به گزارش ایرنا، ارادتمندان سالار شهیدان در این شهرستان‌ها به یاد حزن و اندوه زنان و کودکان کاروان سید الشهدا (ع) اشک ماتم و عزا ریختند.
شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آیین‌ها با روشن کردن شمع یاد و خاطره جانباختگان خونین‌ترین حادثه تاریخ را گرامی داشتند و در مظلومیت اسرای دشت نینوا بر سر و سینه زدند.
تلاوت آیات روحبخش قرآن کریم، مرثیه سرایی با گویش‌های مختلف، روضه خوانی، بازگویی حوادث عاشورای سال 61 و قرائت زیارت عاشورا از دیگر برنامه‌های اجرا شده در شام غریبان شهدای دشت نینوا در گچساران و باشت است.
شهرستان‌های گچساران و باشت با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.
** وقایع تاریخی عصر عاشورا
براساس روایت ها و متون تاریخی عصر روز دهم محرم سال 61 هجری قمری بعد از شهادت امام حسین (ع) لشکریان یزید به دستور فرماندهان خود شروع به غارت، آتش زدن خیمه‌ها و آزار و اذیت خاندان نبوت کردند.
آنان دختران اهل بیت (ع) را از خیمه‌ها بیرون و به اسیری بردند.
عمر سعد در میان یارانش فریاد کشید: چه کسی است که اسب بر پشت و سینه حسین (ع) بتازد،10 نفر پیکر سیدالشهدا (ع) را با سم اسبان لگدکوب کردند.
در همان عصر عاشورا بود که عمر سعد سر مبارک امام حسین (ع) و 72 شهید دشت کربلا را نزد یزید فرستاد.
پیکر حضرت حسین بن علی (ع) و یارانش تا روز دوازدهم محرم عریان در بیابان کربلا بود تا اینکه توسط قبیله بنی‌اسد و به راهنمایی امام سجاد (ع) دفن شدند.
شب یازدهم محرم اسرای اهل‌بیت در خیمه نیم‌سوخته سپری کردند.
عمر سعد ملعون در روز 11 محرم دستور کوچ از کربلا به سوی کوفه را داد و زنان و اهل حرم را بر شتران بی‌جهاز سوار کرده و در سخت‌ترین مصائب کوچ دادند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.