایران با احتساب نفت دارد .
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:مسعود علیزاده
8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.