این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید، 'لوازم‌التحریر چینی' بازار کهگیلویه و بویراحمد را کساد کرده به طوری که افراد مختلف و حتی برخی از نوشته افزار فروشی‌ها به فروش این گونه اجناس اقدام می‌کنند و نان تولید کنندگان داخلی روز به روز در حال آجر شدن است.
به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، باز بوی ماه مهر به مشام می‌رسد و بازار خرید کتاب و دفتر و لوازم‌التحریر داغ، این روزها خانواده‌های ایرانی در آستانه بازگشایی مدارس همچون گذشته به خرید لوازم‌التحریر اقدام می‌کنند که در این بین بیشتر اجناس چینی و خارجی بی‌کیفیت با قیمت‌های بسیار پایین بازار تولیدات داخلی را مورد هجمه قرار داده است.

این لوازم التحریر از طرفی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده و از طرفی دیگر چند سالی است که بلای تولیدکنندگان داخلی شده به‌طوری که خیلی از کارخانه جات تولیدی لوازم التحریر در ایران تعطیل شده است.

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری های شعار سال به موضوع تولید ملی و اشتغال تأکیدات بسیاری داشته اما گویا برخی توجهی به این مسئله مهم نداشته که نتیجه آن افزایش روز به روز واردات کالاهای خارجی و بی کیفیت چینی است که همه به وضوح می‌بینند.

برای پیگیری این موضوع سری به لوازم التحریرفروشان بازار کهگیلویه و بویراحمد زدیم که نمی‌شود گفت تولید کنندگان اما فروشندگان این گونه وسایل بسیار ناراحت بوده به طوری که یکی از آنها گفت دیگر حتی نمی‌توانم مخارج خود را به درستی تأمین کنم.

بازار لوازم التحریر در قرق چینی‌ها
این فروشنده یاسوجی با بیان اینکه لوازم التحریر داخلی هیچ تفاوتی با مشابه خارجی ندارد اما کالای ایرانی با کیفیت‌تر است، گفت: این لوازم التحریر تمام استاندارهای ایرانی و اروپایی را داراست حتی دستگاه برخی از کارخانه‌های ایرانی پیشرفته‌تر و به روزتر از دستگاه‌های اروپایی و چینی است اما همه ببینید این بازار دیگر چینی شده است.

دیگر فروشنده یاسوجی با اشاره به اینکه واردات بی رویه در این صنف زیاد بوده و در حال افزایش است، افزود: امروزه تولید کننده داخلی بیش از 20 تا 30 درصد تولید انجام نمی‌دهد و وقتی کالاهای چینی در کشور به وفور دیده می‌شود تولبدکنندگان داخلی نمی‌تواند رقابت کند و همین موضوع باعث شده که کالاهای ایرانی خود نمایی در بازار ندارند به چشم مشتری نمی‌آیند.

لوازم التحریر چینی و ترویج فرهنگ غربی
همچنین دیگر فروشنده یاسوجی با بیان اینکه نوشته افزار وارد شده علاوه بر ضربه زدن به تولید داخلی ترویج فرهنگ غربی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: ضرورت دارد که همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از واردات بی رویه این کالاهای بی کیفیت اقدامی داشته باشند تا این فرهنگ اصیل ایرانی ضربه نبیند.
فرهاد مسلمی از دیگر فروشندگان لوازم‌التحریر می‌گوید: صنف فروش لوازم التحریر در شهر یاسوج صنف خوبی است و با توجه به اینکه واردات از چین بسیار راحت است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با توجه به سود بالای آن از محصولات وارداتی استفاده کنند.

**قیمت و کیفیت دو دغدغه اصلی والدین
یکی از این والدین که در حال خرید لوازم التحریر بود در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری می‌گوید: بیشتر کالاهای موجود در بازار چینی هستند و از سوی دیگر زیبایی خاصی نیز دارند که سبب شده تا بچه‌ها بیشتر به طرف کالاهایی باز رنگ و طرح زیبا بروند و من نیز ترجیح می‌دهم کالایی که با سلیقه فرزندم مطابقت دارد را خریداری کنم.
در این گزارش نتیجه می‌گیریم که اگر والدین در کودکی فرزندان خودشان را به کالای ایرانی ترغیب دهند در دوران تحصیل خود نیز همیشه از کالای ایرانی استفاده می‌کنند و در بزرگ سالی نیز پیش از انتخاب هر نوع کالایی به ایرانی بودن آن توجه کرده که می‌تواند در رونق اشتغال و تولید داخلی و در نتیجه رونق اقتصادی تأثیر داشته باشد.
دریافت کننده: فهیمه قهرمانی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6110/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.